
Adevărul Incomod: 32 de predicții despre climă dovedite false
18 decembrie 2025Ascultați un cuvânt duhovnicesc al IPS Neofit care, plecând de la teologia părintelui Ioannis Romanides, ne prezintă importanța mărturiei pe care Hristos o dă prin sfinții Bisericii.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Un secol de mărturisire – IPS Neofit de Morphou
În plus, am realizat, mai ales după participarea noastră la Sinodul din Creta, lacunele majore pe care le avem noi, ortodocșii, confuzia în privința interpretării corecte a dogmelor Bisericii noastre, dar și neputința, atunci când întâlnim oameni atât ortodocși cât și heterodocși, care ne cer un cuvânt viu din experiența noastră, care să se bazeze pe fundamente solide, pe o continuitate neîntreruptă, pe care doar Biserica Ortodoxă o deține. Iar acest lucru se întâmplă într-o vreme în care heterodocșii au realizat – nu toți, dar mulți dintre ei – că în Biserica Ortodoxă există o continuitate, un curs sfințitor, duhovnicesc, o prezență neîntreruptă a Preasfintei Treimi, pocăință neîntreruptă care naște Sfinți, pe care ei au pierdut-o de o mie de ani.
Dar, cât de mult ar trebui să-I mulțumim lui Dumnezeu că, în ciuda slăbiciunilor și a lipsurilor noastre, ne-a învrednicit să îi cinstim pe Sfântul Paisie, pe Sfântul Porfirie, pe Sfântul Mucenic Filimon, pe Sfântul Cuvios Iacov Tsalikis. Pentru aceasta – și este un mare păcat să nu vorbim despre sfințenia modernă – de vreme ce Dumnezeu ne îngăduie nouă, ortodocșilor, să avem în secolele al XX-lea și al XXI-lea atât de mulți Sfinți mari. Nu doar în Grecia și Cipru, ci și în Rusia, România, Bulgaria, Serbia și oriunde există Ortodoxie. Pentru ca Dumnezeu să ne descopere astfel de mari sfinți în zilele noastre, înseamnă că dorește să vorbim despre ei și să ne străduim să ne asemănam lor.
Pe de altă parte, în niciun caz nu ar trebui să ne îndoim că una este Biserica, cea Ortodoxă, care continuă până astăzi să dăruiască Sfinți și Sfinte. Nicio erezie sau confesiune creștină nu poate fi numită Biserică. Chiar și termenul heterodox înseamnă o persoană care are alte convingeri religioase, care nu sunt Ortodoxe. Aici se poate observa deosebita valoare a teologiei Părintelui Ioannis Romanidis, care, în calitate de membru al Patriarhiei Ecumenice, în diverse dialoguri cu heterodocșii, a insistat că Biserica Ortodoxă este singura Sfântă și Apostolească și niciuna alta. Când spunem că la Sinodul Ecumenic au participat Părinți teofori, spunem literalmente că printre ei au existat episcopi luminați și sfințiți. Iar prin deciziile și hotărârile lor sfinte și dumnezeiești au întărit credința ortodocșilor și au înfruntat toate ereziile care căutau să distrugă credința cea dreaptă a poporului.
Trăim vremuri apostolice și extrem de mărturisitoare. Vă amintesc că Gheronda Sofronie de la Essex, cu mai multe decenii în urmă, a prezis că secolul nostru va fi secolul mărturisirii. Este posibil ca toți să fim chemați să ne mărturisim credința în fața oricărei persoane care slujește duhului potrivnic, și chiar să murim pentru aceasta, așa cum zeci de mii de frați ai noștri au fost martirizați în Rusia comunistă și cum sunt martirizați astăzi în învecinata noastră tară, Siria. Cu toate că trebuie să fim mărturisitori ai credinței noastre, este nevoie să avem discernământ și să fim foarte atenți. Să nu cădem în extremele înșelării și a fanatismului.
Biserica nu este o instituție, ci Trupul Mântuitorului Hristos, Care dăinuiește pe vecie. De aceea, întrucât nu suntem de acord cu deciziile unor episcopi, nu putem să părăsim Biserica, adică Trupul lui Hristos și să ne bazăm pe propria, așa-zisa noastră, teologie. Biserica este una și greșelile episcopilor ei sunt corectate de sinoadele următoare. Repet, Biserica este una și greșelile episcopilor ei sunt corectate de sinoadele următoare. Aceste lucruri le învățăm și din teologia Părintelui Ioannis Romanidis.
Sfântul Paisie Aghioritul, în legătură cu acest subiect, în scrisoarea sa din 1969 – și știu foarte bine că această scrisoare a fost rezultatul unei colaborări între cei doi – Sfântul Paisie și Pr. Ioannis Romanidis – a notat, printre multe alte lucruri excepționale și miraculoase pe care Sfântul Paisie le scrie profetic despre aceste evenimente care au loc astăzi, că Biserica noastră Ortodoxă nu are lipsuri. Singura sa lipsă este lipsa de ierarhi serioși și de preoți cu principii patristice. Sunt puțini aleși – totuși acest lucru nu este îngrijorător. Biserica este Biserica lui Hristos și El o cârmuiește. Nu este un templu zidit din pietre, nisip și var și distrus de focul barbarilor, ci Biserica este Însuși Hristos. „Cine va cădea pe piatra aceasta se va sfărâma, iar pe cine va cădea îl va strivi” (Matei 21, 44). Atunci când va fi nevoie, Domnul va ridica sfinți precum Marcu al Efesului și Grigorie Palama, pentru a aduna pe toți frații și surorile noastre scandalizați, pentru a mărturisi credința Ortodoxă, pentru a întări Sfânta Tradiție și pentru a dărui o mare bucurie mamei noastre, Biserica.
Cât de valabile sunt acestea astăzi, frații mei? Părintele Ioannis Romanidis, subliniind importanța influenței terapeutice a Ortodoxiei, dar și experiența teologică a Sfinților în acest proces terapeutic, scrie: „Cunoașterea lui Dumnezeu poate fi dobândită doar de omul îndumnezeit – adică de Sfânt. Acela care Îl cunoaște pe Dumnezeu în mod direct. Iar experiența acestui om îndumnezeit este fundamentul credinței ortodoxe despre Dumnezeu. Adică, cel îndumnezeit Îl cunoaște pe Dumnezeu în mod direct. Apoi, el ne transmite „lucrurile despre Dumnezeu” și astfel dobândim cunoașterea despre Dumnezeu de la cel îndumnezeit.
Așadar, Profeții, Apostolii și Sfinții Bisericii sunt autoritatea noastră despre Dumnezeu. Și avem credință în Dumnezeu prin mijlocirea acestor persoane. De aceea credința Sfinților Paisie, Porfirie, Iacov, Evmenie, Sofronie este atât de importantă. Întrucât noi avem credința acestor oameni [sfinți] – adeverind-o fiind următori Sfinților Părinți. Ce rostim în Pavecernița Mare? „Doamne, Dumnezeul Părinților noștri, al lui Avraam, Isaac și Iacov”. Astăzi, Părinții care au primit credința lui Avraam, Isaac și Iacov sunt acești oameni ai lui Dumnezeu, cei contemporani. Nu putem avea altă credință decât a lor, nici să spunem că Părintele Paisie nu a avut studii și diplome. Și să ne bazăm pe diplomele unor academicieni, obținute în Germania și în Anglia. Experiența se regăsește în chilii, în lacrimi, în pocăința care le urmează acestora. Nu putem avea experiența directă a lui Dumnezeu decât dacă am ajuns la stadiul de iluminare și de îndumnezeire în viața noastră duhovnicească.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!








