Vizionați un cuvânt scurt și clar în care ni se explică istoria Imnului Trisaghion – „Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi!”.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Imnul Trisaghion
Am să vă prezint acum un scurt, vechi, și ceresc imn. Este foarte simplu și ușor de învățat și este parte componentă a vieții de rugăciune în Biserica Ortodoxă. Este momentul să vorbim de imnul ”Trisaghion”. Cuvântul ”Trisaghion” înseamnă „de trei ori sfânt”.
Această rugăciune își are originea chiar de dinainte de Noul Testament, într-o vedenie a profetului Isaia, care a auzit pe îngeri strigând cu putere ”Sfânt, sfânt, sfânt este Domnul Savaot. Plin este cerul și pământul de slava Sa.” Imnul ”Trisaghion” este foarte similar cu acest verset biblic și constă într-o singură propoziție enunțată de trei ori: ”Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miuiește-ne pe noi.” Veți auzi Imnul ”Trisaghion” în aproape fiecare slujbă a Bisericii Ortodoxe Răsăritene. Îl veți auzi la Sfânta Liturghie în duminici, îl veți auzi spus de creștinii ortodocși în rugăciunile lor de seara și de dimineața. Este o parte atât de importantă a credinței noastre încât dă numele rugăciunilor începătoare pentru rugăciunile de dimineață și seară. Aceste rugăciuni sunt numite ”rugăciunile Trisaghionului”.
Acest imn este tradus în foarte multe limbi și de aceea când un creștin ortodox călătorește în orice țară străină este rugăciunea cea mai ușor de recunoscut pentru noi deoarece chiar dacă nu cunoști limba, poți ușor s-o identifici într-o slujbă datorită repetiției de trei ori a cuvântului ”sfânt”. Solicitarea milei de la sfârșitul acestei rugăciuni nu este una jalnică ci este una plină de dragoste și de speranță. Dar vom vorbi mai mult despre milă în episodul despre ”Doamne miluiește!”
Biserica Ortodoxă privește ”Trisaghionul” ca o rugăciune adusă Sfintei Treimi. Sfântul Gherman al Constantinopolului scrie despre această rugăciune: ”Ca îngerii cei fără de trup să strigăm și noi cu credință: Sfinte Dumnezeule, care este Tatăl, Sfinte tare, care este Fiul și Cuvântul, care a legat puternicul diavol și ne-a dat viață prin distrugerea sa, Sfinte fără de moarte, care este Duhul Sfânt, dătătorul de viață, prin care toată creația a venit la viață pentru a striga miluiește-ne pe noi.”
O povestire ortodoxă leagă originea acestui imn de o serie de cutremure devastatoare petrecute în secolul 5. Când toți oamenii din cetate au fost evacuați și s-au rugat pentru scăparea din acel dezastru teribil se spune că un copil mic a fost luat în ceruri, iar când s-a reîntors pe pământ a spus oamenilor că a auzit pe îngeri cântând un imn lui Dumnezeu. Iar imnul era: ”Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne!” Oamenii au început atunci să-l repete împreună. Au început să se roage alături de îngerii din ceruri și cutremurele au încetat. În timp ce alte tradiții au relatări diferite pentru originea acestui imn, toate acestea sunt consistente prin aceea că originea acestui imn este în ceruri. Este un imn ceresc. Este un imn pe care îl cântăm cu ceilalți membrii ai bisericii, și chiar cu îngerii.
Un scriitor din secolul 14, un sfânt numit Nicolae, a spus că acest imn arată că ”îngerii și oamenii formează o singură Biserică, un singur cor. Deoarece venirea lui Hristos a fost atât din ceruri cât și de pe pământ, putem spune că prin venirea Sa printre noi ne-a dat un loc în care să ne întâlnim cu îngerii în corul cel ceresc. „Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi.” Dacă nu v-ați rugat în acest fel până acum atunci sper că începeți să o faceți. Dacă ești creștin ortodox probabil că te-ai rugat așa, sau ai auzit acest imn de sute de ori și îl vei mai auzi de multe alte sute de ori. Și de fiecare dată când ai auzit rugăciunea aceasta, de fiecare dată când te-ai rugat cu acest imn, l-ai cântat, l-ai recitat, l-ai șoptit, sau l-ai gândit, te-ai aflat în compania îngerilor.
Însoțim acest episod cu o ceașcă de ceai care conține trei ingrediente și anume: portocale, anason și turmeric. Este un ceai care te încălzește și este perfect pentru o zi rece de iarnă, în care realizăm filmarea. Cei care locuiesc în emisfera nordică trebuie să înțeleagă că luna iulie în Australia este în timpul iernii, deci acest ceai este exact ce trebuie.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
4 Comment
F bun si frumos cuvant catehetic
L-am oferit unui cunoscut de-al meu nepomenitor si spre surprinderea mea a venit un comentariu acid despre faptul ca prezentatorul sta intr-o pozitie
necuviincioasa pt tema discutata si in plus, bea ceai
Nimic despre ceea CE spune
Cred ca acest incident este semnificativ pt mentalitatea nepomenitoare: rigorism excesiv care rateaza esenta problemei
Clasic. Pentru că ei au greșit și nu găsesc motive de substanță pentru a-și valida lipsa de pocăință caută pretexte formale.
De acord cu dvs.
Problema ar fi ca ei nu fac asta in mod CONSTIENT, oamenii chiar cred ca e pe bune un asemenea mod de a pune problema.
Baiatul care mi-a prezentat acel comentariu la Trisaghion, mi-a reprosat cu urlete in noaptea Sf Ilie din 2003 : „cine esti tu ca sa contrazici pe parintele?” fiind de fata la o discutie agitata in care un preot calugar (care acum 7 ani a fugit din manastire cu o femeie pe care EL a calugarit-o) sustinea ca trebuie sa spunem „Doamne Iisuse…” in timpul sf liturghii iar eu spuneam ca trebuie sa fim atenti la liturghie.
(ulterior alt preot calugar mi-a aratat intr-o carte a pr Cleopa ca NU se spune rugaciunea „Doamne Iisuse” in timpul liturghiei).
Acel om care in 2003 imi spunea „cine esti tu ca sa contrazici pe parintele”, din 2016 este parte a unei comunitati NEpomenitoare al carei staret ocaraste pe youtube Sinodul din Creta in fiecare duminica; el nu a pus niciodata in oglinda ce mi-a spus mie cu ceea ce face el (i-am prezentat pastorala PF si comentariul a fost : „nimic despre problemele sensibile”, ca si cum la pastorala de Craciun despre schisma lor absurda ar trebui sa se vorbeasca)
Ei nu par a fi constienti ca sustin aberatii, ca se contrazic facând ce au cindamnat la altii…
Totdeauna trebuie să avem conștiința limitărilor noastre. Aceasta este înțelepciunea. În clipa în care ne auto-îndumnezeim arătat este că suntem bolnavi. Notă: în timpul Sf. Liturghii într-adevăr se spune „Doamne Iisuse…” – este în tradiția Bisericii (nelovite de comunism) de mii de ani. În Athos este de bază acest obicei.