
Sfântul Arsenie Boca: mărturii, minuni și canonizarea – Cristian Filip, p. Teologos
28 septembrie 2025
Isihia, liniștea și rugăciunea lui Iisus – p. Spiridon Bailey
29 septembrie 2025Urmăriți un foarte interesant dialog între părintele Andrew Damick și diac. Seraphim Rohlin în care aceștia evidențiază lipsa ideii de pocăință în afara creștinismului folosind un exemplu clasic din literatura antică greacă.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Pocăința nu există în păgânism – p. Andrew Damick
– Asta e parte din motivul pentru care neopăgânismul nu poate să recreeze… nu că ar trebui să dezvoltăm asta acum, dar doar ca o observație, nu poate cu adevărat să recreeze religia păgână antică pentru că avem foarte puține detalii despre ritualurile păstrate din acele perioade. În mare parte, fie textele s-au pierdut, fie nu au fost niciodată scrise. Ele erau transmise doar în cadrul unei clase preoțești sau ceva de genul. Dar aici avem acest fel de ritual de purificare, ceea ce e interesant.
Deci, Oedip spune: „Uite, sunt într-o stare proastă. Nu pot să fac aceste ritualuri.” Cel mai serios lucru, bineînțeles, este că el e orb. Asta e o muncă de detaliu pentru cineva care nu vede nimic. Și deci sunt mai multe. Și ea se oferă să facă asta în locul lui, nu? Și ea se duce să facă. Și e interesant de observat că ea, aparent, poate face asta în locul lui. – Da. – Pentru că acest ritual este despre împăciuire. Nu e despre pocăință.
– Da.
– Nu e același lucru. Și cred că e foarte important să înțelegem asta: pocăința este ceva specific Dumnezeului lui Israel. În contextul păgân nu există pocăință. Există împăciuire, conciliere. Nici măcar nu există cu adevărat iertare. E doar: ai încălcat spațiul lor, trebuie să faci asta ca să-i îmbunezi din nou, pentru că aceștia sunt ființe periculoase și nu vrei să îi mânii.
– Da, exact.
– Unul dintre comentatorii noștri a menționat de câteva ori Cartea lui Iov.
– Da, absolut.
– Și cred că e de remarcat că aceasta nu este, evident, o piesă creștină.
– Da.
– Nu e. Pur și simplu nu e. Și cred că, de fapt, frumusețea și puterea și gloria și marele dar care este credința noastră creștină ies în evidență cu atât mai puternic atunci când privim astfel de surse și vedem care este viziunea lor fatalistă asupra lumii. Care e diferența dintre Iov și Oedip? Amândoi trec prin nenorociri groaznice. La Oedip este… În cazul lui Iov e clar: diavolul îl chinuie, nu? În cazul lui Oedip, există toate aceste complicații legate de propria lui alegere și așa mai departe.
– Dar și cu Iov există faptul că ceea ce i se întâmplă este ceva ce Dumnezeu permite, în cele din urmă, de fapt pentru binele lui Iov.
– Exact, și deci, într-adevăr, întrebarea dintr-un punct de vedere creștin, nu este „de ce mi se întâmplă asta?”, ci „ce voi face eu în aceasta situație?”
– Da.
– Și după standardele creștine, Oedip eșuează complet. Absolut. Ce face el cu oamenii care îl tratează rău? Îi blestemă din adâncurile Tartarului. Învățătura creștină este: „Binecuvântați pe cei ce vă blestemă, iubiți pe cei ce vă urăsc”. „Faceți bine celor ce vă fac rău.” Aceasta e etica creștină. Și așa ceva nu există în lumea păgână. Nu este așa. Dar Iov, pe de altă parte…, Iov nu-L blestemă niciodată pe Dumnezeu. El spune: „Chiar dacă mă omoară, tot mă voi încrede în El.” Aceasta este credință autentică.
– Da.
– El aduce multe jertfe pentru copiii lui, în caz că poate au blestemat pe Dumnezeu în inimile lor, sau orice ar fi fost. Deci, da. E interesant. Am menționat mai devreme că acest ritual care trebuie făcut în piesă este pentru împăcare, nu pentru pocăință. Și am spus că pocăința este în special un lucru creștin. Și e evident prezentă în toată Scriptura. Pentru mine, Vechiul Testament este tot o carte creștină, asta vreau să spun. Pocăința este darul lui Dumnezeu de a te schimba, de a te face mai bun.
– Da.
– Asta nu este o posibilitate în contextul păgân. Tot ce ai acolo este conciliere. Și deci, nu există nicio oportunitate.
– Exact, asta e ideea: nu poți scăpa de soarta ta [acolo], nu?
– Nu poți. Nu face parte deloc din această viziune asupra lumii. Pocăința nu există acolo. Cultura noastră este atât de profund influențată de creștinism încât pocăința, iertarea, toate acestea sunt integrate în felul în care ne gândim la cultură. Dar parte din frumusețea citirii unora din aceste texte păgâne antice este să vedem ce dar extraordinar și ce revoluție uimitoare, în termeni spirituali, este [pocăința].
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!








