
Cultură muzicală și ortodoxie: artă, știință și emoție – Mihai Georgescu, p. Teologos
7 decembrie 2025
Ce e ortodoxia pentru mine? – p. Roman Braga
8 decembrie 2025Urmăriți un cuvânt incitant al părintelui Varnava în care acesta ne explică cum Hristos nu dorește de la noi „religiozitate” indiferentă și fățarnică, ci totala convertire a inimii noastre.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Omul religios îndepărtează lumea de Dumnezeu – p. Varnava Iankou
Astăzi îl sărbătorim pe Sfântul Apostol și Evanghelist Matei, care mai înainte fusese vameș și a fost chemat de Domnul. Am spune că era un colector de taxe al vremii aceleia, lacom, care exploata oamenii. Iar Hristos a venit și l-a chemat din mulțime. Și, fiind în casa lui Matei, s-au adunat mulți – spune Evanghelia – vameși și păcătoși. Iar oamenii buni, fariseii acelor vremuri, s-au scandalizat. Murmurau și aveau gânduri rele: „Bine, aceștia ne sug sângele, ne exploatează, sunt atât de păcătoși, iar Hristos se duce la ei. Ce fel de Învățător este Acesta?” Astfel vine Hristos și ne arată, ne dăruieste, ne prezintă, ne revelează o altă cale de a aborda lucrurile și morala. Atunci când acești farisei murmurau, Hristos a rostit trei fraze foarte importante, care ne pot ajuta să vedem lucrurile diferit.
Mai întâi, să reținem o frază. Hristos spune: Duceți-vă și învățați ce înseamnă milă voiesc, iar nu jertfă. Jertfele voastre îmi sunt indiferente – jertfele pe care le faceți fără participarea inimii voastre și fără apropierea de celălalt, de aproapele vostru. Vreau dragoste, nu jertfele voastre! Ceea ce răstoarnă întregul sistem religios pe care îl aveau în minte oamenii – că dacă aplicăm legile și ne împlinim datoriile religioase, totul va fi în regulă, restul nu ne interesează. „Milă voiesc, iar nu jertfă” – nu vreau jertfele voastre, vreau dragoste! Puteți să o aveți? Aceasta este esența cuvântului duhovnicesc.
Și ce face Hristos? Într-un mod scandalos, îi lasă pe oamenii buni, care aplică legea, și se apropie de păcătoși, intră în casa acestora. Astfel se creează o revoltă, un haos: „Noi am învățat lucrurile altfel. Aceștia ne exploatează de atâția ani, de atâta timp ne sug sângele, iar Tu intri în casa lui? Ce vrei să ne înveți?” Și vine Hristos și spune prima frază: „Milă voiesc, iar nu jertfă.” Religiozitatea sau jertfele noastre, împlinite conform unor porunci religioase nu au sens dacă inima noastră nu primește cu iubire necondiționată pe celălalt.
Să mergem la a doua frază a lui Hristos. – „Nu am venit să-i chem pe cei drepți, pe cei care cred că Îl au pe Dumnezeu în mână, ci am venit pentru păcătoși”. Eu sunt Doctor, Eu sunt Tată – nu sunt judecător, nu sunt călău. Așadar, nu am venit să chem drepții, ci pe cei păcătoși la pocăință. Acest lucru ne scandalizează și pe noi. Pentru aproapele nostru păcătos, care îl înșală pe Dumnezeu, care îi exploatează pe alții, care ne nedreptățește – pentru asta a venit Hristos. Dacă crezi că ești cineva și nu ai nici măcar smerenia să îl vezi pe celălalt, spui: Cu ăsta avem de-a face? Ei bine, de aceea a venit Hristos. Cum pot atunci să mă plâng că m-au nedreptățit sau să acuz pe cineva? Atunci Îl acuz chiar pe Protectorul aceluia, pe Hristos. Vor să aibă o relație cu Hristos? Acesta este Hristos [e acolo pentru ei]. Dacă nu există această cugetare a iertării, nu se poate să ne bucurăm de dragostea lui Dumnezeu și să înțelegem sensul mistic al vieții duhovnicești și bucuria cea adevărată.
Mai departe, spune: „Dacă voi credeți că sunteți sănătoși, stați cuminți acolo. Nu aveți nevoie de doctor. Eu am venit pentru cei bolnavi.” Sănătoșii nu au nevoie de doctor. Dar bolnavii au. Nu au nevoie de doctor cei sănătoși, ci cei bolnavi. Pentru că Hristos a venit pentru păcătoși, pentru cei căzuți. Și a venit să arate în acest fel că: Eu sunt Iubire, Eu sunt o jertfă de iubire pentru omul cel mai căzut, pentru ca el să învețe că milă voiesc, iar nu jertfă. Aceasta este o mare libertate.
Dumnezeu nu exclude pe nimeni. Noi excludem pe cineva pentru că suntem prea sfinți. Suntem prea ai lui Dumnezeu și trebuie să-L protejăm pe Dumnezeu, să protejăm simțul dreptății exagerate și al nedreptății și excludem oamenii. Excluzând oamenii, Îl excludem și pe Dumnezeu din viețile noastre. Dar eu mă împărtășesc, mă spovedesc, merg la biserică. Și? Ce e scris în inima ta? Care e comoara din inima ta? Care este numele Care îți face inima să tresalte de bucurie? Hristos te atrage? Atunci și Calea Lui te bucură. Nu doar o sintagmă – numele lui Hristos. Numele lui Hristos conține toate aceste lucruri: Milă voiesc, iar nu jerfă; nici nu am venit să chem pe cei drepți, ci pe cei păcătoși la pocăință. Nu au nevoie cei sănătoși de doctor, ci cei bolnavi. Aceasta e o libertate înfricoșătoare. Nu vom putea dobândi această libertate încrezandu-ne în noi înșine [că astfel trebuie să fie] – dacă nu o trăim.
Și cum o trăim? Atunci când realizăm câtă nedreptate avem față de Hristos, față de noi înșine și de aproapele nostru. Cât de căzuți suntem. Cât de adânciți suntem în iad, de unde ne-a scos Hristos. Hristos și-a arătat față de noi lucrarea Sa de iconomie. Ne-a scos din iad și ne-a adus la lumina taborică, ne-a arătat lumina și dragostea Lui. Omul care gustă această dragoste – e firesc să funcționeze în acest fel. Nu se poate altfel. Se poate altfel dacă nu credem și nu L-am gustat pe adevăratul Hristos.
Acesta este un lucru mare! Vrei să știi cine este om duhovnicesc? Spune Avva Macarie: Acela care are o inimă. „Dobândește inimă – și te vei mântui.” Pentru a avea inimă, trebuie să fiu atât de smerit încât inima mea să mă doară ontologic. Durerea noastră proprie este psihologică. Sunt rănile egoismului nostru. [Oamenii se plâng mereu] că sunt atacați, nedreptățiți și au o morală stabilită în limitele dinainte de moarte. Morala noastră nu ajunge dincolo de moarte, în viața veșnică. Când simțim durere și dragoste ființială, lucrurile sunt foarte simple și oferă o mare libertate. Suntem captivi, închiși în cutiile noastre mici ale unei etici artificiale, create în mediul unde am crescut, de mediul cultural în care ne-am maturizat. Dar Hristos are altă etică. Aceasta este etica Lui. Libertatea Sa ne scoate din tipare și spune: Vă iubesc și trec cu vederea totul. De ce nu faceți la fel cu ceilalți? De ce excludeți oameni din viața voastră? De ce excludeți oameni din inima voastră? Hristos este Totul. Dacă Îl am pe Hristos, am totul, am totul și pe toți în inima mea.
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase miluiește-ne și ne mântuiește pe noi. Preasfântă Treime să ne păzească pe toți!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!








