
Spovedania ortodoxă: sens, pași, duhovnic și vindecare – p. Teologos
26 august 2025
Cum își poate omul controla gândirea – p. Moise McPherson
27 august 2025Urmăriți pe părintele Michael luând apărarea unui coleg preot din Canada după ce acesta a fost calomniat. Părintele ne explică cum ar trebui să ne raportăm la acest fel de zvonuri. Un material foarte bun.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Luând apărarea unui preot coleg. Să nu ne luăm după zvonuri! – p. Michael
Bună ziua tuturor și Dumnezeu să vă binecuvânteze! Sunt părintele Michael, sau părintele Mike, cum îmi spun unii. Astăzi nu voi face ceea ce fac de obicei în ceea ce privește formatul videoclipurilor mele. Va fi destul de scurt. Și este într-adevăr un videoclip cu un mesaj pastoral în spate, și acela este, după cum puteți vedea din descriere, cu privire la un preot care a fost calomniat.
Nu voi dezvălui numele lui. Nu voi dezvălui parohia lui, provincia, orașul în care locuiește. Tot ce voi spune este că este un coleg preot canadian și că nu se află sub aceeași jurisdicție ca mine. Asta e tot. Asta e tot. Nu întrebați dacă sună similar, presupuneți doar că e o situație similară cu ceva ce poate experimentați în parohia voastră. Și dacă credeți că știți despre cine vorbesc și vă prind comentând ceva, vă voi bloca pur și simplu pe tot restul vieții pe acest canal. Nu-mi pasă. Îl protejez pe acest om și familia lui.
Aici, în Occident, în cultura occidentală – și cineva m-a criticat cândva că spun „Occident”, dar haideți să simplificăm lucrurile, ca să putem trece la subiect și să menținem atenția – în Occident avem acest concept incredibil de virtuos al prezumției de nevinovăție până la proba contrarie, pentru că înțelegem că minciunile, calomnia și amărăciunea pot apărea în inimile semenilor noștri și, ca urmare, uneori oamenii caută fără rost să distrugă viața altuia, iar acest lucru nu are niciun sens.
Așadar, respectăm acest principiu, sau îl respectam înainte, îl respectăm încă în teorie, dar rareori îl aplicăm, prezumția de nevinovăție până la proba contrarie. Cultura anulării i-a cam pus capăt, Presupusa stângă tolerantă „woke” s-a grăbit să distrugă viețile multor oameni care pur și simplu nu sunt de acord cu ea într-o țară liberă, în mod ironic. Și știu că voi avea lucruri de spus despre ceea ce se întâmplă în țara mea în viitor, dar nu despre asta este vorba. Acum, datorită TikTok și Instagram, a rețelelor sociale și tuturor acestor alte chestii stupide, se pare că ești vinovat până la dovada nevinovăției.
Și asta i s-a întâmplat unui preot pe care aș vrea să pot spune că îl cunosc personal, dar doar cunosc oameni care îl cunosc. Am auzit multe lucruri bune despre el. Știu că a făcut multe pentru a ajuta convertiții, convertiții vorbitori de limbă engleză, să vină la credință, a făcut multe pentru a-i îndruma și ghida și pentru a face acest lucru într-un mod sănătos și durabil, ceea ce devine din ce în ce mai rar, deoarece trăim într-o lume plină de extreme și oamenii par să vrea o extremă pentru a combate o extremă, când de fapt adevărata extremă este să urmezi calea regală, de mijloc, aș spune, pentru că nu este atractiv pentru majoritatea oamenilor. Și asta este pentru că noi nu suntem chemați să suspendăm judecata și să nu discernem, sau să nu avem o privire critică asupra lucrurilor și să nu putem folosi înțelepciunea pentru a spune ce este bine și ce este rău.
Nu-i ascultați pe acești atei proști de pe Reddit sau pe acești protestanți de nivel jos, nu spun asta pentru a fi jignitor, dar toată chestia asta cu „nu judecați, nu judecați”, și totuși îi vedem judecându-ne credința, pe atei sau pe protestanți, îi vedem judecându-ne și interpretându-ne greșit credințele noastre. Ceea ce înseamnă este că nu avem dreptul să judecăm viața interioară a unei alte persoane. Inima și sufletul pot fi judecate numai de Dumnezeu, pentru că numai El le vede. Numai El știe ce se întâmplă în adâncul sufletului fiecărui bărbat, femeie și copil care a trăit și va trăi vreodată. Numai El știe asta. Și astfel, când judecăm, ne plasăm deasupra Lui. Este o formă de idolatrie de sine. Ne punem pe noi înșine pe tronul care Îi aparține Lui. Și asta este ceea ce s-a întâmplat cu acest preot bun.
Acum, pentru a rezuma în termeni simpli, acest preot a fost parohul parohiei sale de destul de mult timp. Parohia a cunoscut o creștere incredibilă. Este un loc frumos. Și el este un om al lui Dumnezeu care își iubește familia. Din toate relatările pe care le-am auzit, are o relație excelentă cu soția sa și are o relație excelentă cu copiii săi, pe care îi iubește. Și nu contează ce vârstă au acești copii. Acuzațiile de acest gen dor indiferent cine ești. Și ceea ce s-a întâmplat a fost că, precum mulți dintre noi, preoții ortodocși, întâmpinăm, oamenii nu vor ca noi să fim imparțiali, vor să le luăm partea când se întâmplă ceva grav sau dificil, în special în cazuri care implică căsătoria sau disputele conjugale sau, în acest caz, un divorț iminent.
Este trist, dar noi, preoții, nu putem lua partea nimănui, deoarece dorim să vindecăm ambele părți. Vindecarea trebuie să aibă loc. Dumnezeu îi iubește pe ambii, indiferent de ce se întâmplă. Îmi pare rău dacă credeți că nu e așa, înseamnă că încă vă venerați prea mult și încă nu ați devenit pe deplin ortodocși, pentru că Dumnezeu nu a venit să distrugă păcătosul, El nu dorește moartea păcătosului, ci ca acesta să se întoarcă spre El și să trăiască.
Așadar, să lăsăm deoparte deocamdată „el a spus, ea a spus”. Din ce am auzit, această căsătorie se destramă din cauza abuzului, a abuzului de substanțe care implică cea mai comună kryptonită, alcoolul. Și se pare că asta distruge această familie. Dar, în loc să-și asume responsabilitatea, capul narcisist al mândriei își arată fața urâtă. Și acest bărbat vroia ca preotul să ia partea cuiva, dar acesta nu a vrut. Așa că ce face el? Îl calomniază. Încalcă porunca a noua și depune mărturie mincinoasă, mergând până la a afirma că soția lui îl părăsește din cauza unei aventuri cu preotul. Și asta este absurd. Asta nu este ceva ce oamenii ar trebui să judece sau să presupună că știu ceva despre asta până când nu există dovezi. Și nu există. Și mă îndoiesc foarte mult că vor fi vreodată, din tot ce am înțeles despre acest om și despre caracterul său, și știind cine este episcopul său. Și nu, nu voi dezvălui asta. Și, din nou, dacă prind pe cineva în comentarii care crede că știe despre asta, vă promit că nu este un eveniment atât de neobișnuit pe cât credeți, oamenii se iau de preoți tot timpul.
ROCOR aveaa o politică în vigoare, pentru că Sinodul primea aproape zilnic scrisori în care se cerea excluderea, suspendarea sau caterisirea unui preot. Dacă nu erau semnate și nu puteau fi verificate, erau aruncate la gunoi. Și știți ce? Peste 99% din aceste scrisori ajung la coșul de gunoi în fiecare zi. Și așa și trebuie, pentru că provin de la oameni furioși, răzbunători, care suferă de un viciu și au nevoie de ajutor. Și nu vor obține acest ajutor obținând victoria în acest fel. Am fost si eu victima calomniei. Am fost și eu prost și am crezut în minciuni și calomnii. Am rănit oameni ca preot și ca creștin și cer din nou iertare dacă am făcut asta. Sunt un om limitat și nu știu nimic. Nu am nicio înțelepciune, cu excepția a ceea ce pot transmite din ceea ce ne-au învățat sfinții și din ceea ce Domnul nostru ne-a dat în sfânta Sa Evanghelie.
Astfel de lucruri nu ar trebui să fie crezute de nimeni. De ce? De ce acum? Ce convenabil. Întrebați-vă care este motivul când auziți aceste lucruri și suspendați imediat orice credință despre ele. Nu vă lăsați păcăliți. Desigur, există unii tineri care au căzut în disperare și au primit sfaturi și s-au corectat. Dar nu ajută când ai femei în această parohie sau alte persoane, și mă gândesc la un caz despre care am auzit în mod special acolo, în care o doamnă a spus: „Ei bine, știi, este bărbat”, sugerând că probabil el chiar a făcut asta. Rușine să-ți fie! Du-te la spovedanie dacă gândești așa! Serios, du-te la spovedanie! Nu îndrăzni să te apropii de sfântul potir până nu te îndrepți! Nu depune mărturie mincinoasă! Asta este între preot, Dumnezeu, posibil episcopul lui, și familia lui. Și asta este o acuzație dureroasă.
Au existat acuzații împotriva unui copil de la Vocea Rațiunii de pe YouTube, Alex. Și dacă este vinovat, Dumnezeu să-l ajute și să-l vindece pe el și pe toți cei implicați. Dar dacă nu este vinovat, acesta e un caz flagrant de defăimare și calomnie, rușine tuturor celor care s-au grăbit să se alăture acuzatorilor, în special le spun acest lucru copiilor de credință ortodoxă: nu fiți triumfalisti! Nu ar trebui să vă comportați ca și cum asta ar fi o victorie pentru noi. Nu este, este o pierdere generală pentru oricine se interesează de creștinism și nu poate încă să facă diferența. Nu fiți proști! Nu înțelegeți lucrurile așa! Nu este. Și dacă este adevărat, sufletul acestui om este în pericol. A făcut rău cuiva, dacă acest lucru este adevărat. De ce ați fi triumfalist în legătură cu asta? Suspendați-vă această credință! Așteptați până când apar dovezi. Până atunci, el este nevinovat până la proba contrarie. Eparhia lui, din ceea ce am citit, a luat măsuri de precauție pentru a preveni orice posibile calomnii, acuzații sau prejudicii viitoare. Aceasta este o acțiune pastorală adecvată. Scopul este de a proteja și de a oferi o șansă adevărului să iasă la iveală, nu de a condamna. Și spun asta pentru că, din nou, este vorba despre Canada, e aproape de casă.
Ca oricine să poată spune fără reținere: „Ei bine, este bărbat. Este posibil” și să nu-l aperi când îl cunoști de ani de zile, a slujit în comunitatea ta de ani de zile, nu a fost niciodată o problemă cu el de ani de zile. Și voi vă comportați ca Iuda și îl vindeți nu pentru argint, ci pentru bârfe? Domnul să aibă milă de voi, bieți nebuni. Of, asta îmi frânge inima. Cu adevărat. Și sper că toți cei implicați vor căuta iertarea. Sper că acest preot bun este bine, că familia lui este bine, pentru că voi răniți pe mai mulți decât doar pe el. Răniți Biserica. Răniți potențialii convertiți care vin și care nu sunt neapărat suficient de maturi pentru a înțelege acest lucru, pentru a realiza că preoții sunt doar oameni. Pe mulți dintre noi ne pun pe un piedestal. Suntem doar oameni.
De aceea nu am nicio problemă să vorbesc deschis și uneori chiar să fiu puțin sever în corecțiile pe care le dau în comentarii sau în videoclipuri. Nu voi încerca să prezint imaginea: „Oh, uitați-vă la mine. Sunt un bătrân iluminat, atât de perfect și nepătimaș.” Nu sunt așa! Am nevoie de Hristos la fel de mult ca voi toți. În fiecare zi mă trezesc, numai datorită harului Său și pentru că am nevoie de El. Sunt preot. Așa Îl slujesc pe El. Aceasta este lucrarea mea. Iar a voastră este să fiți creștini. Așadar, nu vă lăsați păcăliți de aceste acuzații. Nu repetați ceea ce au făcut alții când Iuda L-a abandonat și când alții L-au abandonat. Mă refer la Hristos. Vedeți paralela aici. Preotul își poartă crucea. Ajutați-l să o poarte. Nu căutați să-l răstigniți înainte chiar de a-și fi terminat drumul calvarului.
Asta e, dragii mei. Dumnezeu să vă binecuvânteze! Păstrați asta în inimile voastre. Ne vedem la următoarea întâlnire. Stați alături de preotul vostru, fiți alături de episcopii voștri și rugați-vă pentru ei. Avem nevoie de asta. Chiar avem. Vă mulțumesc pentru vizionare și ne vedem mai târziu.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!









5 Comment
E veșnica mizerie la care asist de mulți ani. Incriminarea preoților! A devenit ceva obișnuit ca desfrânații, lgbtiștii, oamenii care nu pot și nu au putut iubi cu adevărat (ci doar carnal și interesat) pe nimeni niciodată să arunce cu pietre. Toți „liberii cugetători”, tot felul de progresiști și pierduți (mai ales, dintre aceia care spun că ei nu au religie, ci doar credință, cei mai mari înșelați dintre toți), deci, toți aceștia lovesc în preoți.
Cine lovește, de fapt, în preoți? Niște oameni care pot crede în prezumția de nevinovăție pentru oricine și pentru orice infractor, dar ei nu cred că un preot ar putea avea dreptul la așa ceva. O lume bolnavă de mii de ani!
Nu e o practică in sine incriminarea preoților, cel putin din ce vad eu. Altfel smintelile cate ocultează adevarul, sau mai grav, Adevărul, trebuie „înfierate”, nu?
Nu am vazut nicio atitudine de ajutor din partea fraților preoti, vizavi de caterisirea preotului Ciprian Mega. Lașitatea este norma zilelor noastre in orice domeniu.
Este (foarte) greșit să judeci pe ceilalți preoți de lașitate. Ciprian Mega nu este un exemplu demn de urmat.
Și uite așa, părinte admin, judecați un om pe care nu-l cunoașteți, demn și iubitor de Biserică, doar pentru a fi corect politic și pe placul șefilor.
A nu judeca înseamnă a nu judeca pe nimeni, dacă tot țineți la acest lucru.
Nu judec om. Judec fapte. Am spus că „nu este exemplu” lucru care este evident pentru că este împotriva Sf. Scripturi care zice „Îndrăznește oare cineva dintre voi, având vreo pâră împotriva altuia, să se judece înaintea celor nedrepți, și nu înaintea celor sfinți?” (1 Cor 6, 1) și iarăși „Nu grăiți de rău unii pe alții, fraților” (Iacov 4,11) și a Sf. Ioan Gură de Aur care zice: „Nu este nimic mai urât decât a cleveti. Clevetirea este a-l judeca pe fratele tău și a-i descoperi păcatele înaintea altora.” și iarăși „cel ce vorbește de rău seamănă cu diavolul, care este „pârâșul fraților” (Apocalipsa 12,10).”. Pe aceeași poziție se află și Sf. Dorotei care zice: „A acoperi păcatul fratelui tău înseamnă a te asemăna cu Dumnezeu; a-l da pe față înseamnă a te asemăna cu diavolul.” și Sf. Isaac Sirul „Cel ce își descoperă păcatul fratelui său este lipsit de iubire. Acela care îl acoperă, se roagă pentru el și îl îndreaptă în ascuns, își arată dragostea și adună har la Dumnezeu.”
Nu, Ciprian Mega NU este demn și nici iubitor de Biserică ci rupt de aceasta și de învățătura ei. Oamenii pe care a încercat să-i facă de râs public – unii dintre aceștia chiar fără dovezi (!) după cum el însuși spune (!) într-o filmare – nu au fost și nu sunt luați de învățători prin exemplul personal în Biserică astfel încât să existe pericolul ca anumiți oameni să se ia după modul lor de viață. Ciprian Mega, caterisitul de Dumnezeu, a dorit doar să se răzbune. Îmi pare sincer rău de el și de sufletul său!
De asemenea, ești și tu în înșelare pentru că îl susții și pentru că socotești total fals și agresiv că încercăm să fim „corecți politic” și să fim „pe placul șefilor” lucru care arată că – dincolo de întunecarea minții tale – habar nu ai cum stau lucrurile în Sf. Munte Athos.