
Muzica psaltică: remediu pentru depresie – p. Panaghiotis Tsiolis din Agrapha
25 iulie 2025
Păziți-vă de spiritualitatea contrafăcută și infantilă – p. Spiridon Bailey
25 iulie 2025Sfânta Comunitate din Muntele Athos a emis marți, 22 iulie 2025, o declarație în care se poziționează împotriva pozițiilor publice extreme provocate de recenta vizită în Sfântul Munte a premierului domnul Kyriakos Mitsotakis, răspunzând unor comentarii care variază de la mirare și suspiciune până la ironie și furie.
Anunțul subliniază abordarea duhovnicească a Muntelui Athos, explicând poziția sa ca „smerită, discretă, inspirată de Tradiție”.
Sfânta Comunitate arată că „tăcerea Sfinților Părinți” nu este indiferentă sau nu înseamnă un semn de supunere, ci „ethos creștin”, un mod de exprimare a Duhului, departe de „înfrângerile publice”.
După cum s-a spus, Muntele Athos îi primește „întotdeauna pe toți cu discernământ și rugăciune”, fiind „un loc de pocăință, nu de plângere”, unde predomină „liniștea rugăciunii” și nu „mânia veacului”.
Cu toate că Sfânta Comunitate a fost ospitalieră și s-a rugat pentru domnul prim-ministru, aceasta precizează că „i-a subliniat domnului prim-ministru, amărăciunea și îngrijorarea aghioriților față de legislația recentă”.
Aceste legislații sunt considerate „o amenințare la adresa etosului ortodox al poporului grec și a valorii persoanei umane”, cu speranța că va predomina în viitor un „spirit de respect pentru identitatea spirituală a Națiunii”.
Referitor la anunțul prim-ministrului pentru sprijinirea financiară a Sfintelor Mănăstiri, Sfânta Comunitate reamintește că finanțarea proiectelor ESPA pentru Muntele Athos cu program până în 2030 este deja în studiu din 2023.
Se precizează că nicio Sfântă Mănăstire nu dispune de resursele necesare proiectelor de întreținere și restaurare, întrucât resursele existente abia sunt suficiente pentru traiul călugărilor și ospitalitatea vizitatorilor.
Vedeți mai-jos textul declarației în original, tradus în limba română:
ANUNȚ
AL SFINTEI COMUNITĂȚI A SFÂNTULUI MUNTE ATHOS
Urmărim în ultimele zile ,cu atenție, dezbaterea publică care s-a deschis cu ocazia recentei vizite a prim-ministrului Greciei în Sfântul Munte Athos, cu unele comentarii care exprimă uneori mirare, suspiciune, ironie sau chiar furie.
Întrebări încărcate, adesea bine intenționate, dar și prizoniere unei viziuni mai mult umane decât duhovnicești. Desigur că înțelegem aceste întrebări.
Nu le respingem. Totuși, trebuie să răspundem într-un mod duhovnicesc, smerit, cu discernământ, inspirat de Tradiție și, în același timp, să expunem realitatea așa cum este.
Sfântul Munte vorbește în felul Sfinților Părinți, cu discernământ. Chiar și atunci când tace, nu tace la întâmplare. Tăcerea Părinților Aghioriți nu înseamnă indiferență sau un indiciu de acord sau supunere, ci un etos creștin, adică modul în care lucrează Duhul: fără vociferări, fără lupte publice, ci în interiorul minții și al inimii.
Sfântul Munte îi primește pe toți cu discernământ și rugăciune, pentru că este un loc de pocăință, nu de pâră, unde nu domnește mânia veacului, ci liniștea rugăciunii.
Apostolul Pavel nu ne-a învățat să ne rugăm pentru conducătorii morali sau drepți, ci pentru toți cei care dețin puterea, astfel încât „să trăim o viață pașnică și liniștită întru toată cuvioșia și buna-cuviință”.
El însuși, adresându-se ucenicului său Timotei, continuă: „Te rog, așadar, în primul rând să faci cereri, rugăciuni, mijlociri, mulțumiri, pentru toți oamenii, pentru împărați și pentru toți care sunt în înalte dregătorii” (1 Tim. 2, 1-2).
Sfântul Ioan Gură de Aur, comentând pasajul, spune clar că în rugăciunea zilnică ne rugăm pentru întreaga lume, pentru Regi, chiar și pentru cei nelegiuiți (PG 62, 530-531, Omilia 6).
Acest spirit nu este slăbiciune, ci putere a Crucii. Sfântul Munte nu caută la fața omului, ci se roagă pentru toți, cu credința că Dumnezeu îi poate transforma pe toți.
Aici notăm că, desigur, i s-a subliniat domnului prim-ministru amărăciunea și îngrijorarea Părinților Aghioriți față de legislația recentă care provoacă neliniște în conștiința poporului credincios, fiind considerată ca o amenințare la adresa etosului ortodox al poporului grec și a demnității persoanei umane și a fost exprimată dorința de a menține spiritul de respect față de identitatea duhovnicească a neamului.
De asemenea, s-a făcut o cerere specială pentru ca Guvernul elen să contribuie cât mai mult posibil la rezolvarea imediată a problemei emergente a Sfintei Mănăstiri Sf. Ecaterina din Sinai.
Referitor la anunțul domnului prim-ministru pentru sprijinul financiar al Sfintelor Mănăstiri, reamintim că finanțarea proiectelor ESPA pentru Sfântul Munte cu program până în 2030, este în studiu de către autoritățile competente ale statului deja din anul 2023.
Se știe că nicio Sfântă Mănăstire nu dispune de resurse financiare corespunzătoare pentru lucrări de întreținere și restaurare, în condițiile în care resursele fiecărei Mănăstiri abia sunt suficiente pentru traiul călugărilor ei și pentru ospitalitatea vizitatorilor.
Sfântul Munte, din cauza uzurii timpului, și a altor fenomene extraordinare, precum cutremurele recente, are nevoie de îngrijire pentru întreținerea clădirilor și a relicvelor, a moștenirii pe care o păstrează în viață.
Acestea le amintim pe scurt spre restaurarea adevărului, cu asigurarea că Sfântul Munte rămâne un loc de rugăciune, unitate și speranță pentru lumea modernă fragmentată și dezorientată.
Toți Reprezentanții și Conducătorii Adunării Comune
din cele douăzeci de Sfinte Mănăstiri ale Sfântului Munte Athos.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!









14 Comment
Cred ca multi credinciosi au fost dezamagiti de faptul ca prim-ministrul a fost primit cu mult fast si caldura in Sfantul Munte Athos. Deci, nu doar ca a fost primit in Sfantul Munte, ci a fost primit cu multa caldura, cu mult fast, de parca era un voievod ce a facut mult bine Sfantului Munte.
Sa fim bineintelesi: acest prim-ministru este cel ce implementeaza intreaga agenda neo-globalista la litera! Asta trebuie sa ne fie clar. Sa stim cine ne sunt dusmanii. Da, sunt dusmani, caci cine este dusmanul Bisericii, trebuie sa fie si dusmanul nostru!
Ma deranjeaza faptul ca se cauta cumva impunerea aceasta falsa a smereniei, a unui pietism ce nu are nimic de a face cu Ortodoxia. Ni se spune: noi trebuie sa fim smeriti, sa fim iertatori etc. E clar ca trebuie sa fim smeriti, sa iertam, INSA sa nu uitam ca drepata credinta Ortodoxa inseamna lupta pentru Adevar, nu ploconire, inseamna marturisire fara frica a Adevarului. Nu e deloc comod acest lucru, e greu, insa nu se poate altfel.
Și din cauza acestor credincioși amăgiți a fost dat comunicatul. Realitatea, după cum însuși arată comunicatul, a fost alta. Îmi pare sincer rău că sunteți total pe lângă subiect și vă etalați neștiința pe internet, autohirotonidu-vă pe post de Papă dând sentințe legat de ce are de a face și ce nu are de a face cu Ortodoxia. Domnul a spus: „Cu judecata cu care judecați cu aceea veți fi judecați!”. Slavă lui Dumnezeu că Sfântul Munte evită micimea de suflet și lipsa de discernământ fie ea și „în numele adevărului”.
Comentariu lipsit de discernamant, tipic pt viziunea zilotista asupra vietii: „la pumn vom raspunde cu pumnul „(sau chiar cu pistolul, daca e posibil🤦)
Prim ministrul 🇬🇷 a fost primit in calitate de sef al guvernului, iar aceasta calitate este reala, indiferent ca face o politica dezastruoasa din punct de vedere moral
Faptul ca a fost primit cu respectul cuvenit functiei nu inseamna „ploconeala” decat pt observatorii care habar nu au de regulile protocolului de stat.
Din cate se spune in Comunicat, Sfanta Chinotita i-a spus raspicat Excelentei Sale care este punctul de vedere al Sf Munte in chestiunea aflata in discutie.
ASA se discuta la nivel de protocol, nu cu ocări de oameni bezmetici. Controlul mâniei si resentimentului(daca acestea exista, desigur) e semn de sporire duhovniceasca, nu „ploconeala” , cum aberant se interpreteaza.
Sunt convins ca Dl Prim Ministru a inteles exact cum stau lucrurile.
Părinte, un off-topic dar totuși legat de aceste chestiuni de organizare la nivel înalt: Părintele Ciprian Mega a făcut o postare în care face o paralelă între Ceaușescu care a distrus neamul dar a lăsat în urmă Palatul Parlamentului, și Patriarhul Daniel care ar fi distrus teologia și monahismul dar lasă în urmă Catedrala Națională. Iată postarea dumnealui pe Facebook:
„Sondajul care arată simpatia crescândă a românilor față de Ceaușescu ar trebui să aducă o mângâiere profundă bătrâneților patriarhului.
E semn că, în timp, românii ajung să ierte orice, dacă rămâne o construcție mare în urmă.
Românii te laudă cât ești viu și la butoane. Îți cântă polihronii.
Mai ales preoții! Sunt specializați în osanale nerușinate.
Abia după ce ieși din zona puterii, oamenii își amintesc de frica pe care ai impus-o. De lipsa oricărei empatii.
Abia atunci înțeleg că n-ai avut nimic duhovnicesc. Că i-ai umilit. Că i-ai golit de sens.
Dar, până la urmă, a rămas ceva „de văzut”.
Cu puțină răbdare, istoria face și din teroare, și din aroganță o amintire agreabilă.
E de înțeles, așadar, determinarea cu care vrea să-și lege numele de o clădire.
Vorba unui prieten:
„Daniel a inventat conceptul de a dărâma prin construire.”
Un concept implementat, desigur, doar cu bani publici.
A reușit să distrugă tot — dar mai ales teologia:
prin descurajarea dialogului Teologie – Cultură și prin înființarea de facultăți și seminarii acolo unde nu era nevoie;
monahismul: prin înființarea de mănăstiri și schituri oriunde un călugăraș visa să devină stareț;
disciplina bisericească, profunzimea, misterul, Taina – toate reduse la protocol și infrastructură.
Sunt mulți preoți în țară, care ar fi putut ridica Catedrala Națională într-un chip mai fericit, din punct de vedere creativ-arhitectonic, mai curat, mai repede, cu mai puțini bani.
Și, mai ales, ar fi știut să gestioneze uman și duhovnicește bagajul de ură colectivă, care a însoțit proiectul în toți acești ani, fără toată logistica uriașă pusă în slujba acestui om.
Pentru un neștiutor, catedrala se vede „frumoasă”.
Pentru un cunoscător, însă, lipsa armoniei dintre exterior și interior trădează abundență de resurse, dar o lipsă cronică de viziune.
Poate că aceasta este, de fapt, marca nefericitului său pontificat.”
Există ceva adevăr în spusele sale, sau e doar rezultatul conflictului aprins cu superiorii ierarhici?
Este adevărat că Patriarhul Daniel a distrus teologia și monahismul?
Sau se poate afirma despre Catedrală că ar fi opera unui părinte care a dat greș în a ridica duhovnicește neamul românesc, și atunci, ca să-și spele imaginea lăsată în istorie, ridică Catedrala?
Nu este adevărat. Sunt calomnii la adresa Patriarhului. Din contră: BOR a înflorit sub păstorirea PF Daniel. Desigur că totdeauna se poate mai bine, însă ceea ce scrie p. Ciprian sunt lucruri neadevărate.
Am înțeles, mulțumesc pentru răspuns, e important să știm fiindcă a ajuns foarte popular p. Ciprian prin postările sale.
ex Pr Ciprian Mega a ajuns popular datorita torentului de povesti pestilentiale proiectat asupra conducerii BOR.
Indiscutabil, in lumea de azi POPULARITATEA e garantata cand faci asa ceva; daca omul doreste sa sporeasca in ochii vulgului, va vidanja si mai mult din subsolurile insalubre ale imaginatiei sale (pt ca nimeni dintre noi nu poate deosebi adevarul de minciuna din povestile d-sale)
Problema noastra reala este ca ascultam asemenea monstruozitati in loc sa ne cercetam pacatele noastre; la Judecata Domnul nu ne va intreba de buna sporire a BOR sub pontificatul PF Daniel.
E regretabil ca nu ne dam seama de adevaratele prioritati
PS eu personal am auzit multe lucruri bune despre arhierei vorbiti de rau in spatiul public, pt ca e in firea lumii declasate de azi sa colporteze aberatiile si sa ascunda faptele care zidesc
Sa-si ia banii si sa se duca invartindu-se!… Nu comentez mai mult. Intelegeti ceea ce trebuie sa intelegeti!
Banii nu sunt ai lui, sunt ai Statului si provin din impozitele platite de un popor crestin.
E datoria Primului Ministru sa sprijine Biserica
Ca el intelege sa mai sprijine si alte puteri,e intr-adevar regretabil, dar asta nu inseamna ca trebuie sa i se tranteasca in nas o usa care a fost gandita inca de la Inceput sa fie deschisa si pt cei rai si nedrepti.Dar nu pt negocieri in stil oriental ci pt pocainta.
Doamne ajuta!
Iata ce afirma, referitor la legatura Biserica-stat, Sfantul Iustin Popovici, despre care Parintele Iustin Parvu spunea : „Pentru mine Sfantul Justin Popovici este cea mai frumoasă aplicare a dogmei în veacul nostru. Este omul care l-aPărintele Justin Pârvu despre Sfantul Iustin Popovici readus pe Dumnezeu între oameni, într-o civilizaţie întemeiată pe sine, pe un umanism luciferic. Un mare teolog şi dogmatist de valoare, care a incomodat şi incomodează prin modul în care spune tranşant Adevărul. Bineînţeles că în facultăţile de Teologie nu îl veţi găsi studiat. El apare ca un mare duşman al Bisericii şi al Europei…. El este pe drept un adevărat apostol al naţiunilor europene.,,
,,Trebuie să ascultăm de oameni cât timp nu sunt împotriva lui Dumnezeu şi a poruncilor Lui.
Această maximă este sufletul şi inima însăşi a Bisericii Ortodoxe. Iată Evanghelia ei, Evanghelia a toate. Iată prin ce trăieşte ea, şi pentru ce trăieşte. Iată din ce se zideşte nemurirea şi veşnicia ei. Anume aici se află atotvaloarea ei netrecătoare. A se supune lui Dumnezeu mai mult decât oamenilor – acesta este principiul principiilor, sfinţenia sfinţeniilor, măsura tuturor măsurilor. Această Atot-Evanghelie cuprinde esenţa tuturor sfintelor canoane ale Bisericii Ortodoxe. Aici, cu nici un preţ, Biserica nu poate face nici un fel de concesii nici unor regimuri politice, nu pot fi admise nici un fel de compromisuri – nici cu oamenii, nici cu demonii, nici cu prigonitorii Bisericii şi cu demolatorii Bisericii. A se supune lui Dumnezeu mai mult decât oamenilor – acesta este statutul Bisericii Ortodoxe, statutul ei veşnic şi neschimbător – statutul atotcuprinzător, starea ei veşnică şi neschimbată – stare atotcuprinzătoare. Iată care este mai întâi de toate răspunsul dat primilor prigonitori ai Bisericii: Faptele Apostolilor 5, 29. Acesta este şi răspunsul ei dat prigonitorilor, de-a lungul veacurilor până la Judecata de Apoi. Pentru Biserică, Dumnezeu totdeauna e pe primul loc, iar omul, lumea, totdeauna pe locul doi. Trebuie să ascultăm de oameni cât timp nu sunt împotriva lui Dumnezeu şi a poruncilor Lui. Dar când oamenii se ridică împotriva lui Dumnezeu şi a poruncilor dumnezeieşti, Biserica trebuie să se împotrivească şi să stea împotrivă. Dacă ea nu procedează astfel, ce Biserică mai e şi asta? Iar reprezentanţii Bisericii dacă nu procedează astfel, oare mai sunt ei reprezentanţi apostoliceşti ai Bisericii? A se îndreptăţi în acest caz cu aşa-zisa iconomie (condescendenţă) bisericească înseamnă nu altceva, decât a-L trăda în ascuns pe Dumnezeu şi Biserica Sa. O astfel de iconomie este pur şi simplu o trădare a Bisericii lui Hristos. Biserica reprezintă o veşnicie în timp, în această lume vremelnică. Lumea se schimbă, dar Biserica nu se schimbă; nu se schimbă veşnicul ei adevăr dumnezeiesc, dreptatea ei dumnezeiască, Evanghelia ei dumnezeiască, veşnicele ei unelte dumnezeieşti. Nu se schimbă, fiindcă nu se schimbă Domnul Hristos, Care aşa este şi aşa lucrează. Acesta este adevărul şi realitatea evanghelică: Iisus Hristos ieri şi azi şi în vecii vecilor este Acelaşi (Evrei 13, 8). Prin veşnicie Biserica este prezentă în timp pentru ca timpul să se sfinţească prin ea, să se înnoiască prin ea, să se înveşnicească prin ea şi să fie deopotrivă cu ea. Nu Biserica trebuie să fie în pas cu timpul ori cu spiritul vremurilor, ci timpul trebuie să se alinieze după ea, ca fiind veşnică, şi spiritul vremurilor – după ea, ca fiind purtătoare a duhului veşniciei, a duhului Dumnezeului-Om. Pentru că ea este de-a pururi sfântă, de-a pururi apostolească. Ea este de-a pururi duhovnicească, de-a pururi dumnezeiască, de aceea niciodată nici nu îndrăzneşte să jertfească veşnicia vremelniciei, ceea ce aparţine lui Dumnezeu – celor omeneşti, cele cereşti – celor pământeşti. Nu ea urmează a se adapta la spiritul vremurilor, dimpotrivă, ei i se cuvine să potrivească timpul la veşnicie, vremelnicia – veşniciei, cele omeneşti – Dumnezeirii. Veşnicul ei drum prin această lume: mai întâi – Dumnezeu, apoi omul; în faţă – Dumnezeu, iar în urma Lui omul: Ca să fie Hristos cel dintâi întru toate (Col. 1, 18).,, – Biserica si statul
Frumos comentariu, dar tot Sf Justin Popovici a zis: „Pentru o litera din lege eu imi dau bucuros viata, pentru un suflet omenesc sunt pregatit sa dau la o parte toata legea”.
Vai, daca ar fi avut sfintii parinti din vechime asemenea obtuzitate s-ar fi spart Biserica in 20000 de bucatele de pe atunci. Stiati ca Sf Ioan Gura de Aur a studia retorica de la un pagan, Libanius care i-a fost profesor multi ani de zile ? Stiati ca Sf Athanise cel Mare care a prezidat conciliul ecumenic unde a fost redacata Crezul, era pregatit sa modifice formulare din crez (ati citit bine) ca sa recupereze in sanul Bisericii o parte din omiusinei, o factiune mai putin extrema a arienilor? Stiati ca Sf Vasile cel Mare a primit in altar in timul Liturghiei, darul imparatului Valens care era eretic doar ca sa ii arate bunavointa acestuia?
Timp de 200 de ani cu toate ca imperiul devenise crestin paganismul a coexistat cu crestinismul in Bizant. Sfintii Ierarhi erau plini de dragoste, intelegeau ca nu te poti impune cu forta, ca toata legea e pentru om si mai presus de lege este dragostea si puntea pe care oamenii din afara Bisericii sau care au gresit pot fi indreptati este nobletea, gestul fin, atitudinea aristrocrata, nu talibanismul. Au fost fermi, au vorbit cu autoritatea dar niciodata nu au inchis usa in nas unui pagan, unui eretic sau chiar unui Imparat. Mai mult Sf Vasile personal se suie in trasura cu toate ca era extrem de bolnav si calatoreste zile intregi la Episcopul Eustatius ca sa il convinga sa se intoarca la Ortodoxie. Apoi Sf Vasile o perioada lunga de timp nu a vrut sa se exprime ca episcop pe problema Duhului Sfant ca sa nu cauzeze iarasi tensiuni dupa ce se inheiase razmerita cu arienii si alti oameni sa se rupa de Biserica. Cata noblete, cat discernamant, cata dragoste pentru fiinta umana !!
Ce are asta in comun cu talibanisme de astea? Cum puteti sa considerati ca aveti mai mult discernamant decat consiliul parintilor din Sfantul Munte!? Toata opera Sf Justin Popovici e tradusa din 2015 pe romana, sunt convins ca ati citit-o complet, toate 1000 de pagini… Unde ati vazut ca nu se studiaza Sf Justin, la facultati pe ce va bazati cand debitati asa ceva ?
Luati de aici programa de teologie dogmatica de la Universitatea de Teologie din Arad si dati o cautare:
https://ot.ubbcluj.ro/wp-content/uploads/2025/06/OLR1116_GDM_TeologieDogmatica%CC%86_AsisS_2025-2026.pdf
Fratilor daca noi nu e calmam cu extremismele asta vom cauza mai multe ruperi de Biserica decat visau vreodata toti ereticii din antichiatate combinat
Doamne ajuta!
Doamne fereste, nu am considerat ca am mai mult discernamant decat consiliul parintilor din Sfantul Munte! Doar am citat din Sfantul Iustin Popovici, dintr-o lucrare care trateaza chiar tema raportului Biserica-stat. Si in niciun caz nu cunosc opera Sfantului Iustin Popovici, nici 1 %! Am considerat ca este un paragraf care ar fi potrivit pentru situatia creata prin primirea entuziasta a premieriului Greciei in Sfantul Munte. Subliniez, primirea entuziasta! Cel putin asa am putut eu vedea din pozele postate pe acest site. Deci nu faptul ca a fost primit, ci modul de primire.
Am mai remarcat, in anuntul oficial, ca se spune :
,,Aici notăm că, desigur, i s-a subliniat domnului prim-ministru amărăciunea și îngrijorarea Părinților Aghioriți față de legislația recentă care provoacă neliniște în conștiința poporului credincios, fiind considerată ca o amenințare la adresa etosului ortodox al poporului grec și a demnității persoanei umane și a fost exprimată dorința de a menține spiritul de respect față de identitatea duhovnicească a neamului.,,
Fara a avea discernamantul parintilor din consiliu – dar este ceea ce gandesc – eu nu consider ca problema principala a legislatiei actuale a satului grec este nelinistea in constiinta poporului credincios – nu numai cel grec! – si a demnitatii persoanei umane, ci opunerea la legile dumnezeiesti intr-un stat cu popor ortodox, nu pagan! Este foarte bine- este in spiritul Evangheliei, in care Domnul Iisus ne da pilda drahmei pierdute si a celor 99 de oi lasate pentru a se gasi cea ratacita- sa se incerce salvarea sufletului domnului pm al Greciei – si nu numai al lui, suntem atatia pacatosi care avem nevoie de cautarea si rugaciunea omenilor sfinti- dar ce facem cu restul de popor?! Cel caruia i se va ingadui sa cada si mai jos si (poate!) sa nu se mai ridice, din cauza legiferarii urateniei?!
Referitor la ce am ,,debitat,, cu privire la studiul in facultati a Sfantului Iustin Popovici, eu am citat din Parintele Iustin Parvu, dupa cum am si mentionat. Tot comentariul meu initial a fost format din doua citate. Stiti, de multe ori sunt suficiente unele mici aspecte, ca sa poti simti inima unui om. Vorbiti de dragostea Bisericii, prin Sfintii Parinti, pentru fiecare suflet – si este! Minunat este Dumnezeu intru Sfintii Sai !- dar sfarsiti comentariul dvs cu ironie si nesmerita smerenie. Avea Parintele Arsenie Papacioc un cuvant pentru foarte, foarte multi dintre noi – inclusiv pentru mine! – ,, e smerit mandruleteul,,. Sa ne ierte indelung rabdatorul Dumnezeu nesmeritele noastre smerenii. Sa ne deschida mintea si inima ca sa nu cadem in rataciri. Pentru ca gandurile Lui nu sunt precum gandurile noastre!
Iona este o scriere atat de draga sufletului meu, in totalitaea ei, dar mai ales pentru ultimele doua stihuri:
,,10. Şi a zis Domnul: „Tu ţi-ai făcut necaz pentru acest vrej pentru care nu te-ai trudit şi nici nu l-ai crescut, care şi-a luat fiinţă într-o noapte şi într-alta a pierit!
11. Dar Mie cum să nu-Mi fie milă de cetatea cea mare a Ninivei cu mai mult de o sută douăzeci de mii de oameni, care nu ştiu să deosebească dreapta de stânga lor, şi cu un mare număr de dobitoace?”,,.
Desfasurarea viitoare a evenimentelor ne va arata daca sufletul domnului pm al Greciei a putut fi salvat, iar noua, care am mai carcotit, sa intelegem – inca odata si inca o data si inca odata! – cat de mare este dragostea lui Dumnezeu pentru fiecare suflet! Dumnezeu sa aiba mila de mine! Slava Lui pentru tot!
,,3. Adusu‑mi‑am aminte de Dumnezeu și m‑am cutremurat; gândit‑am și a slăbit duhul meu.
4. Ochii mei au luat‑o înainte, treji; tulburatu‑m‑am și n‑am grăit.
5. Gândit‑am la zilele cele de demult și de anii cei veșnici mi‑am adus aminte și cugetam;
6. Noaptea în inima mea gândeam și se frământa duhul meu zicând:
7. Oare, în veci mă va lepăda Domnul și nu va mai binevoi în mine?
8. Oare, până în sfârșit mă va lipsi de mila Lui, din neam în neam?
9. Oare va uita să Se milostivească Dumnezeu? Sau va închide în mâinile Lui îndurările Sale?
10. Și am zis: Acum am început să înțeleg; aceasta este schimbarea dreptei Celui Preaînalt.,, Psalmul 76
Doamne ajuta!
Doamne fereste, nu am considerat ca am mai mult discernamant decat consiliul parintilor din Sfantul Munte! Doar am citat din Sfantul Iustin Popovici, dintr-o lucrare care trateaza chiar tema raportului Biserica-stat. Si in niciun caz nu cunosc opera Sfantului Iustin Popovici, poate nici 1 %! Am considerat ca este un paragraf care ar fi potrivit pentru situatia creata prin primirea entuziasta a premieriului Greciei in Sfantul Munte. Subliniez, primirea entuziasta! Cel putin asa am putut eu vedea din pozele postate pe acest site. Deci nu faptul ca a fost primit, ci modul de primire.
Am mai remarcat, in anuntul oficial, ca se spune :
,,Aici notăm că, desigur, i s-a subliniat domnului prim-ministru amărăciunea și îngrijorarea Părinților Aghioriți față de legislația recentă care provoacă neliniște în conștiința poporului credincios, fiind considerată ca o amenințare la adresa etosului ortodox al poporului grec și a demnității persoanei umane și a fost exprimată dorința de a menține spiritul de respect față de identitatea duhovnicească a neamului.,,
Fara a avea discernamantul parintilor din consiliu – dar este ceea ce gandesc – eu nu consider ca problema principala a legislatiei actuale a satului grec este nelinistea in constiinta poporului credincios – nu numai cel grec! – si a demnitatii persoanei umane, ci opunerea la legile dumnezeiesti intr-un stat cu popor ortodox, nu pagan! Este foarte bine- este in spiritul Evangheliei, in care Domnul Iisus ne da pilda drahmei pierdute si a celor 99 de oi lasate pentru a se gasi cea ratacita- sa se incerce salvarea sufletului domnului pm al Greciei – si nu numai al lui, suntem atatia pacatosi care avem nevoie de cautarea si rugaciunea omenilor sfinti- dar ce facem cu restul de popor?! Cel caruia i se va ingadui sa cada si mai jos si sa nu se mai ridice, din cauza legiferarii urateniei?!
Referitor la ce am ,,debitat,, cu privire la studiul in facultati a Sfantului Iustin Popovici, eu am citat din Parintele Iustin Parvu, dupa cum am si mentionat. Tot comentariul meu initial a fost format din doua citate. Stiti, de multe ori sunt suficiente unele mici aspecte, ca sa poti simti inima unui om. Vorbiti de dragostea Bisericii, prin Sfintii Parinti, pentru fiecare suflet – si este! Minunat este Dumnezeu intru Sfintii Sai !- dar sfarsiti comentariul dvs cu ironie si nesmerita smerenie. Avea Parintele Arsenie Papacioc un cuvant pentru foarte, foarte multi dintre noi – inclusiv pentru mine! – ,, e smerit mandruleteul,,. Sa ne ierte indelung rabdatorul Dumnezeu nesmeritele noastre smerenii. Sa ne deschida mintea si inima ca sa nu cadem in rataciri. Pentru ca gandurile Lui nu sunt precum gandurile noastre!
Iona este o scriere atat de draga sufletului meu, in totalitaea ei, dar mai ales pentru ultimele doua stihuri:
,,10. Şi a zis Domnul: „Tu ţi-ai făcut necaz pentru acest vrej pentru care nu te-ai trudit şi nici nu l-ai crescut, care şi-a luat fiinţă într-o noapte şi într-alta a pierit!
11. Dar Mie cum să nu-Mi fie milă de cetatea cea mare a Ninivei cu mai mult de o sută douăzeci de mii de oameni, care nu ştiu să deosebească dreapta de stânga lor, şi cu un mare număr de dobitoace?”,,.
Desfasurarea viitoare a evenimentelor ne va arata daca sufletul domnului pm al Greciei a putut fi salvat, iar noua, care am mai carcotit, sa intelegem – inca odata si inca o data si inca odata! – cat de mare este dragostea lui Dumnezeu pentru fiecare suflet! Dumnezeu sa aiba mila de mine! Slava Lui pentru tot!
,,3. Adusu‑mi‑am aminte de Dumnezeu și m‑am cutremurat; gândit‑am și a slăbit duhul meu.
4. Ochii mei au luat‑o înainte, treji; tulburatu‑m‑am și n‑am grăit.
5. Gândit‑am la zilele cele de demult și de anii cei veșnici mi‑am adus aminte și cugetam;
6. Noaptea în inima mea gândeam și se frământa duhul meu zicând:
7. Oare, în veci mă va lepăda Domnul și nu va mai binevoi în mine?
8. Oare, până în sfârșit mă va lipsi de mila Lui, din neam în neam?
9. Oare va uita să Se milostivească Dumnezeu? Sau va închide în mâinile Lui îndurările Sale?
10. Și am zis: Acum am început să înțeleg; aceasta este schimbarea dreptei Celui Preaînalt.,, Psalmul 76
:)))))
Am zis ca nu mai raspund dar chiar m-ati amuzat. Ma iertati, sincer am ras. Ati trimis un citat mustrator la adresa atitudinii consilului Sf Munte din care multi dintre membri au fost ucenici la cei mai mari sfinti din ultimele secole dati de acest bastion al Ortodoxiei ca „e ceea ce gandesc eu” de la un sfant carturar pe care conform propriilor afirmatii nu il stapaniti nici 1%. Apoi ca sa continuati ati luat ca scut ideologic un sfant iubit al neamului romanesc care a fost atat de ingropat saracul in „neamul binecredincios” incat nici nu a avut timp sa respire si sa aseze singur doua ganduri pe o foaie dar sa mai faca nus ce cercetari adanci pe dogmatica si a ajuns ca toti extremistii sa-l citeze scos din context pe baza a ce s-a putut fura cu reportofonul. Si ca sa incheiati ati acuzat interlocutorul de mandrie folosind un alt sfant al neamului romanesc care era faimos pentru faptul ca nu dadea canon nimanui indiferent de gravitatea pacatului si ii primea pe toti cu dragoste in contextul nemultumirii dumneavoastra legate de „lipsa de canon” data premierului.
Doamne iarta-ma, stiu ca in Evaghelii nu scrie nicaieri ca Hristos a ras dar imi place sa cred ca uneori cand se uita la noi macar il facem sa zambeasca 🙂