
Fericirea adevărată este în Hristos: calea ortodoxă spre pace – p. Teologos
7 octombrie 2025
De ce trebuie să ne împotrivim deznădejdii – p. Spiridon Bailey
8 octombrie 2025Urmăriți un frumos material ce ne prezintă un poem de mare adâncime, scris de un poet anglo-saxon din secolul IX, Cynewolf, poem ce are ca temă Înălțarea Domnului.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Poemul epic “Înălțarea” de Cynewolf (secolul IX)
Poezia este de mult timp o formă de artă îndrăgită de creștinii din întreaga lume, iar poeții creștini au înflorit în toate tipurile de culturi și din medii diferite. Astăzi vom analiza o poezie scrisă în Insulele Britanice în secolul IX.
Poemul „Înălțarea”, de Cynewulf. Autorul acestui poem este un bărbat pe nume Cynewulf. Acesta este un nume în limba anglo-saxonă care înseamnă literalmente „lupul regal”. Deși nu știm foarte multe despre acest poet, numele său este unul dintre cele doar douăsprezece nume de poeți cunoscuți care au scris în limba engleză veche. Cynewulf este unul dintre cei doar patru poeți ale căror poezii s-au păstrat până în zilele noastre. Cynewulf a scris un poem lung inspirat de Înălțarea lui Iisus Hristos. El s-a inspirat dintr-o predică ținută de Sfântul Grigorie cel Mare cu câteva secole mai devreme. În perioada Crăciunului, am lansat un episod care a analizat Heliandul saxon, o adaptare dramatică vest-europeană a poveștilor din Evanghelie. Ceea ce face Cynewulf cu poemul său este, în anumite privințe, similar. Tipul de limbaj pe care Cynewulf îl folosește în poezia sa este asociat cu marile epopei vechi din cultura anglo-saxonă; limbaj referitor la Stăpânul Cerului și eroul care este Iisus Hristos. Pământul este denumit Pământul de Mijloc.
Stilul lui Cynewulf folosește temele epice familiare ascultătorilor săi într-un mod ușor de înțeles pentru ei, arătând încă o dată că mesajul lui Hristos și al Evangheliei este valabil pentru toate culturile și toate popoarele. Tema centrală a acestui poem este Înălțarea lui Hristos la Cer la sfârșitul misiunii sale pământești, însă și alte părți ale scripturii și ale povestirii joacă un rol în acest poem grandios. Poemul complet al lui Cynewulf despre Înălțare este destul de lung, așa că astăzi vom analiza doar câteva fragmente scurte din el.
«De aceea, El le-a dat o răsplată nobilă iubiților Săi tovarăși, iar aceste cuvinte le-a rostit Prințul Îngerilor, Puternicul Conducător, în timp ce se pregătea să plece în împărăția Tatălui Său: „Bucurați-vă în duh. Niciodată nu vă voi părăsi, ci vă voi iubi veșnic, vă voi da putere și voi rămâne cu voi pentru totdeauna. Mergeți acum peste tot pe pământul întins, pe căi îndepărtate, vestiți mulțimilor, predicați și proclamați credința luminoasă. De acum înainte voi rămâne cu voi pentru mângâierea voastră și vă voi ține pretutindeni în pace, cu putere neclintită.”
Apoi, dintr-o dată, s-a auzit o muzică puternică în cer, o mulțime de îngeri cerești, o oaste strălucitoare, legiuni de mesageri ai slavei au venit. Regele nostru S-a ridicat prin acoperișul templului, în timp ce ei priveau. L-au văzut pe Stăpânul lor, Fiul lui Dumnezeu, urcând de pe pământ la cer. Sufletele lor erau triste, fierbinți inimile lor pline de durere, deoarece acum nu-L mai puteau vedea sub cer pe Cel atât de drag. Apoi au văzut doi îngeri strălucitori, luminând în splendoarea lor în jurul Fiului întâi născut, gloria regilor.
Din înălțimi ei au strigat cu cuvinte minunate, cu voci răsunătoare, peste mulțimea de oameni: „Oameni din Galileea, de ce stați privind astfel? Vedeți clar pe Împăratul Drept, Domnul Victoriei, urcând la cer, Primul dintre Prinți, Creatorul tuturor popoarelor, care va urca de aici cu această ceată de îngeri la locuința Sa, la tronul împărătesc al Tatălui. Cu o astfel de mulțime, cu această oaste veselă, îl vom purta pe Domnul, cel mai nobil și mai bun dintre toți fiii slavei, departe, prin bolta cerului, în acel oraș frumos, pe Cel pe care Îl priviți acum și pe care Îl vedeți cu bucurie strălucind în splendoare, dar El va vizita din nou națiunile pământului cu o oaste nenumărată și atunci va judeca fiecare faptă săvârșită de muritori sub ceruri.”
Atunci Domnul Gloriei, Regele arhanghelilor, protectorul sfinților, a fost înconjurat de nori, departe deasupra locuințelor oamenilor. Bucuria și veselia au fost reînnoite în toate locuințele cerești la venirea Prințului. Sursa eternă a bucuriei s-a așezat la dreapta Tatălui, bucurându-se de victoria Sa.»
Acum vom sări puțin mai departe pentru a spune câteva cuvinte despre ce este acea victorie. Încă o dată, la fel ca în poemul „Heliand” pe care l-am discutat în perioada Crăciunului, puteți vedea cu adevărat aceeași iubire pentru epopeile antice, pentru eroii antici. Vechiul folclor saxon despre războinici și eroi este ceva ce ei aplică acum lui Hristos, Marele Războinic, cel mai mare Erou pe care l-au cunoscut vreodată.
Așadar, în acest moment, Hristos se află în Ceruri, iar cei din jurul Său se bucură nespus, iar locuitorii Cerului spun acestea: „Acum, Cel Sfânt a jefuit iadul de toate tributurile pe care acesta le înghițise pe nedrept în acel loc al suferinței. Războinicii diavolului sunt acum învinși, umiliți și legați în chinuri vii, lipsiți de glorie în abisul iadului. Adversarii Săi nu au putut învinge în luptă, în aruncarea armelor, când Regele Gloriei, Păzitorul Împărăției Cerurilor, a purtat război împotriva vechilor săi dușmani prin puterea Sa unică, când a eliberat din robie, din cetatea demonilor, cea mai mare pradă: o mulțime nenumărată de oameni, chiar oastea pe care o priviți aici. Și acum, după conflict, Mântuitorul sufletelor, însuși Fiul lui Dumnezeu, este hotărât să caute tronul harului spiritual. Astfel puteți înțelege Cine este Domnul care conduce această oaste. Acum mergeți cu îndrăzneală să vă întâlniți prietenii, bucuroși în duh!
Deschideți-vă porților, prin voi Regele, Stăpânul tuturor, Autorul creației, va conduce în cetate, spre bucuria bucuriilor, oastea puternică pe care a smuls-o din mâinile demonilor prin victoria Sa. Va fi comuniune între îngeri și oameni pentru acest timp și pentru totdeauna. Acum există un legământ între Dumnezeu și om, o promisiune sacră: iubire, speranță de viață și bucurie în lumină perfectă.”
Trecând mai departe, spre finalul poemului, există un moment în care Cynewulf folosește ideea de corăbii și oceane întinse într-o expresie grandioasă a ceea ce a făcut Hristos pentru noi.
„Acum este ca și cum am naviga cu corăbiile pe ocean, peste apele reci, și am împinge bărcile noastre, caii noștri marini, peste întinderea vastă. Este un curent periculos, valuri nesfârșite și mări bătute de vânturi prin care ne-am zbătut în această lume trecătoare, peste întinderi nemăsurate. Grea a fost viața noastră, navigând spre țărm pe marea furtunoasă. Apoi a venit ajutorul nostru. Duhul Fiului lui Dumnezeu ne-a călăuzit spre portul siguranței și ne-a dat harul de a vedea peste bordul navei unde, cu ancora bine fixată, ar trebui să ancorăm caii noștri marini, acei armăsari bătrâni ai oceanului. Să ne punem speranța în acel refugiu sfânt de sus, pe care Domnul Celest l-a pregătit pentru noi când S-a înălțat la cer.”
Unul dintre lucrurile care îmi plac foarte mult când citesc opere precum „Heliand”, precum poezia lui Cynewulf și alte epopei este că autorii lor au înțeles cu adevărat eroismul lui Hristos. Ei au iubit cu adevărat faptul că aceasta a fost o victorie și, de fiecare dată când citești operele lor este ca și cum ai trăi cea mai grandioasă dintre epopei. Îți faci o idee despre ce înseamnă să fii membru al credinței creștine, să-l vezi pe Hristos distrugând moartea. Toți marii eroi din vechime, fie că este vorba de Robin Hood, Regele Arthur sau oricare dintre aceste figuri majestuoase care te inspiră să faci fapte de curaj, tot ce fac ei este să imite într-o mică măsură eroismul fără egal al lui Iisus Hristos.
Bem o ceașcă de ceai verde cu ghimbir și piersică, cred. Nu mă așteptam să-mi placă, dar este foarte bun. De obicei nu-mi plac ceaiurile cu aromă de fructe, dar acesta este foarte bun. Gata.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!








