
Nepătimirea în ortodoxie: ce este și cum o dobândim – p. Teologos
22 iulie 2025
Biblia fără Biserică? – p. Iosia Trenham
23 iulie 2025Urmăriți un interviu în care părintele Iosia Trenham ne oferă o analiză și o mărturie personală despre situația extrem de brutală în care trăiesc creștinii din Siria.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Preot ortodox mărturisește despre persecuția brutală din Siria – p. Iosia Trenham
– Sunteți în contact cu creștinii din Siria, în acest moment?
– Da, sunt. Și am mulți sirieni în parohia mea și palestinieni și ambele comunități sunt foarte întristate, foarte întristate. Precum știți, Siria… Când am vizitat Siria în 2010, am fost găzduit de un mitropolit minunat, care se afla în partea de sud a Siriei. A fost chiar înainte de izbucnirea războiului civil, chiar înainte ca jihadiștii și ISIS să înceapă să jefuiască țara. La acea vreme, existau aproximativ 20 de milioane de sirieni și 2 milioane erau creștini. Asta înseamnă doar 10% din populație. Dar avem o cultură străveche acolo, biserici antice care datează chiar de la începuturile credinței creștine.
Am călătorit în toate episcopiile Siriei, până la granița cu Turcia. Am trecut chiar și granița cu Turcia, în ceea ce este Antiohia antică, unde creștinii au fost numiți pentru prima dată creștini. Acesta se regăsește în Faptele Apostolilor, capitolul 11. Primul loc în care am fost numiți creștini a fost în cel mai mare dintre orașele romane din est, locul unde împăratul își avea palatul, în est, locul unde își va lansa toate războaiele persane dinspre est. Acesta a fost centrul misionar al lui Pavel. Dacă citești Faptele Apostolilor, acesta este locul în care și-a lansat cele mai mari acțiuni misionare, cele patru mari călătorii misionare ale sale. Întreaga zonă a fost cândva inima Patriarhiei Antiohiei, una dintre cele cinci mari patriarhii, împreună cu: Roma, Alexandria, Ierusalim, Antiohia. Acestea erau nucleul creștinismului din primul mileniu. Odată ce a izbucnit războiul, creștinii au fost, cum să zic, brutal decimați. Puterea politică din acea vreme…
– Războiul recent?
– Războiul din 2011.
– Doar pentru oamenii care ascultă, ce este acel război?
– Da, este explozia a ceea ce am denumi ca succesorii Al-Qaida, cei ce se numesc ISIS. Aceștia sunt sunniți, jihadiști care consideră oligatorie uciderea creștinilor care se opun convertirii la islam.
– Cred că sunt mulți oameni care privesc Orientul Mijlociu exclusiv printr-o perspectivă occidentală, poate americană și văd doar frământări continue: dictatori detronați, noi regimuri care preiau puterea, războaie între secte islamice, islamiști radicali, ISIS, Al-Qaida, conflicte între secte. Și, în mijlocul acestei furtuni, se află creștinii — prinși la mijloc.
– Știi, islamul este cea mai disruptivă dezvoltare din întreaga istorie a creștinismului. Mahomed s-a născut în anul 570 în ceea ce este acum Arabia Saudită. Și până a murit, cam la 63 de ani, sau cam așa ceva, condusese 25 de raiduri împotriva triburilor evreiești și creștine, neprovocat, el a stabilit o viziune asupra lumii, în Islam, care împarte întreaga lume în două. Și noi, creștinii, facem asta, nu-i așa? Privim întreaga lume în două părți: zona care a fost evanghelizată, care a auzit vestea bună și a avut ocazia să creadă în Iisus și să intre în Împărăția lui Dumnezeu, și acele părți ale lumii care nu au fost încă evanghelizate. Pentru noi, așa privesc mereu creștinii lucrurile.
Islamul vede lumea în două părți: Ceea ce ei numesc „casa Islamului”. „Casa Islamului”, este nu doar locul unde predomină musulmanii, ci și locul unde este impusă „Sharia” sau legea musulmană. Dacă nu este impusă, s-ar putea să existe o majoritate de musulmani, dar ei nu consideră aceasta cu adevărat „casa Islamului”. Restul lumii… Știi cum se numește restul lumii? „Casa războiului”. Așa împarte un musulman lumea. Acesta este Coranul. Deci, vă puteți imagina ce înseamnă asta pentru creștini? Ce înseamnă asta pentru creștini și ce a însemnat pentru creștini, încă din 634, când musulmanii au intrat în Ierusalim, apoi în Damasc și apoi în toate orașele noastre mari din Africa de Nord, apoi și-au început jihadul de-a lungul Mării Mediterane, ajungând în părțile sudice ale Franței și Spaniei.
Ceea ce a însemnat asta pentru noi a fost, de fapt, mai multe lucruri. În primul rând, dacă vrei să-ți păstrezi libertatea și drepturile, trebuie să te convertești la Islam. Dacă faci asta ca și creștin, ți-ai pierdut sufletul. L-ai trădat pe Dumnezeu. Ai devenit ceea ce biserica numește: un apostat. Doamne fereşte. Majoritatea oamenilor noștri nu au făcut asta. Unii au făcut-o. – Vă referiți în trecut sau acum recent?
– Asta s-a întâmplat încă din secolul al VII-lea, până astăzi. Absolut, până astăzi. Acesta este Islamul. Nu există un alt tip de Islam.
– Știți, e ideea aceasta: cum a reușit Biserica primară să câștige suflete? Martiriul și sărăcia.
– Da. Și iubirea.
– Și iubirea, desigur.
– Absolut.
– Și atunci cum a câștigat Islamul prima sa victorie?
– Iisus a spus: „N-avem o mărturie mai mare, o putere mai mare decât aceasta, aceea că ne iubim unii pe alții.” El a zis: „Prin aceasta vor cunoaște toți oamenii că sunteți ucenicii Mei.” Care este apologetica supremă? „Dacă vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit Eu”, așa am câștigat lumea.
– De aceea, Catolicii și Ortodocșii trebuie să se unească. Dar asta e cu totul altceva. Ne iubim unii pe alții.
– Desigur. Da, cred că o facem.
– Ne iubim reciproc, desigur. Dar Islamul este o religie ale cărei începuturi au fost marcate de secole de violență.
– Există suprapuneri, sunt o sută în numărătoarea mea. Obișnuiam să predau un curs la universitatea creștină locală numită Cal Baptist în orașul meu, curs numit „Crucea și Semiluna. Istoria relațiilor creștino-musulmane.” Când predam acel curs, am citit Coranul de multe ori ca pregătire pentru curs. Și am observat câte ordine directe către violență a dat Mahomed. Am numărat 123 de ordine explicite, de a exercita violență împotriva celor care s-au opus avansării Islamului și în special împotriva creștinilor. Inclusiv detalii despre cum să ne ucidă: „să-i înjunghie în gât”. Adică, asta e una dintre poruncile lui. Nu este o coincidență că mulți oameni, de exemplu, din Anglia, care au suferit violențe islamice, au fost înjunghiați în gât. Oamenii spun: „O, au fost înjunghiați în gât pentru că persoana respectivă era nebună.” De fapt, el doar urma poruncile lui Mahomed.
– Ce părere ai despre musulmanii moderați? Pentru că, l-am avut recent pe Billy în emisiune. Este un membru al Adunării din California. El nu e din comitatul Riverside. El este adiacent. Dar, este o persoană foarte solidă. A citat-o pe Maica Tereza, în interviul nostru.
– Slavă lui Dumnezeu!
– Un om bun, luptă pentru viața, luptă pentru căsătorie. Precum știți, este născut și crescut ca musulman. Nu intru în detalii despre practica sa religioasă, dar există o mulțime de musulmani ca acesta, sau într-o țară precum Iordania, unde probabil există: musulmani, creștini, evrei. Sau în Israel: musulmani, creștini și evrei care trăiesc împreună, în mare parte în armonie. Evident, pot exista unele excepții.
– Nu sunt sigur dacă aș descrie coexistența creștinilor, musulmanilor și evreilor în Orientul Mijlociu, ca fiind în mare parte în armonie.
– Mă joc de-a avocatul diavolului, spunând că în unele culturi, ele pot trăi împreună. De exemplu, dacă am avea un musulman aici, ar putea spune: „Hei, sunt un musulman moderat, nu vreau violență.”
– Majoritatea lor se manifestă în diferite forme ale Islamului. Majoritatea sunt sunniți, iar sunniții ne-au dat cele mai grele perioade. Așadar, am menționat călătoria în Siria din 2010. În 2011 a izbucnit războiul. Și acum nu mai avem 2 milioane de creștini în Siria. Poate avem 300.000-400.000.
– Incredibil. Câți erau înainte?
– Două milioane de creștini în Siria. Asta a fost doar în 2010, dar înainte erau mult mai mulți.
– În 2010?
– Majoritatea au dispărut, cu siguranță.
– Și au fugit sau au fost uciși?
– Amândouă.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!









3 Comment
Intrebare
In locurile unde Sfanta Liturghie este slujita zilnic, daca suntem mireni, este ingaduit sa ne spovedim la doi duhovnici, unul principal (85-90% din timp) si al doilea secundar (cand primul lipseste), pentru a nu ne lipsi de Sfanta Impartasanie? Simt ca este ingaduit, dar nu recomandat. Este spovedirea o preconditie sine qua non pentru Sfanta Impartasanie? Este pacat impartasirea cu orice pret (ai tinut post, dar nu e duhovnicul sa-ti dea dezlegare si binecuvantare)?
Da, așa este. Vezi și https://www.chilieathonita.ro/2024/08/20/sfanta-impartasanie-p-teologos/
Multumesc mult!