Rubrica duminicală „Întrebări și răspunsuri” conține de această dată o selecție de comentarii pe teme diverse privind viața duhovnicească și ortodoxia. Să vă folosească!
Vă mulțumim pentru comentarii și pentru faptul că urmăriți materialele pe care le publicăm zilnic, pe platformele O Chilie Athonită: Bucurii din Sfântul Munte.
Răspândiți dragostea!
Faceți click/tap pe întrebări pentru a vedea răspunsurile!
Lectură plăcută!
Nu (neapărat). E vorba de faptul că păcatul nu era atât de adânc intrat în firea umană și, deci, oamenii trăiau mai mult.
Pentru că și noi luptăm mai mult pe vrăjmașul.
Da, așa este. Continuă astfel, iubind totuși pe oameni prin Dumnezeu.
Să te rogi și să suspini cu nădejde în fața lui Dumnezeu.
Da, să te rogi pentru ei și să-i vezi ca și creația lui Dumnezeu. Asta vine în timp ca și dar de la Dumnezeu dacă cineva are program duhovnicesc.
Cere-i lui Dumnezeu asta și-ți va da. Oamenii nu pot singuri.
Este fals ceea ce e scris acolo.
Întreabă duhovnicul. Depinde de constituția trupească a fiecăruia.
Duhul Sfânt e numai unul însă are mai multe roade care – uneori – sunt numite și ele duhuri. După cum fațetele unui diamant sunt tot diamant(ul) așa și aici.
Toată teologia catolică se bazează pe Fericitul Augustin, Toma d’Aquino și Anselm de Cantebury și cei asemenea lor. Legalismul este coloana vertebrală a catolicismului vreme de secole – ajungând la paroxism cel puțin prin indulgențe, automatismul purgatoriului și mai ales inchiziția și infailibilitatea papală. Să nu uităm că au fost războaie armate de zeci de ani între catolici și protestanți (de ex. hughenoți) din cauza legalismului și dorinței de putere. Pe alt plan, prietenul tău nu înțelege ce sunt, când și mai ales cum se aplică canoanele Sfinților Părinți. Nu are experiența și exact asta este marea dramă a catolicilor. Cu mult drag o spun. Un exemplu concret din zilele noastre: https://en.wikipedia.org/wiki/Magdalene_Laundries_in_Ireland
Nu greșești. Simțirea vine în timp.
Să se concentreze pe viața lor duhovnicească și să nu facă compromisuri în credință. Să fie iubitor față de oameni însă să nu se compromită în credință.
Atunci când simțim inima zdrobită și părere de rău pentru păcate în fața iubirii lui Dumnezeu.
Ne unim cu Hristos care este Dătătorul de Viață. Raiul este de fapt unirea cu Hristos.
Dumnezeu nu este un program de statistică. Este un Dumnezeu iubitor, viu și personal.
După efecte. Roade.
Da, însă NU prin sine-și. Nu e Dumnezeu. Ne mântuie prin rugăciunile ei care sunt totdeauna ascultate.
Rugăciunea și liniștirea ajută. Să te depărtezi de griji și să lași gândurile să plece mai departe.
E nevoie de timp pentru asta. Ascultarea și lipsa de griji sunt esențiale.
Rugăciunea și exemplul personal.
Cu simplitate și sinceritate. Să nu ne gândim atât la răul la care ne-au făcut.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
10 Comment
Părinte am o întrebare, Mântuitorul nostru Iisus Hristos și mulți sfinți reprezentați în icoanele din biserică au părul lung dar în epistola I către Corinteni, Sf Apostol Pavel zice: Nu vă învaţă oare însăşi firea că necinste este pentru un bărbat să-şi lase părul lung?
Cum trebuie de înțeles această expresie? Vă mulțumesc anticipat și vă rog să mă iertați.
Sărut mâna parinte, puteți sa îmi spuneți va rog un program duhovnicesc minim pentru cei din lume? Mulțumesc! Doamne ajuta!
Pentru persoana care își punea întrebări despre Iisus în Coran. (m-au preocupat și pe mine chestiile astea)
Sunt 2 francezi care au cercetat islamul din punct de vedere pur istoric, din izvoare istorice (nu din izvoare islamice)
1/ Édouard-Marie Gallez (popă catolic, cercetător, doctor, prof de univeritate la strabourg)
2/ Odon Lafontaine jurnalist vulgarizator al primului.
Foarte scurt: islamul a pornit dintr-o sectă judeo nazarineană care a adoptat/produs izvoare istorice contrafăcute. Cu timpul califii au adăugat/modificat această ideologie ca să corespundă dorințelor lor de hegemonie. ” Le grand secret de l’islam” e cartea cea mai accesibilă. Practic vedem că istoria „reală” e complet diferită de istoria coranică.
Pentru persoana care are un prieten catolic care nu se regăsește în legalism.
Într-adevăr catolicismul e bazat pe logică și legalism. (Dreptul canonic și tribunalele bisericești ei l-au inventat)
Însă catolicismul din ziua de azi și-a pus multă apă în vin. În 1965 a avut loc Vatican 2, un conciliu pan catolic care, a transformat cultul catolic în ceva foarte aproape de protestantismul pietist. Marea majoritate a catolicilor nu cunosc subtilitățile și trecutul bisericii lor.
(Bine, eu cred că ortodoxia e pre gustarea raiului, la noi la slujbe e foarte frumos că Dumnezeu e în mijlocul nostru. Dar te uiți ce sărăcie e la ei la slujbe, ce dur și ce departe e Dumnezeu și ei totuși se țin de puținul ăla și sunt râvnitori, și zeloși, am mare, mare, mare respect pentru ei.)
Sa urmezi o cale gresita e mai usor decat sa o urmezi pe cea adevarata. SI hindusii, si musulmanii, si catolicii… pot sa fie foarte ravnitori dar sunt departe de adevar. Am vazut filme in care erau catolici sau protestanti trecuti la ortodoxie si care au marturisit ca inainte de a fi botezati ortodocsi nu intelegeau nimic din invatatura ortodoxa, dar dupa ce au primit botezul ortodox li s-a luminat mintea si au putut sa inteleaga. Este lucrarea Harului in Biserica pe care il are doar Biserica Ortodoxa.
Multă vreme recunosc că am avut o concepție foarte greșită despre cum lucrează Duhul Sfânt în lume și, mai concret, cum lucrează El între și prin cei ce nu sunt ortodocși. Acum totul s-a limpezit într-o mare măsură, mai ales datorită postărilor Pr. Theologos, precum și lucrării pe care o fac și ortodocșii americani (datorită mediului în care trăiesc).
E cel puțin deplasat pentru noi să avem pretenția de la credincioșii catolici să fie ne-juridici în gândire atâta vreme cât asta e teologia bisericii lor, în schimb se observă faptul că mulți din ei au un suflet bun și sunt sinceri în căutarea lor și Dumnezeu ar fi complet nedrept dacă le-ar întoarce spatele fiindcă „nu au dreapta credință”. Iar noi dacă le întoarcem spatele (cu tot juridismul lor pe care nu-l primim, firește – deși dacă suntem corecți până la capăt, de câte ori nu gândim și noi și acționăm juridic?) – prin asta vom fi judecați de Hristos.
Mă gândesc că acum, datorită internetului, „iubește-ți aproapele ca pe tine însuți” capătă o altă dimensiune. E șansa noastră, e darul lui Dumnezeu de a aduce Ortodoxia la îndemâna oricui are acces la internet, în România sau oriunde în lume.
Da, abuzurile oribile din azilurile Magdalene și o celebră ecranizare care m-aș șocat când am văzut-o ca și copil au condus mult la stereotipul de „evil nun” – maică frustrată, rea, cu inima împietrită, autoritară și uneori violentă care abuzează pe cei sau cele din subordine. În mai toate filmele catolice cu maici întâlnim imaginea asta. Până în ziua de azi am sentimentul că așa sunt toate maicile.
Dar la sentimentul ăsta contribuie și ce am auzit despre o vecină care s-a dus maică la o mănăstire Ortodoxă de la noi, alți vecini au tot vizitat-o acolo și-i tot aduceau produse de igienă feminină de bază fiindcă se plângea că de la mănăstire nu primește nimic și nici bănuți să-și cumpere. Nu mi se pare deloc normal ca maica stareță să trateze în felul acesta celelalte maici, mai ales că și ea e femeie și cunoaște nevoile de igienă feminină, care nu sunt un lux, sunt de bază, cum e săpunul și hârtia igienică.
Ref. la mănăstirea ortodoxă respectivă – unele mănăstiri nu au bani nici măcar pentru atât să asigure regulat pentru toți viețuitorii. Și atunci fiecare se descurcă cum poate.
Da, așa este cu ispita în post… sau în zilele de miercuri și vineri de peste an… Când nu e post, tare ușor îmi este să am fapte și gânduri bune, să mă rog, și chiar să postesc de carne (părintele Daniil Horga zicea să mâncăm carne cât mai puțin sau deloc, fiindcă e un magnet pentru demoni). Și mă gândesc: „ah, păi dacă acum când nu e post am reușit să merg pe drumul bun, atunci când vine postul, o să reușesc și mai mult”. Dar din contră, când vine postul vin niște ispite enorme și o iau pe arătură mai rău ca niciodată… e tare trist și frustrant… Chiar acum în postul mare am căzut în niște patimi în care nu credeam că am să mai cad vreodată…
Frate, așa suntem toți, mai pe drum, mai pe lângă drum. Nu e cursă de viteză, primii 3 câștigă medalii. E maraton, trebuie să ajungi la capăt cum poți cu ce dă Dumnezeu (mă regăsesc în ceea ce zici eu mai degrabă fac regim, decât țin post:p)
Am găsit articolul asta, mi s-a părut frumos.
https://marturieathonita.ro/decalogul-postului-mantuitor/
(M-a făcut să mă gândesc la comentariu tău)