
Camera de război – film de lungmetraj
21 iunie 2025
Bucuria la îndemâna tuturor – Alexandru Ionescu, p. Teologos
22 iunie 2025În rubrica de azi, vă oferim întrebări și răspunsuri pe marginea unor subiecte de interes prezent.
Vă mulțumim pentru comentarii!
Răspândiți dragostea!
Faceți click/tap pe întrebări pentru a vedea răspunsurile!
Lectură plăcută!
Întâi de toate să aveți gând bun relativ la tatăl. Asta vine prin creșterea măsurii dvs. duhovnicești. Rugați-vă pentru dvs. și pentru el.
Trupul trebuie condus de minte și nu mintea de trup.
Pentru că lumea în cel rău zace. Masele nu au măsura duhovnicească necesară să promoveze valori autentice. Dincolo de asta, sistemele puterii se autoprotejează cu tenacitate.
Prin credință simplă. Să ne smerim!
Da, desigur însă este necesar și comportamentul corespunzător.
Darul lui Dumnezeu; fericirea și libertatea. Prin ascultare, spovedanie și concentrarea pe viața duhovnicească.
Este de bază. Singur este foarte dificil dacă nu are o legătură bună cu Dumnezeu.
Prin dispoziția de ascultare.
Nu prea însă încredințarea crește în timp în clipa în care mergem bine, după voia lui Dumnezeu.
Nu este chiar așa. Depinde și de genetică (sunt Sfinți care dormeau 7 ore).
Mai bine să-l facem tot chiar dacă mai pe repede înainte.
Să ne facem programul duhovnicesc oricum și să ne mustrăm pe noi înșine.
Conștiința că Sfinții NU ne mântuie prin ei înși ci cu ajutorul lui Dumnezeu. Pe ei îi cinstim ca pe unii care sunt mult mai aproape de Dumnezeu decât noi. Nu îi identificăm cu Dumnezeu.
Rugăciune și exemplu personal iubitor.
Prin ascultare și prin tăierea voii egoiste.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!









20 Comment
Sărut mâna Părinte,
Am o nelămurire: când ne rugăm cu Rugăciunea lui Iisus e posibil să apară interferențe demonice?
Pun această întrebare pentru că unii oameni mărturisesc că in timpul rugăciunii au simțit cum mila lui Dumnezeu s-a coborât asupra lor; dar este știut faptul că si demonii ne pot da sentimente pozitive și din acest motiv întreb ce criteriu am putea folosi noi (cei care suntem încă prunci din punct de vedere duhovnicesc) pentru a percepe adevărata origine a trăirilor respective?
Vă mulțumesc!
Diavolul face tot posibilul să ne oprească din această rugăciune. De obice însă acestea nu se manifestă astfel. Cel mai bine este să întrebăm pe cineva experimentat și să nu dăm atenție trăirilor ci să ne concentrăm pe cuvintele rugăciunii.
Ref’complementaritatea bărbatului cu femeia poate contribui la împlinirea sufletească și la creșterea”…––
Eu cred că da, 🌸DACA !.cei2 sunt pe cale cu Dumnezeu !
Daca amândoi sunt credincioși, și sunt de partea Cuvântului, dl Iisus!
–-
Dar,Daca un soț/ sotie își schimbă comportamentul /caracterul ……mă împinge CONTINUU la păcate „de moarte” strigătoare la Cer,ce fac? ( Adik,avort, și. s…împotriva firii?) să-i împlinesc Tot felul de „fantezii” 😑.
Ce fac?
Îl părăsesc ? 🥺
E clar ceva demonic in el/ea…
Desigur că nu ne încărcăm cu păcat.
Mulțumesc Părinte,
Am înțeles!
🙏🙏
Seară bună,
Părinte, dvs. la Athos vă rugați în privat și cu acatiste, paraclise și rugăciunile de dimineață/seară, sau Doamne Iisuse le înlocuiește pe majoritatea? În România pare să existe o reticență a părinților când le zic de rugăciunea lui Iisus propusă de dvs. la Athos, unul dintre ei mi-a zis că ea a apărut și datorită faptului că în primele secole după creștinism majoritatea oamenilor erau analfabeți și le era mai ușor cu Doamne Iisuse, dar acum lucrurile sunt diferite.
„Doamne Iisuse” le înlocuiește pe toate. Cel care ți-a zis asta se înșeală amarnic. Sf. Ap. Pavel spune că dorește să spună cinci cuvinte cu mintea sa („Doamne Iisuse Hristoase miluiește-mă”) decât mii cu gura. Sf. Ap. Pavel NU era analfabet (!) și nici Duhul cel Sfânt care l-a insuflat să (s)pună asta în Sf. Scriptură. Cel care a spus asta este total în afara subiectului și a vieții duhovnicești de performanță – am dat motivele pentru care trebuie spusă această rugăciune (în locul rugăciunilor liniare) în mai multe rânduri. Nu – analfabetismul NU se numără printre ele. Bonus: Sf. Grigore Palama și toți părinții filocalici care o practicau și o recomandau NU erau analfabeți.
Am înțeles, părinte, mulțumesc mult pentru explicațiile clare și ferme. E foarte important să avem claritate pe acest subiect. Dacă și când aveți timp, mai am 3 nelămuriri conexe:
1. Dacă am primit canon zilnic cu acatiste specifice, presupun că nu pot să le înlocuiesc cu Doamne Iisuse, fiindcă atunci ascultarea față de părintele care a dat canonul e mai presus?
2. Îmi este ușor să repet Doamne Iisuse, chiar și timp de o oră, dar mult mai greu să citesc alte rugăciuni timp de o oră. Oare e bine să aleg ceea ce e mai ușor? Nu e nevoie de strădanie pentru a urca scara duhovnicească? Oare nu ne ajută Dumnezeu mai mult dacă ne forțăm să facem și ceea ce ne este greu, adică acatistele în acest caz?
3. Harul preoției face ca sfaturile oferite de un preot sau ieromonah să aibă întâietate peste altele? Presupun că nu neapărat, fiindcă au existat și sfinți care au răspândit învățături de credință corecte în scris sau vorbit (adică nu doar prin acțiuni și exemplu propriu), fără a avea preoția. Cel puțin așa mi-a zis ChatGPT, că sunt mulți sfinți citați în Filocalie care n-au avut preoția (inclusiv Sf. Antonie Cel Mare).
1. Nu. Da. 🙂
2. Da. Da. Nu astfel de strădanie. Dacă e ascultare, fă ce ți se spune.
3. Nu acest har. Harul paternității duhovnicești – care este mai degrabă legat de duhovnicie/sfințenie și nu de hirotonie.
Am înțeles, mulțumesc! Voi încerca să fac canonul primit… nu știu de ce mi-e atât de greu să-l fac…
Părinte, am discutat cu părintele care mi-a dat acel canon de rugăciuni și mi-a zis că n-a fost canon de spovedanie obligatoriu, ci facultativ, pentru rezolvarea problemelor. Deci nu e ascultare. Și aș dori mult să-l înlocuiesc cu Doamne Iisuse pe metanier. Dvs. recomandați o anumită formulă?
Eu aș dori să fac jumătate de oră dimineața, jumătate de oră în timpul zilei și jumătate de oră înainte de culcare. Să fie în total 1,5h pe zi, cam timpul care mi-ar fi luat să fac canonul de rugăciuni, ca să primesc ajutorul pentru care acel canon a fost destinat.
Momentan nu am duhovnic, sunt în căutare, de aceea vă întreb. Dar chiar dacă aș avea, tot v-aș întreba ca să fiu sigur că nu sunt îndrumat greșit în aceste chestiuni, fiindcă în România „Doamne Iisuse” nu pare să fie înțeles (dovadă fiind acel părinte de la o mănăstire importantă din București care mi-a zis că analfabetismul era unul dintre motivele pentru care Doamne Iisuse era preferat în trecut).
Părinte, tocmai am realizat un lucru: dacă „Doamne Iisuse” înlocuiește toate rugăciunile, atunci noi cum ne mai rugăm la Sfinți și la Maica Domnului?
Când Sf. Ap. Pavel spune că dorește să spună cinci cuvinte cu mintea sa („Doamne Iisuse Hristoase miluiește-mă”), asta înseamnă că rugăciunile către Maica Domnului și sfinți nu sunt necesare, ci doar cea către Iisus? Nu se poate… asta e viziunea neoprotestanților…
Dvs. la Athos cum împăcați cultul sfinților și rugăciunile către Maica Domnului cu rugăciunea neîncetată Doamne Iisuse? Fiindcă știu că Părintele Pimen Vlad de multe ori a cerut ajutorul Maicii Domnului, ba chiar a recomandat o rugăciune scurtă repetitivă pe care să o spunem în gând către Maica Domnului.
La Sfinți în cadrul slujbelor ne rugăm cu troparele slujbelor respective. În afara acestora ne rugăm cu cuvintele noastre.
Dar slujbele de ce au fost concepute cu rugăciuni foarte lungi și complexe? Dacă „Doamne Iisuse” tot timpul e idealul, de ce n-a convenit Biserica să ne adunăm cu toții la Sf. Liturghie să zicem doar „Doamne Iisuse” timp de o oră-două, inclusiv preotul, până se transformă vinul și pâinea în trupul și sângele domnului? De ce e necesară complexitatea formelor, dacă simplitatea trăirii e mai puternică și mai importantă?
Vedem acest contrast și la biserici versus pustnici. Bisericile vor să arate cât pompos, pe ideea că tot acest aparent lux nu e pentru oameni, ci e pentru slăvirea sfinților, Maicii Domnului și a lui Hristos (la fel cum a vărsat acea femeie uleiurile extrem de scumpe pe picioarele Mântuitorului). Dar pustnicii pe de altă parte fac exact pe dos, se retrag într-o peșteră unde nici preot nici Sf. Liturghie nu e, nici icoane nu sunt, și ei sunt hrăniți direct de duhul sfânt, și trupește și sufletește (precum Sf. Ioan Botezătorul). Simplitatea și intensitatea trăirii, ce e în inimă ține loc de absolut toate celelalte.
De ce avem aceste două lumi Bisericești contrastante în Ortodoxie? Fiindcă și una și alta sunt piloni esențiali ai Bisericii. Lumea e ținută și de sfinții pustnici și rugăciunile lor din peșteri, dar și de Sfintele Liturghii oficializate cu potire scumpe de argint.
Pentru că nu toți oamenii pot să spună „Doamne Iisuse..” cu mintea neîmprăștiată un timp îndelungat. Atunci trebuie să audă și să se roage ceva mai larg.
Da, mulțumesc pentru răspuns, am observat că nu e ușor să stau focusat pe Doamne Iisuse, gândurile zboară. Mai puțin de o treime din timp sunt focusat.
Apropo, părinte, care e tehnica de respirație corectă pe Doamne Iisuse? Știu că pentru începători nu recomandați, dar mie-mi vine automat un ritm al respirației chiar dacă nu urmăresc asta. Rugăciunea fiind ritmică, se leagă automat de ritmul respirației. Dacă merg haotic cu ea, în contratimp sau aleator cu respirația, devine mai grea de făcut.
Aș putea să mai adaug că multe acatiste sunt extrem de lungi, cu un limbaj încâlcit. Mai ales dintre cele mai recente.
Foarte greu sa ți păstrezi atenția.
În afară de acatistul Bunei vestiri nu prea citesc deloc acatiste.
Da, așa e.
Atenția păstrată la Doamne Iisuse versus atenția pierdută la rugăciuni mai complicate e un lucru oarecum relativ pentru mine. La Doamne Iisuse am multe momente când îmi pierd atenția și doar continuă gândul „Doamne Iisuse” în mod repetitiv automat, pe fundal, și alte gânduri trec în primul plan.
IDEAL e atunci când gândurile zilnice merg în paralel cu Doamne Iisuse, fără ca Doamne Iisuse să se ducă în fundal, adică să fie ambele la fel de adevărate în același timp. Cred că o singură dată mi s-a întâmplat doar pentru câteva minute, eram în autobuz, mă gândeam la ce vedeam pe stradă, ce urmează să fac mai târziu etc. și în paralel eram și 100% conectat la Doamne Iisuse, e o stare incredibilă, simți că plutești, că e raiul pe pământ, totul devine mai frumos, mai luminos, realitatea și viața curg atât de lin, fără niciun obstacol. Probabil că sfinții reușeau să păstreze această stare zile sau chiar săptămâni/luni întregi, chiar și în timpul nopții.
De fapt, probabil că acesta e marele avantaj al lui Doamne Iisuse, că fiind scurt și simplu, permite starea de rugăciune neîncetată în paralel cu desfășurarea activităților zilnice și cu alte gânduri, lucru care ar fi mult mai dificil cu rugăciuni mai complexe.
@ j.
” Am găsit un articol mai vechi din -2021, in care se explică mai limpede.
Doamne Ajută:
”
„Să fim pregătiți să facem ascultare și răbdare în afară de probleme de păcat❗
Să fim foarte îngăduitori și ascultători cu celălalt, în afară de probleme de păcat. Dacă nu facem ascultare, nici celălalt nu va face. Dacă, însă, cădem în păcate, diavolul capătă drepturi și va distruge tot ceea ce e frumos între noi.”
https://www.chilieathonita.ro/2021/10/09/sot-bun-cum-sa-ne-gasim/
Soț bun: Cum să ne găsim? – O Chilie Athonită: Bucurii din Sfântul Munte