Războiul. O realitate permanentă a omului căzut. Suntem înconjurați de războaie. De unde provin, câte tipuri sunt, cum se sting? Încotro ne îndreptăm?
Răspunsurile la aceste întrebări precum și la altele conexe le veți avea cel puțin parțial în materialul de față.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin
Când a început războiul
Suntem o existență în război și să știți că războiul nu a început ieri acolo și alaltăieri dincolo. Războiul a început odată cu Adam și de atunci până astăzi doar izbucnește, iar omul se războiește.
De fapt, primul care s-a răsculat a fost Lucifer pentru că războiul provine din posibilitatea unei ființe raționale de a se desprinde de Dumnezeu, de a se opune lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte războiul este starea de ură, pentru că Dumnezeu este iubire. Da, fraților, este cea mai mare dramă din tot acest univers – opunerea față de Dumnezeu cel pururea iubitor și pururea existent de la care primim însăși existența și puterea de a-L lupta. Este o luptă total inutilă pentru niciodată un fir de praf nu se poate lupta cu Cel ce este mai mare și mai presus decât tot Universul.Și nimic nu se schimbă fără voia lui Dumnezeu.
De asemenea, pentru că Dumnezeu este Cel ce Este, războiul este ieșirea din starea de existență plenară, atât cât este cu putință unei ființe veșnice. Și iarăși pentru că Dumnezeu este Adevărul, războiul este ura împotriva adevărului. Din cauza aceasta, prima victimă într-un război este adevărul. Deci războiul este un chin și este starea sufletului păcătos, după cum pacea este starea sufletului sănătos. Înțelegeți?
Boala sufletească, păcatul, ura, războiul sunt despărțire, rupere – pe când pacea este unitatea cu Dumnezeu și între noi. Noi suntem liberi să alegem. Înțelegeți?
Vedeți că Dumnezeu i-a zis lui Adam: „Din toți pomii din rai poți să mănânci, în afară de pomul cunoștinței binelui și răului, căci în ziua în care vei mânca din el, vei muri negreșit!”. Cu alte cuvinte Dumnezeu i-a zis lui Adam că poate să experieze orice din rai, însă să nu caute cunoștința desăvârșită în pom, adică în materie, pentru că atunci va muri adică se va desprinde de Dumnezeu cel imaterial.
Cunoștința desăvârșită, sau „cunoștința binelui și a răului” în limbaj biblic, este la Dumnezeu care este viu, iubitor și pur imaterial, mai presus de orice materie. La partea opusă a existenței se află materia, materie care, fără a fi păcătoasă în sine, este sediul păcatului, prin forța sa de a-l atrage pe om departe de Dumnezeu. Înțelegeți?
Diavolul, l-a momit pe Adam cu îndumnezeirea, spunându-i că dacă o să facă neascultare de Dumnezeu o să fie ca Acesta. Pare paradoxal – cum să fie ca Dumnezeu dacă face neascultare? Însă lucrurile sunt foarte fine și viclene, pentru că Dumnezeu l-a făcut pe Adam să fie după chipul Său și să ajungă exact ca El, însă această asemănare cu Dumnezeu se realizează cu ajutorul lui Dumnezeu, în pace și nu de unul singur, în contradicție cu Acesta.
Adam, din păcate, a făcut neascultare și s-a rupt de Dumnezeu, s-a însingurat, s-a limitat. De la împăratul Creației – care era Adam, cel care a pus nume tuturor animalelor, a ajuns să se ascundă de Dumnezeu, ca un fricos în materie adică printre copacii Raiului. Omul se ascundea de Dumnezeu pentru că era în război cu El, cu toate că Dumnezeu nu era în război cu omul. Doar omul, în război cu Dumnezeu.
Războiul și Dumnezeu. Atitudinea lui Adam
Dumnezeu nu războiește pe nimeni și nu simte războiul nimănui, pentru că Soarele nu este deranjat de agresivitatea unei furnici. Desigur că Dumnezeu este infinit mai mare decât Soarele și diferența de putere între noi și Dumnezeu este infinit mai mare decât diferența dintre Soare și furnică, însă am dat acest exemplu pentru a ne face o imagine cât de cât.
Vedeți că în Rai Dumnezeu a strigat ca și Tatăl cel iubitor după fiul risipitor: „Adame, Adame, unde ești?”. Știm că Dumnezeu este atotprezent și atotștiitor. Cum nu știa El unde este Adam? De fapt, întrebarea lui Dumnezeu era o invitație la pocăință, era un gest delicat de iubire ca să-l determine pe Adam să înceteze războiul inutil și să spună „Doamne, am greșit! Iartă-mă! Hai, să ne împăcăm!”.
Din păcate, însă, Adam se îndreptățește și rămâne pe poziție folosind logica, spunând că s-a temut de Dumnezeu că e gol și s-a ascuns. Trebuie să menționăm aici că nu este vorba atât de goliciunea trupească, ci de cea duhovnicească, pentru că în versetele anterioare zice Scriptura că și-au cusut frunze de smochin și și-au făcut acoperăminte ca să-și acopere goliciunea. Ei, goliciunea duhovnicească înseamnă golirea de Harul lui Dumnezeu, prin neascultare, prin separare și aceasta induce teamă, tulburare, stare de război, fără însă să fie nevoie să-L războim pe Dumnezeu. Pentru că Dumnezeu este pururea iubitor.
Vedeți că Dumnezeu se smerește și mai mult pentru că îl întreabă pe Adam: „Cine ți-a spus că ești gol? Nu cumva ai mâncat din pomul din care ți-am poruncit să nu mănânci?” Adică de unde ai o altă sursă de cunoaștere – de pseudo-cunoaștere în afară de Mine? Nu cumva ai făcut neascultare? Ei, și în loc ca Adam să se smerească și să facă pace, el îl acuză pe Dumnezeu, devine și mai agresiv și zice că „Femeia pe care Tu mi-ai dat-o!” – adică Dumnezeu e de vină că de ce i-a dat femeia. Înțelegeți? După care Dumnezeu se smerește și mai mult în căutarea păcii și merge la femeie și zice „Noa, cum îi?” Și femeia zice: „Nu, că șarpele!”. – „No, hai! Amândoi afară!”
De ce i-a dat afară? De dragul omului, pentru a nu împărăți războiul și moartea sub masca egoismului și a plăcerilor păcătoase în veșnicie. Acestă tiranie a patimilor veșnic este iadul, fraților.
Dacă Adam ar fi avut flexibilitatea smereniei și ar fi renunțat la poziția sa, nu ar mai fi avut loc toată această dramă la care asistăm de la căderea lui Adam până astăzi. Da, fraților, până astăzi avem tendința să insistăm asupra poziției noastre chiar dacă se vede în timp că nu e bună sau/și chiar dacă se pălmuiește dragostea.
Războiul dintre Abel și Cain
Vedeți că Abel și Cain au fost născuți în această stare de război și nu i-a încăput lumea din cauza lui Cain. Abel a pus întâi pe Dumnezeu și I-a adus jertfă pe cele mai dintâi, pe cele mai bune din produsele sale, pe când Cain s-a pus pe sine și egoismul său întâi. Mândria sa a fost rănită de dreptatea lui Dumnezeu pentru că Dumnezeu, drept fiind, de vreme ce Abel L-a pus pe Domnul întâi, iar Cain mai pe urmă, și Domnul l-a pus pe Abel mai presus, iar pe Cain mai pe urmă. Am spus că separarea de Dumnezeu îl duce pe om în război, război care mocnea în Cain.
Din păcate, pentru că acesta iubea distorsionat păcatul, iubea războiul și nu s-a luptat cu el să-l stingă. Din cauza asta fierberea războiului a crescut în intensitate până când acesta a izbucnit în afară și și-a omorât fratele. Da, fraților, pe aceasta se bazează civilizația noastră, avansul civilizației noastre…
Omenirea și alegerea războiului
Asta este legea concurenței pe care o învățăm la economie, aceasta este filosofia arheilor care zice că „Homo homini lupus” adică omul este lup pentru om și asta până azi pentru că până azi ne invidiem și în loc să dorim să devenim și noi mai buni, dorim să-i exterminăm pe cei mai buni ca noi. Înțelegeți?
Fraților, Dumnezeu ne-a creat ca să iubim și dacă iubim vom fi iubiți. Nu am fost creați să fim niște foarte triști soldați universali. Căderea omului era atât de mare încât războiul era la ordinea zilei și exista chiar o vreme a anului în care mergeau regii la război – era un obicei foarte bine cunoscut, după cum ne informează Sfânta Scriptură. Și până astăzi, nu știu dacă știți, după al doilea război mondial s-a făcut o statistică și nu au existat 5 minute de pace totală pe pământ. 5 minute! Da…
Oamenii merg și mergeau pur și simplu la război pentru că era vremea propice și nu cu un scop drept, chiar dacă de multe ori se prezentau pretexte mărețe pentru a se valida oarecum incursiunile de jaf și omor. Asta mai ales în Vechiul Testament. Bine, eu nu vorbesc acum de războiul de apărare.
Ideologia dezbinării
De fapt, vedeți că pe vremea lui Noe spunea Dumnezeu că nu va mai rămâne Duhul Său în oamenii respectivi pentru că erau doar carne – mai bine zis, duh carnal păcătos. Înțelegeți? Acest duh păcătos care îl duce pe om la războiul veșnic din iad, provenea din prea mult bine, din prea mult libertinaj, din ideologia care ne spune că totul este permis și că nu trebuie să ținem seama de experiența morală a trecutului.
Această ideologie care este prezentă și astăzi în cultura incluziunii și în postmodernism a dus la rezultate atât de nefaste încât L-a făcut pe Dumnezeu să aducă potopul pe vremea lui Noe și bombardamentul cu sulf în Sodoma și Gomora. Da, fraților, trebuie să știți că atunci când omul eșuează în trup, este foarte, foarte dificil ca cineva să mai iasă de sub tirania acestor mai patimi trupești, de sub atracția acestor mari centri de plăcere. Din cauza asta Dumnezeu care știa că oamenii respectivi nu vor mai ieși de sub stăpânirea păcatului și vor merge din rău în mai rău în adicția lor, a adus moartea asupra lor pentru a opri această spirală descendentă a chinului, războiului interior.
Vedeți că și după aceea, când a ridicat nivelul oamenilor căzuți prin legea lui Moise, nu a putut să dea de la început porunca iubirii. De ce? Din cauza necioplirii provocate de despărțirea de Dumnezeu, provocate de gândirea barbară, de gândirea războinică. Chiar și astăzi, gândiți-vă ce s-ar întâmpla dacă ar apărea cineva ca Hristos într-o zonă în care războiul a izbucnit la suprafață. Gândiți-vă că ar apărea un tânăr de 33 de ani care a fost teslar și care și-a părăsit meseria pentru a propovădui și nu ar avea nimic în afară de haina de pe el și s-ar duce în Ucraina sau în fâșia Gaza și ar spune că „Oameni buni, mame și tați, copiii voștri morți sunt în ceruri în mâinile lui Dumnezeu, în fericirea veșnică. Voi trebuie să-i iubiți pe cei care i-au omorât.” Vă dați seama că e cam greu de purtat pentru unii dintre noi – să ne iubim vrăjmașii. Și asta vorbim după peste 2000 de ani de creștinism.
Evident, că pe vremea lui Moise când oamenii erau mult mai grosieri, mult mai războinici, Dumnezeu nu putea să le spună acest lucru și le-a spus legea Talionului – adică „Ochi pentru ochi și dinte pentru dinte”, astfel încât să limiteze distrugerea, să limiteze războiul – adică cel atacat să nu escaladeze printr-o ripostă mai mare decât atacul, ci să se limiteze la dreptate. Înțelegeți? Din păcate acest lucru nu s-a ținut nici în legea veche și nici până astăzi, după cum se și vede în mod pregnant.
Desigur că cea mai mare disonanță între faptă și răsplată a fost în cazul Mântuitorului care a făcut numai bine la maxim, fraților, inclusiv vindecări de boli incurabile, învieri și mai presus de toate predarea învățăturii care ne face și pe noi capabili de aceste vindecări, minuni și capabili chiar de înviere și, în schimb, Hristos a primit Răstingnirea ca formă maximă de ură, de agresivitate, de răzbunare împotriva virtuții Sale, de război împotriva lui Dumnezeu. Înțelegeți?
Desigur că Dumnezeu a zis și în Vechiul Testament să nu ne răzbunăm cu mâna noastră și să nu avem ură asupra fiilor poporului nostru și să iubim pe aproapele nostru ca pe noi înșine însă cine să bage în seamă? Nici măcar nu știu dacă știți unde scrie asta în Vechiul Testament. De ce? Pentru că dorințele războinice ale oamenilor din vremea respectivă, aburii războiului care clocotea în ei a făcut ca să se treacă cu vederea această poruncă și oamenii să fie concentrați pe legea Talionului și pe jertfele pentru păcate – adică preferau să păcătuiască și să omoare animalele nevinovate decât să se smerească și să prefere blândețea.
Cu toate că Dumnezeu le-a spus clar că nu are nevoie de sângele de boi și țapi, ci să facă pace și dreptate, cu toate că l-a uns pe David rege pentru că era foarte blând, cu toate acestea ei preferau tot războiul și îl lăudau pe David că a omorât nu-știu-câți. Înțelegeți? Războiul este starea omului păcătos, chinuit și depărtat de Dumnezeu prin iluzia patimilor.
Da, fraților patimile sunt iluzii, himere, distorsiuni. Oamenii au război în ei din dorința de a avea mai mult, din dorința de a stăpâni, din dorința de slavă, de glorie și, desigur, din dorința de plăcere. Toate acestea sunt distorsiuni care provin din dorința de auto-îndumnezeire departe de Dumnezeu. De cele mai multe ori, aceste lucruri ni se par eroice și de apreciat dacă ni se prezintă de către propaganda potrivită și asta provine din faptul că noi, de fapt, dorim războiul în sinea noastră, însă dorim să ne desfătăm de el din fotoliul învingătorului și nu pe front unde mor oameni. De fapt, ar trebui să ne fie lehamite de bătrânii conducători de fotoliu care pregătesc războaie ca să moare tinerii în ele.
Războaiele doar izbucnesc
Războaiele nu încep, ci ele se pregătesc și izbucnesc. Cum izbucnește un război? În clipa în care omul se depărtează de Dumnezeu prin păcat, războiul lui împotriva lui Dumnezeu crește înăuntrul lui, chiar dacă acest război este perfect gratuit și inutil, pentru că Dumnezeu este pururea perfect iubitor și nu-l războiește pe om. În clipa în care fierberea acestui război crește la un nivel critic în om, în clipa respectivă acesta izbucnește în afară. Asta se poate întâmpla în familie, în cercul de prieteni sau, în clipa în care avem o masă critică de oameni în care războiul izbucnește în afară, atunci avem izbucnirea un război pe un teritoriu mai mare sau mai mic care poate să genereze o reacție în lanț. Masa critică poate să fie cantitativă, adică războiul poate să izbucnească la mulți oameni sau calitativă adică războiul poate să izbucnească la mai puțini oameni, însă mult mai influenți.
Dacă în trecut războiul era armat, astăzi este un război hibrid, un război total. Spiritul malefic a ajuns să-și dea seama că un război armat are o eficiență foarte redusă – adică e nevoie de un efort foarte mare pentru rezultate efemere. Mult mai eficace este războiul ideologic, informațional pentru că prin acesta, dacă e câștigat, se reușește anihilarea neamului țintă prin supunerea acestuia de bună voie. Din această cauză, atacatorii execută operațiuni complexe cu multe resurse și în timp și în spațiu pentru a promova ideologia convenabilă în poporul țintă. Înțelegeți?
Salvarea vine prin Biserică, în unitatea în Hristos
Slavă lui Dumnezeu, însă, că Biserica este terapeutică și luminătoare de suflet. Este mântuitoare și scut împotriva tuturor ideologiilor care ne distrug sufletele. Din cauza asta, fraților, trebuie să stăm aproape de Biserică și să nu ne lăsăm învinși de atacurile demonice, ideologice și de inginerie socială care urmăresc să ne despartă de Biserică și de neam și să ne dezbine între noi. Singuri nu vom putea învinge, ci numai uniți în Hristos. Să știți asta!
Probleme actuale
Astăzi ni se propun probleme globale de genul pandemiilor, a schimbărilor climatice sau altele asemenea, pentru a ni se putea impune o soluție globală. Este foarte important să avem conducători politici și culturali aproape de Hristos, pentru că dacă nu sunt aproape de Hristos sunt aproape de război și acest război pe care îl au în ei se va revărsa asupra noastră, după cum s-a și întâmplat de atâtea ori.
Neapărat să mergem să votăm pentru că votul reprezintă o armă de apărare și o mărturisire în fața lui Dumnezeu. Dacă votăm, arătăm lui Dumnezeu și celorlalți că ne pasă. Dacă nu merge nimeni la vot atunci cei de la putere vor face ce vor pentru că vor spune că poporului nu-i pasă și că nu-i atent. Însă, dacă sunt mulți la vot, indiferent cine va ieși la conducere, cei care vor ieși vor avea teamă pentru că vor spune că poporului îi pasă, poporul s-a trezit. Fraților, în clipa în care conducătorii se tem de popor, avem democrație. În clipa în care poporul se teme de conducători, avem tiranie. În clipa în care poporul este unit cu conducătorii este pregustarea Raiului pe pământ. În Hristos, bineînțeles. Înțelegeți?
Războiul economic
O altă formă de război este războiul economic care se poată mai ales prin taxe și produse indispensabile care pot să genereze venituri mari, fie prin frecvența cu care sunt consumate – cum ar fi alimentele sau energia – fie prin prețul unitar al unui astfel de produs indispensabil, cum ar fi anumite medicamente noi – cazul cel mai celebru fiind vaccinurile noi. În acest caz, este bine să fim independenți, însă mare atenție, fraților, nu este bine să stocăm multe produse pentru că dincolo de faptul că se perimează, dacă toți fac asta atunci într-adevăr prețul va crește pentru că și cererea va fi mare – dincolo de faptul că se pune presiune pe economie și asta nu e bine.
Cel mai bine este să ne asigurăm independența prin a ne asigura contactul direct cu resursele primare de trai, adică să avem grădină și animale și/sau să cunoaștem oameni de încredere care ne pot furniza produsele de care avem nevoie. Înțelegeți? Trebuie să știm că, de fapt, omul are nevoie doar de trei lucruri materiale în viață: de mâncare, de îmbrăcăminte și de o cameră unde să doarmă. Înțelegeți? Fraților, secretul bogăției este să fim mulțumiți și pașnici cu ce avem și nu să ne războim să dobândim tot ceea ce ne trimite diavolul în minte. Înțelegeți?
Războiul civil
Următoarea formă de război sunt formele de război civil, de război social. Tinerii sunt învățați prin război informațional, adică prin mesaje distribuite prin artă – în principal prin muzică și film – prin promovări în mass-media și pe rețelele sociale și chiar și prin jocuri video – să aibă o atitudine rebelă, dură, agresivă la adresa a tot ceea ce înseamnă ordine și ascultare, la tot ceea ce înseamnă tradiție și la orice formă de blândețe, smerenie sau prudență, indiferent că aceste virtuți apar la cei mai mari decât ei sau la cei de o seamă cu ei, fie la persoane particulare, fie în instituții. Există chiar întregi culturi pe acest calapod – de exemplu, cultura violenței, a anulării (Cancel Culture), emanciparea femeii în sens satanist, ateu și violența familială – bărbații își bat soțiile și invers, soția răspunde… Ferească Dumnezeu! Soția trebuie să fie focarul de iubire, de ascultare, de delicatețe!
Cultura incluziunii păcatului
Astăzi lucrurile evoluează într-o direcție mult mai vicleană: aceea a culturii incluziunii – Woke – care dacă la prima vedere arată bine pentru că ne spune să ne iubim cu toții, în practică, de fapt ne presează să acceptăm și patimile celor pe care trebuie să-i iubim și, nu numai atât, ci, în numele iubirii, să acceptăm tirania minorităților pătimașe. Și când spun minorități pătimașe, nu mă refer la minorități etnice pentru că dacă cineva este de o anumită etnie nu este neapărat pătimaș. Mă refer la minoritățile care se pun sub stindardul distorsiunilor, a patimilor, întâi de toate, a distorsiunilor sexuale. Fraților, acest război este feroce, chiar dacă nu este un război armat, pentru că este viclean, făcându-se în numele celor mai înalte virtuți, adică a iubirii, libertății și toleranței și sunt țintiți copiii care nu pot să deosebească între păcat și păcătos. Dacă trebuie să-i iubim pe toți, asta nu înseamnă că trebuie să le acceptăm și comportamentul păcătos. Înțelegeți? Mare atenție!
Să avem grijă să nu primim și să ne separăm de păcat și să nu ne dezbinăm frate cu frate pe teme neimportante, chiar dacă mass-media și diferiții agitatori ne presează în această direcție. Dacă nu suntem atenți atunci se poate ajunge până la dezmembrarea întregii țări.
Știu ce spun, fraților, am experiența. Țin minte că în Grecia atât de mult au fost ațâțate cele două partide principale ale țării unul împotriva altuia de către forțe străine de neam și ortodoxie până când oamenii nu mai făceau nimic decât să se certe despre asta și să iasă în stradă aproape încontinuu până când țara s-a făcut praf și acum este total aservită celor din afară. Fraților, nu așa! Să avem discernământ și seriozitate și să fim uniți. Înțelegeți?
Cum abordăm realitatea conflictuală
Pentru asta este necesară o viață duhovnicească cu program constant în fiecare zi. Să cercetăm gândurile de unde vin – nu să primim orice gând ca bun. Totdeauna să întrebăm gândul: De unde vii? De la vrăjmașul sau de la ai noștri? Și atunci o să vedeți că o să primim răspuns.
Pentru asta e nevoie să ne liniștim puțin din iureșul vieții, să închidem fluxul de zgomot informațional cu care suntem asaltați zilnic și să ne rugăm. Fraților, nu vă fie frică! N-o să pierdeți știri importante dacă mai tăiați din ele. Este mult mai importanți să vă stabilizați și să vă luminați mintea, adunându-o de prin centrii de atenție puternici în care s-a risipit – știri și așa mai departe… Înțelegeți? Adunarea minții se face prin rugăciune cu atenție, liniștire și nu prin știri.
Fraților, stingerea războiului din noi se realizează prin smerenie pe plan personal și iubire de cei apropiați. Întotdeauna să ne gândim la noi în relație cu ceilalți, să nu uităm să-i iubim pe ceilalți. Vedeți că Hristos a fost cel mai blând și smerit om de pe suprafața pământului și astfel a reușit să aducă pacea pe pământ. Vedeți că nici moartea nu a reușit să-l oprească. După ce a înviat le-a zis ucenicilor că „Pacea mea dau vouă, nu așa precum dă lumea dau Eu”. Vedeți că primul dar al comuniunii cu Hristos ce înviat este pacea. Înțelegeți?
Pacea
Pacea este prezența lui Hristos și nu absența unui război armat. Fraților, ca să ne mântuim nu avem nevoie de semne și minuni, ci de smerenie. Fără smerenie, nu vine nicio harismă și chiar dacă Dumnezeu dă, prin excepție, vreo harismă naturală, atunci aceasta va dispărea sau va deveni otrăvitoare pentru sufletul mândru după cum anumite mâncăruri sunt dăunătoare pentru cel care are probleme cu stomacul.
Să nu ne fie teamă să ne smerim, fraților, pentru că vedeți că Domnul Dumnezeu S-a smerit, S-a dezbrăcat, S-a încins cu un ștergar sau șorț (ce era) și a spălat picioarele ucenicilor, inclusiv ale lui Iuda într-o vreme în care într-adevăr aveai ce murdărie să speli de pe picioarele oamenilor. Din păcate, însă, noi nu dorim să ne smerim și din cauza asta Dumnezeu a făcut astfel lucrurile încât nimeni să nu poată să vadă rănile sale cum le vede aproapele său. Deci avem nevoie de aproapele nostru.
Deci noi nu trebuie să ne mândrim cu însănătoșirea noastră, ci trebuie să-i mulțumim lui Dumnezeu și aproapelui, fie că acesta este duhovnic, un profesionist sau chiar un simplu om de al cărui cuvânt ne folosim. Dacă vrem să obținem pacea să avem grijă să nu îl împingem pe celălalt la marginea existenței noastre în mod egoist pentru că astfel ne înstrăinăm de iubirea lui Dumnezeu care viază în mod tainic în celălalt. Dacă însă ne apropiem de Dumnezeu, atunci Dumnezeu ne va ajuta. Trebuie să avem o anumită distanță de ceilalți pentru că trebuie să fim mai mult cu Dumnezeu și asta va crește pacea din noi dacă, desigur, celălalt nu are nevoie de noi să-l ajutăm. Înțelegeți? Foarte important asta.
Siguranța păcii vine de la comuniunea cu Dumnezeu prin rugăciune și de la comuniunea cu oamenii lui Dumnezeu prin sfat. Înțelegeți? Nu trebuie să fie mulți oameni ci trebuie să fie într-adevăr oamenii lui Dumnezeu, fiecare în domeniul său în care îl validează Dumnezeu. În clipa în care avem contact cu Dumnezeu atunci dobândim siguranță de la Dumnezeu, Tatăl cel atotputernic. Atunci dobândim și conștiința veșniciei noastre și vremelnicia lucrurilor pământene și atunci încrâncenarea pătimașă ce produce război se estompează.
Gândul la veșnicie
În clipa în care omul are în vedere veșnicia sa și judecata, atunci omul are mintea smerită și se ferește de voia sa ca de o amăgitoare și învață să fie cu o credință neclintită în rugăciunea sa și în conducătorul duhovnicesc.
El nu cercetează păcatele altora, mai ales ale învățătorilor săi, ci se predă în șuvoiul voii lui Dumnezeu și astfel ajunge să trăiască pacea care va crește în interiorul său. Această pace nu îl va moleși ci, din contră, îi va permite să aibă un ochi neadormit asupra păcatului care îi separă de Dumnezeu și de ceilalți, păcat care le generează războiul. Un astfel de războinic, chiar dacă ar repurta victorie după victorie, nici atunci nu s-ar încrede sieși pentru că știe că încrederea în sine este pentru cel smerit ca o țepușă și o mare povară, după cum și celui mândru, povara este spusa altuia – asta îl deranjează pe cel mândru.
Cel smerit știe că oprirea deplină a războiului, victoria finală va fi atunci când se va birui pe sine-și, pe omul cel vechi plin de păcate și asta se face numai cu ajutorul lui Dumnezeu. Din cauza asta trebuie să ne luptăm, să ne ocărâm pe noi înşine neîncetat, ca prin micşorarea noastră să lepădăm de la noi păcatele fără de voie. Ne luptăm făcând faptele cele bune, faptele care cresc iubirea în univers și scad ura din noi.
Totuși, noi singuri nu vom birui. Nimeni nu va birui. Însă dacă ne luptăm cu ajutorul lui Hristos, atunci va birui Acesta pentru noi în clipa în care noi vedem clar că nu mai putem. Asta face Domnul pentru a învăța în mod concret de la El să fim blânzi și smeriți cu inima pentru că numai așa ne vom odihni. Pacea nu se poate impune cu forța, ci cu înțelegerea iubitoare.
Dacă omul ajunge la odihnă nu se va mai lupta cu nimeni fără numai cu vrăjmașii care vor dori să le facă rău celorlalți pentru că dacă pentru noi înșine trebuie să întoarcem și celălalt obraz, pentru ceilalți trebuie să ne jertfim cu dragostea lui Hristos cel înviat.
Fraților, dacă oamenii nu se vor ruga și nu se vor smeri va fi pururea război pe pământ și războiul va fi câștigat de oamenii care se vor smeri și pocăi cel mai mult. Aceasta este profeția care v-o fac, să știți.
Sau Hristos, sau haos!
Vă mulțumesc că ați stat cu pace cu mine până acum!
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
6 Comment
Multumim Parinte, frumoase ganduri si povete binevoitoare . Totisi, fupa cum foarte bine stiti, traim vremuri foarte complicate in care fiecare gest sau act trebuie bine cumpanit. Mintea, deja incarcata si incercata, se confrunta zilnic cu dificultati din ce in ce mai mari, care vrand nevrand ne fac sa gandim cum sa param consecintele imediate sau pe termen lung ale unei neatentii sau indecizii de moment. Se poate ca si intrr-o obste monastica sa existe astfel de dificultati,daca nu de alt ordin. Mai intervine si Dumnezeu, dar uneori e foarte greu si nu poti sa nu te intrebi pana unde si pana cand. Mantuitorul avea si partea dumnezeiasca a fiintei Sale, pe cand noi… .
Alegerea unei vieti „simple” nu este chiar usoara pentru ca acele obiceiuri de odinioara au cam disparut. toata infrastructura de alta data este la pamant. multi dintre putinii tarani ramasi se aprovizioneaza cu produse de prima necesitate din supermaket-uri. In plus de ani de zile seceta isi face de cap, iar egoismul semenilor este pe masura. Cat despre lideri politici cu vietuiri intru Hristos, poate vorbiti de un ideal, caci asa ceva este rarisim,sistiti foarte bine pentru ce oamenii intra in politica .
Mersul la vot este iluzoriu fiindca majoritatea alegatorilor nu stiu mai nimic despre candidati. Stiti bine ca in democratia elina,pentru a se evita cat de cat coruptia , alesii erau stabiliti prin tragere la sorti.
Din pacate o data cu inceperea industrializarii omul a fost scos din rostul sau , din mediul sau dintre semenii sai unde isi avea un loc.
Nu era o viata paradisiaca, dar in prezent totul pare a fi o piesa din teatrul absurdului.
Importanta Bisericii este de netagaduit insa pacat ca de fiecare data intervine o tradare, precum cea din pandemie
Doamne ajuta
Sărut mâna , părinte.
Aș avea și eu o întrebare delicata,daca este cu putință să îmi răspundeți.
Biserica catolică ,susține că conform profeției Maicii Domnului de la Medugorgie cu multi ani in urmă ,biserica ortodoxă se va uni cu biserica catolică pt a forma o singura religie, datorita faptului că după afirmațiile lor Maica Domnului este mama bisericii catolice.
Este o afirmație care are o anumita greutate și aș dori daca se poate să-mi spuneți cum privește biserica ortodoxă aceasta afirmație.
Va mulțumesc ,și va rog frumos să mă iluminați
Sărbători fericite și fie că nașterea Domnului nostru sa va binecuvânteze.
Cerasela Bordea
Am avut un vis ciudat. Imagini ale istoriei umanității veneau de peste tot: brutalitate, minciună, trădare. O voce blândă spune: și când te gândești că umanitatea doar a atins tangent dimensiunea răului…
Sub picioare mi se deschide pământul și pentru o fracțiune de secundă „văd” hăul întunecat, prăpastia, dimensiunea adevărată a răului.
Da,dacă alunecăm cu adevărat în abis?, mi-am exprimat îngrijorarea. Dumnezeu nu permite, mi-a răspuns vocea și parcă am văzut cum pământul întreg încăpea în palma Sa.
M-am gândit, a doua zi la Adam și Eva, că au dorit să mănânce din pomul cunoașterii.
Sărut mâna Prea Cuvioase Părinte! Vă mulțumesc mult din suflet pt tot ce faceți pt noi! Părinte am o întrebare vă rog dacă se poate? Luminați – mă ce inseamna fericiți cei săraci cu duhul!
Vă mulțumesc mult!
Sărut mâna Părinte!
Cu ajutorul Domnului sper să fie un material extensiv despre smerenie. Pe scurt, cel sărac cu duhul este cel smerit – cel care se vede pe sine (mai) sărac cu duhul decât cel (care crede că e) bogat cu duhul (adică deștept, capabil etc.).
Păi dacă concurența din capitalism e demonică, cum se explică că dreapta politică (cea care propovăduiește piața liberă și susține capitalismul) e cel mai mare aliat al creștinismului în majoritatea țărilor creștine, iar stânga politică care propovăduiește socialismul nu prea (cu câteva excepții precum America de Sud în care Bisericile Creștine au luptat împreună cu socialiștii împotriva dictaturilor fasciste în secolul 20, sau PSD-ul la noi care e o excepție în rândul socialiștilor Europeni, fiind un partid de stânga conservator și nu progresist). Concurența din capitalism și credința sunt ambele valori conservatoare (de dreapta în cele mai multe cazuri), iar socialismul e o valoare progresistă (de stânga).