Ascultați un formidabil răspuns al unui fost musulman – Nabeel Qureshi – care explică altui musulman una din principalele taine ale credinței noastre, o taină care este mai presus de logica umană: taina naturii lui Hristos.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
– Bună ziua!
– Bună ziua!
– Pentru mine, ca musulman, principala problemă se referă la învățătura creștină cu privire la Dumnezeu. Am mai multe întrebări care sunt legate, dar înainte de toate [vreau să spun] că acest concept este greșit din punct de vedere logic, și asta din mai multe privințe. Iar una dintre ele ar fi cum este posibil ca Dumnezeu să fie mărginit, dar și nemărginit, în același timp? Asta ca și când ar exista un cerc ca un pătrat, ceea ce este ilogic. Deci când spunem că Iisus a fost Dumnezeu sau Fiul lui Dumnezeu, noi spunem că Dumnezeu a existat în mărginirea din timpul vieții lui Iisus, dar în același timp, este nemărginit, ceea ce este ilogic. Acum, pentru că ai pus asta într-o perspectivă istorică .…
– Vreți să vă răspund la această întrebare?
– Nu, pentru că întrebarea continuă. O altă constatare – constatare cu caracter istoric – care vine în sprijinul acestui argument este legată de conceptul Trinității; cuvântul Treime, în sine însuși, neapărând ca termen teologic decât aproape de sfârșitul secolului al II-lea, după Iisus. A fost pentru prima dată utilizat de Teofilus, episcopul Antiohiei în anul 180. Deci, atunci când ai citat din Marcu, capitolul 14, versetul 62, care ar furniza dovada că Iisus este Dumnezeu, folosești același criteriu de obiectivitate pe care l-ai aplicat anterior Coranului? Interpretând că Iisus s-a numit pe El însuși Dumnezeu și, uitându-ne la aceasta în mod obiectiv, în contextul întregului text, vedem că nu există nimic în întregul text care să susțină că Iisus a zis despre sine că este Dumnezeu, deoarece în realitate în citatul pe care l-ai dat zice „Fiul Omului”.
– Sunt multe întrebări…Nici o problemă.
– Cum te numești?
– Munzer.
– Munzer, de unde ești?
– Sunt din Pakistan.
– Am avut aceleași întrebări când am trăit în Islam. Ceea ce vreau să evidențiez în primul și în primul rând, este ceea ce Iisus a revendicat pentru El Însuși. Partea a doua care urmează, teologia care urmează învățăturii Sale, putem să petrecem ani și ani dezbătând despre ceea ce înseamnă. Dar ce a zis despre El Însuși, acesta este primul lucru la care să ne uităm. Încă o dată vorbim de perspectiva istorică. Teologii pot să vorbească toată ziua, ba una, ba alta, așa cum se ceartă ei tot timpul, iar eu ce pot să fac este să mă dau la o parte și să zâmbesc atât timp cât nu poți să dovedești una sau alta, dar atunci când este vorba de evenimente istorice putem să arătăm cu un anumit grad de certitudine, dacă evidențele și arhivele sunt bune, care este cea mai probabilă concluzie. Deci, în primul rând, să-ți dau un răspuns la întrebare și dacă simți nevoia putem să discutăm după aceea. În primul rând, vreau să subliniez că ai dreptate. Termenul de „Trinitate” nu a fost utilizat până la sfârșitul secolului al II-lea. Care este numele învățăturii lui Dumnezeu în Coran, în Islam?
– „Tawhid”.
– Da, „tawhid”
– Este [„tawhid”] cuprins în Coran?
– Cuvântul „tawhid” vine de la Allah.
– Bine spus. Deci înțelegi că „tawhid”, ca și cuvânt, nu este cuprins în Coran. În același mod, cuvântul „Trinitate” nu este cuprins în în Biblie și nu reprezintă nici o problemă . „Shahada” – [crezul islamic – n.t] – nu se găsește în Coran, dar avem componente ale „shehada” în Coran, și nu avem „ilaha, illaallah… ”, spusă în acest fel, în Coran. Dă-mi voie. Componentele sunt incluse în Coran. În cazul „Trinității”, componentele se regăsesc în Biblie.
– Cuvântul „tawhid” apare în „Hadith”.
– Da, este adevărat. Dar nu în Coran, iar „Hadith” a apărut mai târziu. Deci, ai întrebat despre Biblie și despre ceea ce a fost în cadrul Tradiției canonice primare, în care oamenii vedeau pe Dumnezeu ca Trinitate, în fapt, s-a întâmplat mai aproape de timpul în care a trăit Iisus decât timpul de la Mohamed până la Hadith. Atunci când suntem consistenți ajungem să dovedim și mai mult existenta Trinității și a dumnezeirii lui Iisus. Aș dori să continui cu cealaltă parte a întrebării tale cu privire la mărginirea sau nemărginirea lui Iisus. Dar am să pun aceasta într-o perspectivă diferită. Poate Alah să vină în această lume, dacă dorește? Dacă vrea asta?
– N-aș crede asta.
– Deci omnipotența lui Alah este limitată, deoarece acesta nu poate veni în lumea aceasta?
– Este în continuare ilogic să creezi un cerc în formă de pătrat. Și tot așa …
– Dar cum știm că se întâmplă asta? Spre exemplu în „Surah al Imran” – [„Familia lui Imran” – n.t.], cred că este Surah al Imran 18, dar am să verific, Alah vorbește lui Moise în timp ce era în tufiș. Da, Alah era în tufiș. Deci dacă dorești să vezi altceva în asta atunci trebuie să te cerți cu Coranul în această privință. Pare a fi destul de clar că Alah poate-și răspândi vocea dintr-un loc fizic palpabil și poate, în acest sens, să fie prezent într-un loc concret. În același mod, nu cred că Dumnezeul care s-a coborât pe pământ își limitează omnipotența sa. Iisus s-a întrupat, Dumnezeu Tatăl este în continuare peste tot, Iisus, Dumnezeu Fiul, este aici pe pământ și este o limitare în acest sens, dar nu este o limitare a naturii Sale; El este atât Dumnezeu cât și om, acesta fiind argumentul de care vorbim.
Acum doresc să vorbesc pe scurt, iar despre altele putem vorbi după aceea, despre faptul că Iisus nu se numește pe El „Fiul lui Dumnezeu”, ci „Fiul Omului”. Vreau să evidențiez aici, prietene al meu, că atunci când m-am lovit și eu de asta, pe când practicam islamul, m-a lovit ca un fulger. În conformitate cu [credința] evreilor de la acel moment, Iisus nu avea nimic divin: Adam a fost numit „Fiul lui Dumnezeu”, Solomon a fost numit „Fiul lui Dumnezeu”. În Psalmi se zice „Voi sunteți dumnezei”. Nu este o revendicare divină să numești pe cineva „Fiul lui Dumnezeu”. Dar când cineva se referă la Acel „Fiu al Omului” care vine pe norii cerurilor, care va veni cu slavă, mărire și putere peste toți oamenii din toată lumea, Căruia ne vom închina cu închinăciunea pe care i-o datorăm lui Dumnezeu, acel „Fiu al Omului” este mai mult decât un om, El este dumnezeiesc. El va fi închinat de către toți oamenii, în tot timpul.
Deci, când Iisus se numește pe El Însuși ca „Fiu al Omului” și nu-și dă titlul de „Fiu al lui Dumnezeu”, iar o mulțime de creștini înțeleg asta în mod greșit, deci nu arăt cu degetul la voi, o mulțime de creștini zic că: „Oh, „Fiul Omului, înseamnă că El este om” iar „Fiul lui Dumnezeu” însemnă ca El este Dumnezeu.” Nu. Este invers. În contextul evreiesc de atunci „Fiul lui Dumnezeu” a fost un titlu normal, omenesc, pe cand „Fiul Omului”, [citim în] „Daniel 7”, a fost ceva divin. Duceți-vă înapoi și citiți capitolul 7 din „Daniel” și veți vedea că Acestui Om i se închină toți oamenii, din toate timpurile, iar Acest Om, care arată ca un om, i se închină toate făpturile care se află alături de Dumnezeu Tatăl. Acesta este Acela pe care Iisus îl revendică a fi.
Ceea ce categoric vreau să evidențiez aici este că atunci când ne referim la acea revendicare a lui Iisus de la Marcu 14:62, pe care o regăsim în toate Evangheliile, Iisus folosește de fiecare dată același termen de „Fiul Omului”; El face aluzie la aceasta și de aceea, nu o putem extrage din conținutul Evangheliilor. Deci, citiți la Marcu 14:62, alături de Daniel, capitolul 7, și veți găsi ceea ce Iisus își revendică pentru Sine Însuși, și vom vorbi după aceea despre restul.
Dumnezeu să te binecuvânteze prietene!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
6 Comment
Aș menționa, pentru cei care nu știu, că Nabeel Qureshi a plecat dintre noi în 2017, cancer la stomac. Prin grele încercări trec unii oameni. Dar a avut și o energică activitate de evanghelizare, mai ales către musulmani.
Iisus Hristos S-a prezentat pe Sine și ca pe Fiul lui Dumnezeu, când i-a spus orbului din naștere „crezi tu în Fiul lui Dumnezeu?”
Totuși sintagma de Fiu al Omului nu prea o înțeleg… dacă ne puteți explica, părinte Teologos, vă rog. Mulțumesc.
Cand spune “Fiul lui Dumnezeu”, se refera la faptul ca Este parte din Sf. Treime, Fiul Tatalui Ceresc, are fire dumnezeiasca.
Cand spune “Fiul Omului”, se refera la faptul ca S-a intrupat din Fecioara Maria, care e om. Spune despre Sine ca e si Om, pe langa Dumnezeu, are si fire omeneasca.
La Hristos se face referire si ca “Fiul lui David” (tot prin prisma firii Lui omenesti), pentru ca Maica Domnului este, pe linie genealogica, din neamul regelui David.
Noi marturisim acestea de fiecare data cand ne facem Sf. Cruce. Cele trei degete impreunate strans inchipuie Sf. Treime, iar celelalte doua degete unite in palma inchipuie cele doua firi ale lui Hristos, dumnezeiasca si omeneasca, “unite în El nedespărţit, neâmpărţit, neamestecat, neschimbat”.
Aceste cuvinte din dogma noastra ne diferentiaza de ortodocsii etiopieni, egipteni etc., pe care ii consideram eretici. Cei cu Ortodoxia corecta, curata, sunt cei ale caror Biserici sunt reprezentate in Sf. Munte; putini, adica.
Sf. Treime si cele doua firi ale Mântuitorului sunt reprezentate si de cele 3 sfesnice cu lumânari lungi in mana dreapta (“tricherul”) si 2 in mana stanga (“dicherul”) cu care binecuvânteaza preotul.
cu care binecuvanteaza arhiereul, mai exact
La partea cu sintagmele si firile, posibil ca eu sa fi inversat interpretarile, daca va uitati in articol. Fiecare nuanta este foarte importanta cand e vorba de credinta… asa ca sper sa va raspunda parintele. Iertare.
Tatăl este Atotputernicul nevăzut și neștiut.
Fiul este Mântuitorul nostru născut din Fecioară Maria și Duhul Sfânt sau Mângâietorul este cu noi mereu după ce Domnul nostru IISUS HRISTOS s-a înălțat la ceruri!
Și sunt O Treime pe care o descoperim dacă citim Vechiul și Noul Testament și dacă mergem des la Sfânta Liturghie!
După venirea Lui Dumnezeu pe pământ în Chip de Om lumea s-a schimbat în bine!
Doar vrasmasului vrea să modifice acest bine…