Urmăriți un scurt cuvânt duhovnicesc de Bobotează al PS Pavel de Teospion în care acesta ne vorbește despre câteva dintre înțelesurile teologice ale acestei mari sărbători.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
„Arătatu-Te-ai astăzi lumii…” – PS Pavel
Sfântul Grigorie Teologul, într-unul din cuvintele sale (al 38-lea), se referă la sărbătoarea Nașterii Domnului numind-o Teofania. El spune faptul că, în Biserica primară, Nașterea Domnului se prăznuia odată cu Botezul Domnului, fiind un singur praznic. Mai târziu au fost despărțite aceste sărbători, însă, la începuturile Creștinismului, prezența și arătarea Domnului era percepută atât la Nașterea cât și la Arătarea Domnului, adică la Botez.
La Botezul lui Hristos, așadar, avem Arătarea Sfintei Treimi, de aceea se numește și Teofania. Conform Sfinților Părinți, dar și Sfinților Evangheliști, la Botez se descoperă Sfânta Treime. Tatăl spune: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit, întru Care am binevoit.” S-a auzit această mărturisire a Tătălui atunci. Este și Domnul nostru Iisus Hristos, a doua Persoană a Sfintei Treimi, Care se botează de Sfântul Ioan. Apare și Duhul Sfânt în chip de porumbel. Astfel avem toată Sfânta Treime revelată, ca să fim încredințați în ce Dumnezeu credem: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Toate acestea fiind săvârșite în ziua Botezului Domnului, la râul Iordan, de către Sfântul Ioan, după cum știm.
Și e cutremurătoare acea clipă în care se plinesc toate prorociile ce vorbesc despre „glasul ce strigă peste ape”. Vedem și râul Iordan întorcându-se înapoi, căci Îl primește în sine pe Dumnezeu trupește. Cel fără de păcat vine să se boteze de către Sfântul Ioan care mărturisește: „Eu nu sunt vrednic să dezleg curelele încălțămintelor Tale.” Cu toate acestea, Hristos acceptă Botezul de la Ioan, iar acela primește – după cum minunat se spune în cântările Bisericii – să înalțe dreapta sa peste creștetul Stăpânului. Toate acestea vădesc smerenia prezenței lui Hristos aici în lume.
În același timp, de atunci a început lucrarea de mântuire a Domnului. El ne arată calea ce ne duce spre mântuire, care nu este alta decât prin pocăință – adică prin schimbarea modului de gândire. În primul rând, prin Botezul în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh, Care este [poarta spre mântuire]. Și, firește că trebuie să avem continuitate și constanță în viața duhovnicească. Aceasta înseamnă că-L urmăm pe Cuvântul lui Dumnezeu, Care a venit și ni S-a revelat prin acest mod minunat și unic. Boboteaza e poate cea mai luminoasă sărbătoare, alături de Învierea și Nașterea Domnului.
E o sărbătoare scăldată în lumină. Am văzut lumina Sfintei Treimi. De aceea, în limbaj popular se mai numește «Τα Φώτα» [Sărbătoarea Luminilor], căci oamenii se luminează. Așa cum spune și Sf. Scriptură: „Poporul cel ce ședea întru întuneric a văzut lumină mare.” Toate popoarele din acea vreme nu-L cunoscuseră pe Dumnezeul adevărat. El vine și se revelează tuturor, ca să-L cunoaștem și să nu mai fim în întuneric și să ne umplem de lumina Domnului. De aceea sărbătorim Boboteaza. Este cea mai luminoasă și minunată sărbătoare din an.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!