Ascultați o poziție tranșantă și – din păcate sau din fericire – foarte corectă a cunoscutului Jordan Peterson referitoare la realitatea acidă a toxicității online cu o referire specială la Twitter, în lumina faptului că această platformă de pe care a ieșit el însuși cu puțin timp înainte a fost cumpărată de magnatul american Elon Musk.
Poziția este exprimată în interviul cu cunoscutul Piers Morgan.
Problema libertății de exprimare online este mult mai complexă decât pare la prima vedere.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Piers Morgan (PM): Elon Musk doar ce a cumpărat Twitter, ceea ce creează evident mult tumult în diferite moduri, și a admis că va întreprinde o mulțime de lucruri în următoarele luni, că va încerca să rezolve unele lucruri care nu merg bine și să aducă altceva în schimb; va încerca să găsească o model de afaceri sustenabil care va aduce înapoi, în plus, ceea ce este perceput ca fiind discurs liber și autentic pe acestă platformă. Jordan, tu ce crezi? Poate să facă așa ceva, sau suntem cumva atât de mult înrădăcinați în acest tribalism din lumea virtuală că este aproape imposibil să se mai poată face ceea ce își propune să facă?
Jordan Peterson (JP): Nu ai fi putut să alegi o zi mai bună să vorbești despre asta pentru că doar ce am primit un material care mi-a fost trimis de Jonathan Haidt [psiholog american – n.t.], și care va fi publicat într-o revistă de specialitate numită „Personality and Individual Differences”, și care prezintă o examinare a trăsăturilor de personalitate asociate cu ceea ce putem numi „utilizarea internetului pentru promovarea excesivă a sinelui”.
Iar dacă nu te superi, aș dori să-ți citesc câteva concluzii găsite de cercetători, care sunt absolut relevante, pentru că nu cred că ne coborâm în tribalism, ci ceea ce se întâmplă reprezintă virtualizarea lumii ce are ca efect oferirea de putere unor oameni cu comportamente antisociale, care se măresc pe ei înșiși și-și promovează propriile modele antisociale. Și am să vă citesc aceste descrieri care sunt extrase direct din acest material care este un studiu referitor la comportamentul online: – ”femeile caracterizate prin antagonism pronunțat centrat pe sine, narcisism neurotic, mod de gândire machiavelic, [adepte] a tacticilor machiavelice – ceea ce înseamnă manipulare – , răutate, dezinhibare, sadism fizic și indirect, folosesc Instagram pentru o perioadă mai lungă de timp și mult mai frecvent decât bărbații. – la femei, sadismul verbal și nivelul emoțional este asociat cu onestitatea, modestia și conștiința care cresc odată cu scăderea timpului petrecut pe Facebook.” În plus, „femeile cu un înalt nivel de extrovertire – care înseamnă manipulare și promovare de sine – și, indirect, de sadism, utilizează Facebook pentru o perioadă mai lungă de timp și mult mai frecvent decât bărbații.”
Deci, ceea ce vedem pentru moment că ni se întâmplă, prin virtualizarea lumii, este că le dăm putere unui mic procent de oameni, în mod normal în jur de 3 procente din populația totală, care utilizează manipularea sălbatică, denigrarea reputației și promovarea de sine. Acestea sunt acele tipuri autentice de psihopați care subjugă conversațiile în mediul social și scuipă veninul lor otrăvitor și manipulator în domeniul public; nu numai că nu au vreo frică că vor fi stopați, sau vreo inhibiție din punct de vedere social, dar sunt și folosiți și promovați de cei care conduc canalele de comunicare virtuale.
Dintodeauna, orice societate a avut a se lupta cu un mic procent de oameni care utilizează toate beneficiile societății numai pentru ei înșiși. Societatea a trebuit să lupte cu faptul că dacă acei oameni nu sunt aduși sub un control pot demola întreaga structură a întregii societăți. Cred că polarizarea pe care o simțim este o consecință a comportamentului lor continuu în mediul virtual ca Instagram, Facebook sau forumurile online ca Twitter.
P.M.: Acel material pe care l-ai citit pare a fi dedicat cu precădere femeilor, dar probabil că se aplică, în diverse feluri, și bărbaților care utilizează media.
J.P.: Cred că motivul pentru care acest studiu s-a aplicat femeilor este acela că Instagram este foarte mult utilizat pentru imagini, implică multe fotografii și astfel există motive să credem că atrage femeile, care sunt înclinate spre strategii de împreunare de tip impulsiv și pe termen scurt, și care este un alt semnal de comportament impulsiv, antisocial și psihopatic. Cred că putem găsi același lucru și la bărbați. De fapt am vorbit cu psihologi mari pentru a fi sigur că nu greșesc aici în legătură cu cei care postează în mod repetat pe forumuri online și în mod cu totul special în secțiunea de comentarii și cu siguranță se observă același comportament sadic, machiavelic, psihopatic și narcisic care îi caracterizează pe acei bărbați ce sunt stimulați să utilizeze acele strategii antisociale clasice destinate femeilor dornice de a avansa în ierarhia prestigiului [colectiv].
P.M.: Concluzionând că există un procent redus de oameni, care generează o imensă cantitate de zgomot, ce impact crezi că are acest lucru asupra întregii societății?
J.P.: Cred că obturează percepția noastră despre cum arată omul normal. Atunci când ne uităm în jurul nostru și analizăm ce se întâmplă, ne închipuim că obținem un mostră obiectivă a situației. Atunci când intrăm pe o platformă online și citim secțiunea de „comentarii”, ne închipuim că ceea ce vedem este ceva asemănător cu un eșantion ceea ce reprezintă opinia publică. Dar nu este așa. Dacă ai lua în considerare 10 străini selectați aleatoriu de pe stradă atunci ai avea un fel de eșantion pentru a afla reacția oamenilor. Dar comportamentul online nu este ceva aleatoriu, iar oamenii care postează nu sunt cu adevărat normali.
Am vorbit cu Jonathan Haidt and Jeane Twenge, și cred că aceștia știu mai mult despre asta decât oricine altcineva în lumea asta, și este destul de clar că oamenii care predomină în secțiunea de „comentarii” – aș zice că este relevant pentru acei care postează în mod anonim, dar și sunt alte trăsături care caracterizează acest tip de comportament – domină discursul politic, iar ceea ce se întâmplă, într-un anume sens, este aceea că avem o nouă formă de poluare, sponsorizată de corporații, care infestează discursul public. Iar această poluare are loc pentru că deținătorii platformelor sociale permit sau nu aplică controlul asupra celor cunoscuți în limbajul popular ca „troli”, care nu sunt doar troli hazlii, utilizând bătaia de joc într-un mod drăguț și păstrând discursul lor în cadrul impus de discursul liber; aceștia sunt indivizi otrăvitori, care cu adevărat otrăvesc întreaga societate.
P.M.: Ce poate să facă Elon Musk în legătură cu asta dacă ar fi să-ți ceară sfatul? În mod ironic, în acest moment, nu te mai afli pe Twitter. Te-ai reîntoarce acum din moment ce Elon Musk este la butoane? Crezi că ar trebui să fii reprimit? Vrei să te reîntorci pe Twitter? Și în al doilea rând, ce l-ai sfătui să facă în legătură cu trolii și altele?
J.P.: Primul sfat pe care l-aș avea, iar despre asta am discutat în ultima perioadă cu oameni politici, și am să vorbesc în curând cu Twenge și Haidt pentru a fi sigur că nu spun ceva care îmi aparține numai mie, este acela că nu există nici o scuză pentru includerea postărilor anonime a acelor persoane care sunt reale. Cred că platformelor sociale care au un minim de abonați, să zicem 1 milion, dar nu știu ce număr este adecvat, trebuie să li se impună aplicarea „legii clienților” și astfel aceia care postează să poată fi verificați ca fiind ființe umane autentice, dornice să-și asume cuvintele și să-și pună reputația în joc; aceștia vor fi puși într-o singură secțiune de „comentarii”, iar acei troli anonimi, demonizați, bolnavi, narcisici, care poluează discursul public vor trebui puși într-o secțiune de „comentarii” diferită. Iar dacă vrei să te duci în iad și să-i vizitezi pe trolii demonici pentru a vedea cu ce se mai ceartă ești liber s-o faci, dar altfel poți să stai printre ființele umane normale, angajate într-un discurs normal, civilizat și astfel se separă psihopații sângeroși de mulțimea oamenilor decenți. Știm că un procent de 97 la sută dintre oameni nu sunt psihopați, iar noi discutăm aici numai despre o mică minoritate …
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
Doamne ajuta,
De-o vreme nu mai merge „Like”ul din blog.
Cand dau cick pe inima se duce la inceputul paginii si atat, contorul nu se mai schimba cum se intampla inainte.
Folosesc Chrome si e valabila problema si pe android si pe win 10.
Multumesc,
Paul