Ascultați pe Mihail Urdea, unul din ghizii care sunt aproape în fiecare zi în Athos (locuiește la granița Sfântului Munte, în Ouranoupoli) cum descrie pe scurt cele mai interesante date legate de mănăstirea Iviron în timp ce o filmează.
Site-ul lui Mihail este aici: http://www.manastiri.info/
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Ierarhie
Mănăstirea Iviru sau Mănăstirea Iviron – denumirea vine de la faptul că este construită din porunca Sfântului Athanasie de către trei ucenici ai săi de origine din Georgia – iviriți. Georgieni sau gruzini, cum se mai numesc.
Mănăstirea georgienilor din Sfântul Munte are locul trei în ierarhia celor 20 de mănăstiri athonite, deoarece este făcută concomitent cu Mănăstirea Vatopedi. Unu este Lavra, doi -Vatopedi, iar trei – Iviru. Primele mănăstiri cu viață de obște din Sfântul Munte Athos.
Hramul mănăstirii. Adormirea Maicii Domnului.
Ctitori
Avem foarte multe danii românești la această mănăstire, în interiorul bisericii, îi avem pictați pe Mihnea Voievod și Radu Voievod.
Însă așa cum ne arată și tabloul din pridvor, principalii ctitori ai mănăstirii sunt și rămân împărații bizantini. Îl avem central pe marele Constantin, Ioan Tzimiski, Mihail, Irini, Teofano, Teodosie cel Mic, iar în cealaltă parte – Roman Diogenul, Alexie Comneanul și Andronic Paleologu. Aceste nume se regăsesc în majoritatea mănăstirilor athonite. Principalii ctitori ai mănăstirilor din Sfântul Munte sunt împărații bizantini.
Picturi
În pridvorul bisericii centrale a mănăstirii, avem pictat cum găsim și la majoritatea mănăstirilor, Acatistul Bunei Vestiri în imagini. Icoasele și condacele acatistului Bunei Vestiri.
De asemenea, o scenă pe care o întâlnim pictată în pridvoarele mănăstirilor este Apocalipsa. Doar în pridvor, în tinda bisericii, găsim pictată Apocalipsa.
Tot aici, pe tavan, găsim și cele șapte sinoade ecumenice începând de la sinodul I unde este combătută erezia lui Arie. Avem prezenți și pictați pe Sfântul Nicolae exact în momentul când îl pălmuiește pe Arie ereticul și pe Sfântul Spiridon care lămurește taina Sfintei Treimi cu țigla, arătând Treimea prin lutul, focul și apa existente într-o țiglă. Se spune pe grecește keramidi.
„Mântuirea păcătoșilor”
De asemenea este și Chipul de la Iviru, dar și evocarea Tainei Sfintei Spovedanii în scena denumită „Mântuirea păcătoșilor”.
Sfânta Treime este martoră a spovedaniei unui creștin. Acesta este adus de îngerul păzitor de la Botez la credința în Dumnezeu și în scaunul Sfintei Spovedanii. Ni-l arată pe acesta dezbrăcat de haina păcatului, iar păcatele sale ies din interiorul sufletului său ca niște șerpi și jivine. Demonul se opune Tainei Sfintei Spovedanii, suflându-i rușinea: „rușinează-te, rușinează-te în a spovedi păcatele preotului!”. Acesta trece și peste ultima ispită și ajunge în momentul tainic al citirii rugăciunii de dezlegare a păcatelor, iar noi urmărim dialogul între demon care îi prezintă îngerului cele șapte păcate de moarte: mândria, iubirea de argint, desfrânarea, ura, lăcomia pântecelui, hula și akedia – trândăvia în a-L căuta pe Dumnezeu. Iar îngerul îi spune: pocăindu-se de aceste păcate și spunându-le preotului, nu mai are parte de ele în urma rugăciunii de dezlegare.
Această minunată scenă o întâlnim pe peretele de intrare lateral-stâng al bisericii în tinda ei sub denumirea de „Mântuirea păcătoșilor” (amartolon sotiria)
Aducerea icoanei Maicii Domnului Portărița – reprezentare
Tot în pridvor avem și tabloul ctitorilor Eftimie, Gheorghe și Ioan, ucenici ai Sfântului Athanasie Athonitul, de origine georgiană care au construit prima bisericuță în locul une este astăzi biserica centrală a mănăstirii.
De asemenea, și momentul când Cuviosul Gavriil se duce pe apă și aduce icoana care venise însoțită de un stâlp luminos, o ridică deși icoana este destul de mare și o aduce singur la mal, la locul unde este astăzi agiazma care marchează locul unde pentru prima dată, icoana Maicii Domnului a atins țărmul Sfântului Munte Athos.
Intrarea nouă, în vecinătatea intrării celei vechi și biserica centrală a Mănăstirii Iviru.
Agiazmatarul și clopotnița cu sala de mese.
Paraclisul icoanei Portărița
Chiar lângă intrarea veche a mănăstirii se află paraclisul care adăpostește icoana Maicii Domnului Portărița, ctitorie a domnitorului Șerban Cantacuzino împreună cu fiul său Gheorghe.
Aceasta este intrarea în paraclisul care adăpostește icoana Maicii Domnului Portărița. Este pictat și Sfântul Gavriil, cel care a adus-o din mare, Sfântul Ioan Damaschin, făuritorul de cântări, dar și Sfântul Varvar, cel care a lovit icoana lăsându-i pe bărbie un semn și o cicatrice din care a curs sânge.
Tot aici avem și locul vechi unde era așezată icoana pentru închinare. Aici, în partea dreaptă, împreună cu scenele de sus care ne arată venirii pe apă, însoțită de un stâlp luminos, a icoanei Maicii Domnului Portărița. Cum a plecat ea din cetatea Niceea, din casa văduvei, pusă împreună cu fiul ei pe apă și a venit în largul mării la Iviru, iar părinții mergeau cu bărcile și icoana se depărta. La înștiințarea Maicii Domnului, din peștera sa, Cuviosul Gavriil merge pe apă și o aduce la mal.
Limanul lui Climent
Conform tradiției, la limanul lui Climent este locul unde a venit Maica Domnului însoțită conform acetui tablou din holul intrării celei noi a mănăstirii, de Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan și de Iason și Sosipatru. Întâmpinată de locuitorii peninsulei: femei bărbați și copii.
Bisericuța Florinului
Tot aici avem tabloul care ne arată minunea cu florinul, în îndemnul Maicii Domnului de a găzdui la mănăstire a săracului care la început a fost alungat.
Avem mai-sus Bisericuța Florinului și minunea constă în faptul că Maica Domnului a plătit pentru cazarea săracului, dar i-a și mustrat pe părinți, prin cuvântul care i-a fost adresat săracului: „Spune-le părinților că le voi lua belșugul din mănăstire dacă nu te vor primi!” De atunci și până astăzi este la arhondaric așezată mâncare pentru cei care vor să servească masa și nu au această posibilitate.
Așezarea Mănăstirii Iviru. Intrările
Mănăstirea se află pe malul mării, pe coasta de Nord-Est a peninsulei Athos. Ne aflăm în fața intrării principale în mănăstire și aici putem vedea mai bine intrarea cea veche și intrarea cea nouă deschisă în anul 1967, cum ne arată și inscripția deasupra porții de intrare.
Deasupra intrării vechi se află icoana hramului care este Adormirea Maicii Domnului.
Intrarea veche cu intrarea hramului deasupra.
Intrarea cea nouă unde avem și holul în care sunt dispuse acele tablouri pe care le-am prezentat mai devreme și inscripția când a fost ea deschisă în anul 1867.
Accesul la mănăstire
La Mănăstirea Iviru se poate ajunge atât pe mare de la Ierissos, cu șalupa care pleacă de la Ierissos, oprește la Vatopedi, la Iviru și merge până la Morphonou. Aceasta circulă în fiecare zi atunci când marea nu este agitată. Se poate ajunge atât pe jos din Karyes, pe cărarea Maicii Domnului, cât și cu microbuzul de la Karyes.
Orice pelerin care vizitează Sfântul Munte Athos trece și pe la Mănăstirea Iviru.
De aici este punctul de plecare spre Kareia, pe cărare. Vom întâlni, deplasându-ne spre Karyes, Bisericuța Florinului. Este o frumoasă drumeție de aproape o oră și jumătate. Se poate ajunge și la chilia Panaguda, înainte de a ajunge la Mănăstirea Cutlumuș și în capitala Kareia.
Ne luăm rămas-bun până data viitoare, de la mănăstirea cu numărul trei în ierarhia mănăstirilor athonite – Mănăstirea Iviru.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!