Ascultați un cuvânt cu discernământ al părintelui Iosia Trenham care analizează simbioza dintre om și tehnologie punând în paralelă abordarea transhumanistă și cea creștină evidențiind problemele și pericolele acestei simbioze în contemporaneitate.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Bună ziua tuturor! Dumnezeu să vă binecuvânteze! Vă mulțumesc pentru conectare la emisiunea de astăzi.
Reflecția mea de astăzi am intitulat-o ”o combinație periculoasă”. Titlul se referă la unirea omului secular de astăzi cu puterea de neimaginat a tehnologiei, o combinație care este excesiv de periculoasă și răspunzătoare pentru distrugerea rasei umane. Dați-mi voie să mă explic despre ceea ce vreau să spun.
În primul rând, cea mai mare parte a tehnologiei care a fost creată până acum, în mod cu totul special în domeniul tehnologiei digitale, a inteligenței artficiale privind acceptarea și colaborarea dintre sistemele umane și cele ale computerelor, este justificată prin aceea că este benefică pentru omenire. Spre exemplu, foarte des, o tehnologie abia apărută, cum ar fi contopirea creierului uman la computer prin implantarea unui cip în creier, ajunge foarte, foarte departe, iar câteva companii, dintre care cea mai renumită este cea a lui E. Musk, ”Neuralink”, sunt create de fondatorii ca și când ar aduce un mare, foarte mare beneficiu pentru problemele de natură medicală și vor ajuta pe acei oameni cu accidente la creier, la șira spinării, etc.. Nimeni nu dorește să sugereze că aceasta nu se poate întâmpla, dar nu acesta este motivul fundamental pentru care aceste [companii] sunt create.
Ca și companie, „Neuralink” nu este creată numai pentru a ajuta unii oameni care au unele probleme, ci pentru a produce un nou standard de viață. Se așteaptă că prin această schimbare creierul va funcționa mai rapid și astfel se va produce un mare progres pentru rasa umană, această aserțiune aparținând evident fondatorilor companiei. Problema omului este aceea că noi nu numai că nu gândim destul dar și faptul că nu gândim rapid și că avem nevoie de un mai mare acces la informație deoarece mai multă informație ne va face viața mult mai bună. Aceasta este o presupunere, o presupunere nefericită, și rămâne o presupunere. Oricine crează acest tip de tehnologie dorește să influențeze opinia publică prin a crea aceea mentalitate și atitudine favorabilă: „Haideți să susținem asta pentru că urmează a ajuta să rezolve [acele] probleme medicale, pentru că astea sunt primele si cele mai importante.”
Bineînțeles că din perspectiva transumanist-ateistă, ajutorul acordat oamenilor bolnavi nu poate fi justificat. Asta este. Ajutorarea bolnavilor este o convingere de natură religioasă, dar a ajuta bolnavii fără a avea și pe Dumnezeu și [setul de] norme morale, care sunt eterne – iar transumaniștii nu cred în niciunul dintre acestea – nu înseamnă nimic. Nu înseamnă nimic, cel puțin din perspectiva lor despre lume, și nu poate fi justificată. Bineînțeles că aceștia utilizează capitalul nostru moral pentru a promova tehnologia și creațiile [minții] lor. Ceea ce evoc aici este aceea că ne aflăm într-o situație foarte gravă în care potențialul dezvoltării tehnologice explodează iar starea moralității a scăzut datorită secularizării, iar această combinație este extrem de periculoasă. Neavând o viziune a credinței și fără o etică [corespunzătoare] vom avea parte de consecințe oribile și distrugere. Iar dacă secolul XX și începutul secolului XXI ne-a demonstrat ceva pînă acum este aceea că în omul fără Dumnezeu nu te poți încrede când vine vorba de tehnologie și că vom ajunge să ne ucidem unii pe alții, că ne vom ucide oponenții și vom utiliza tehnologia pentru a pedepsi pe cei care nu-i plăcem. Aceasta este una dintre lecțiile pe care le-am învățat din cele întâmplate în secolul XX și începutul secolului XXI.
Sugerez aceste lucruri și pun în fața [voastră] aceste gânduri deoarece cea de-a doua duminică a Marelui Post dedicate Sfântului Grigore Palama, iar ca pericopă evanghelică „vindecarea paraliticului”, are un mesaj important de transmis timpurilor noastre. Duminica a doua din Post reprezintă o puternică ajustare a timpurilor noastre. Într-un fel este o mare palmă dată pe obrazul omului tehnologic, a omului secularizat.
Prima palmă pe care Dumnezeu o dă – aș zice pe obrazul stâng, ca apoi să urmeze și obrazul drept – omului fără Dumnezeu vine de la [omul] paralitic. Omul paralitic a fost adus la Iisus în timp ce Acesta propovăduia cuvântul lui Dumnezeu la oameni, vindecându-le sufletele și trupurile, în fața unei mulțimi imense de oameni în [orașul] Capernaum, de către prieteni – Dumnezeu să-i binecuvânteze! – deoarece acesta nu putea să ajungă la Hristos. Aceștia l-au cărat pe umeri, l-au ridicat până pe acoperiș, au făcut o gaură în acesta și astfel l-au coborât prin ea pentru ca acesta să-l vadă pe Hristos. Aceștia aveau un singur gând: prietenul nostru drag este paralizat și suntem atât de amărâți de amărăciunea lui – apropo, aceasta este adevărata prietenie: să te bucuri cu cei care se bucură și să plângi cu cei care plâng – iar pentru asta au plantat nevoile lui în viețile lor, s-au identificat cu prietenul lor și au luat o decizie pentru a-și ajuta prietenul. Iar aceștia au avut un singur obiectiv: cum să vindece paralizia fizică a acestuia.
Atunci când Iisus s-a uitat la omul paralitic și s-a decis să-l vindece, Acesta a luat în calcul ceea ce a considerat El că este cel mai important pentru a fi vindecat, și care nu era [paralizia] fizică, nu sănătatea trupului, ci s-a uitat la om și i-a zis: „Iertate-ți sunt păcatele tale.” Nimeni nu vorbea despre păcat. Niciunul dintre prieteni nu I-a solicitat: „te rog să ierți pe prietenul nostru.” Omul paralitic nu a zis: „Doamne, iartă-mă!”,așa cum au zis mulți alții înaintea sa. Ei au venit pentru vindecarea trupească iar Mântuitorul nostru, prin vindecarea sufletului acestui om prin ștergerea păcatelor sale, – bineînțeles că pacatul nu există în lumea transumanistă, în principiu, aceasta nu se poate, – Iisus s-a concentrat pe problema esențială pe care El a considerat-o ca fiind cea mai importantă iar Acesta ne arată care ar trebui să fie prioritatea noastră. Acesta a vindecat pe [omul] acela pentru a demonstra că are autoritatea de a ierta păcatele dar ținta Sa a fost sănătatea sufletului.
Iar acesta este, desigur, mesajul către toți aceia care se tem de Dumnezeu; oricine care îl cunoaște pe Dumnezeu, crede în Evanghelie și îi slujește Domnului Hristos cunoaște că cel mai important lucru din viața aceasta este vindecarea sufletului, a omului interior, dezpătimirea și recuperarea imaginii [lui Dumnezeu]. Acest lucru nu ține de tehnologie și nu se potrivește cu agenda secularistă. Cu toate acestea se află pe agenda lui Dumnezeu, vă promit eu asta. Dacă te asiguri de vindecarea sufletului, în mod natural și corpul tău se vindecă. Aceasta va veni [la momentul] Învierii deoarece atunci vom fi în stare a ne întrupa în viața cea de veci. Dacă îți vei neglija sufletul din grija față de trup atunci le vei pierde pe amândoua, atât sănătatea sufletului cât și pe cea trupului, deoarece nu vei fi pregătit pentru Înviere iar când vei învia vei fi dat spre distrugere. Deci aceasta este prima palmă care rezultă din pericopa Sf. Evangheliei cu privire la ceea ce contează cu adevărat [în viață].
A doua palmă dată omului secularist vine din pomenirea Sf. Grigore Palama. Sf. G. Palama a fost un mare învățat, o persoană strălucitor de competentă, care, dacă ar fi trăit în zilele noastre, s-ar fi situat la vârful clasei intelectuale, așa cum a fost de fapt și în secolul al 14-lea. Acesta, petrecându-și întreaga viață convingând poporul și încercând să-i întoarcă pe eretici de la erorile și din drumurile lor, a dat o mare importanță [studiului] facultății raționale a omului și s-a opus [ideii] că omul poate ajunge la cunoașterea de Dumnezeu prin intermediul minții. Sf. Grigore a spus: „Încetați! Centrul esențial al omului este inima, nu mintea.” Dacă dorești să cunoști pe Dumnezeu, nu [trebuie să] devii un strălucit învățător de carte, deși aceasta are și ea rolul său aici. Nu. Dacă dorești cu adevărat să-l cunoști pe Dumnezeu, atunci aceasta se face prin curățirea inimii.
Bineînțeles că Sf. Grigore explică „Predica de pe munte” a Mântuitorului nostru, Iisus Hristos, în care Acesta afirmă: „Binecuvântați sunt aceia care sunt curați cu inima că aceia vor vedea pe Dumnezeu.” Modul de a-l cunoaște pe Dumnezeu este prin pocăință, prin credință, prin curățirea inimii, ca astfel să putem cu ajutorul Sfântului Duh să-l vedem pe Dumnezeu care se face cunoscut celor care sunt smeriți cu inima.
Deci, aceasta este a doua mărturisire: inima este centrul esențial al omului, și nu creierul care reprezintă centrul măreț al viziunii transumaniste, sau mintea ta, sau gândirea ta. De fapt, orice altă idee al viziunii lor poate fi înlocuită. Totul poate fi înlocuit: orice parte [de corp] poate fi înlocuită, cu plastic, dar într-un anume fel tu încă exiști, și totul se învârte în jurul ideilor tale. Ce viziune redusă și oribilă a eternitații și nemuririi au transumaniști! Iar asta nu este adevărat, pentru că nu creierul este [centrul esențial].
Chiar și transumaniștii evită să explice cum se poate explica – și avem multe exemple de acest fel fel, iar numărul lor continuă să crească – că sunt oameni care pot să-și păstreze conștiința și să aibe acțiuni ale trupului atunci când creierul nu mai funcționează. În prezent, poate fi dovedit cu ajutorul tehnologiei că deși cineva, care poate fi mort din punct de vedere tehnic, după ce își recapătă conștiința le poate spune oamenilor ceea ce s-a întâmplat în timpul operației, cine a efectuat-o, sau cum a mers aceasta, deoarece acesta a trecut printr-o experiență conștientă, dinafara trupului, chiar dacă creierul a fost mort. Iar aceasta, într-o lume transumanistă, nu ar trebui să se întâmple.
Deci, dragii mei, aceasta este combinația periculoasă: combinația dintre tehnologia avansată, tehnologia puternică care poate distruge omul și lumea, împreună cu o totală, eclipsată și reducționistă perspectivă a lumii și a omului. Trăim într-o vreme foarte dificilă în care tehnologia explodează iar viziunea [de viață] a liderilor este atât de compromisă și de redusă. Dumnezeu să ne cerceteze cu pocăință, pentru a ne aduce la viziunea adevărată despre El Însuși și a Omului Dumnezeu. Dumnezeu să fie cu voi!
„Este mai târziu decât crezi, de aceea grăbește-te să faci lucrul lui Dumnezeu.” (Părintele Seraphim Rose)
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
