Ascultați un cuvânt foarte bun și documentat al IPS Nicolae de Mediterana care ne explică de ce nu trebuie să se căsătorească persoanele de același sex.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
(pentru o vizionare optimă vă rugăm întoarceți celularul sau tableta pe orizontală înainte de a porni clipul)
Powered by RedCircle
Ce este cel mai rău? Se pare că termenul „căsătorie” a început să deranjeze și să se detașeze de cel de „familie”. Și cuvântul „familie” (a început să deranjeze). Așa că, încet, încet, începe să se dezvolte ideea de a se crea forme alternative de conviețuire. Într-adevăr, acum avem variante de conviețuire fără Sfânta Liturghie, sau parteneriatele prevăzute de cununia civilă. Biserica presupune text sacru, cununie religioasă, pe când cununia civilă, obligații. Înaintând încă un pas, începe să slăbească decizia de a trăi sfânta însoțire cu o singură persoană.
Aici, în Creta, mai nou, citim că, la unele hoteluri are loc așa zisul „swinging”. Participă, adică, toți împreună, și oricine vrea, orice ar vrea, orice î-ar veni în minte, poate să o facă. Inclusiv cu știința așa-numitului „partener”.
A slăbit și termenul de „soț”, „însoțire”. Un termen foarte puternic. „Synousia” (unire). Sunt termeni care se folosesc… De exemplu, Sf. Ioan Scărarul folosește cuvântul „synousia” pentru rugăciune. Este mișcarea omului către Dumnezeu. Încercarea de a se împărtăși unul de celălalt. Acum pleacă cineva și se zice: „partenerul meu…”. Posibil ca și noi să considerăm asta ca fiind ceva firesc. Și copiii noștri. Acest fenomen se aproprie foarte mult! Și slăbește într-o măsură noțiunea de sacralitate a societății. Apar și alte forme, cum ar fi familiile monoparentale, parteneriatele civile și, în ultima vreme, avem și acest subiect care provoacă preocupare și care, mergând eu în școli, observ că nu deranjează. Bineînțeles că cei mai tineri deja îl acceptă încet, încet. Va veni vremea ca ei să se implice mai activ în societate și nu știu ce vor face…
Și ajungem la caracterul conviețuirilor homosexuale. Cu dorința celor de aici (din Grecia) de a li se oferi dreptul de oficiere a căsătoriei. Și spun asta partidele politice. Toate partidele! A căpătat o nuanță politică și apare un lobby politic internațional foarte puternic care dorește să susțină acest lucru. Acestea ne îndepărtează de sensul Tainei. Așa cum Dumnezeu, din prea plinul iubirii Lui, a creat lumea, a creat viața – din iubire izvorăște viața – tot așa, din iubire izvorăște viața în cadrul căsătoriei. Căsătoria este un pântece care naște viață, naște copii. Voi spune două, trei lucruri despre acest fapt, pe care le consider a fi foarte importante. Este vorba despre următorul lucru, și asta pentru că în ziua de azi se spune foarte des că, din moment ce doi oameni se iubesc, de ce să nu se căsătorească, chiar dacă sunt de același sex? Nu… Țelul iubirii este de a crea unire.
Căsătoria – unirea celor complementari
Să vă explic ce înseamnă asta. Ca să se creeze unirea, sufletească și trupească – să începem cu cea trupească – trebuie oamenii să fie complementari unul altuia, nu la fel. Complementari. Nu se unesc doi bărbați împreună. Îmi cer iertare, dacă poate trimit cu gândul la alte lucruri. Nici două femei. Complementari, anatomic, este un bărbat și o femeie. Unul. Al doilea aspect: fiziologia lor. Uitați-vă ce frumoasă este fiziologia corpurilor. Toate sistemele corpului sunt aceleași, la bărbat și la femeie. Sistemul renal este la fel, și la bărbat și la femeie. Sistemul respirator, sistemul digestiv, funcția hepatică, toate. Singura diferență se găsește la sistemul reproductiv. Și încă ceva. Sistemul digestiv, și toate celălalte funcții ale organismului, sunt în slujba propriului corp. Sistemul reproductiv nu poate să funcționeze pentru eul propriu.
Al treilea aspect: toate sistemele funcționează într-un mod reflex. Eu nu pot să opresc în acest moment sistemul renal. Nu pot să fac ceva și să opresc funționarea rinichilor mei. Nu se poate. Dar, această funcție (reproductivă) este supusă controlului conștient. Vedeți, deci, că omul poate cu de la sine putere să o controleze, și în al doilea rând, presupune și participarea unui al doilea om, complementar anatomic și fiziologic. Și biologic. Toate celulele sunt oarecum asemănătoare, pe când gameții sunt diferiți. Așa avem ovulele (cu genom haploid, pe când toate celălalte celule au genom diploid, deci sunt complete) și spermatozoizii, care și ei au genom haploid. Și ce le trebuie? Nu se combină ovul cu ovul. Nici spermatozoid cu spermatozoid, ci un spermatozoid cu un ovul. Așa se întâmplă! Nu a reușit nimeni să le facă altfel. Aceasta este fiziologia corpurilor. Și acesta este fundamentul ei biologic. Și cum se va întâmpla lucrul acesta? Prin unire. Așadar, termenul de heterofilie este necesar pentru unirea trupească, și apoi sufletească, a oamenilor.
Cum se săvârșește unirea sufletească? Unirea sufletească apare prin iubire. Însă, ce fel de iubire? Iubirea dezinteresată. Ce înseamnă a iubi? Când spune o femeie: „Soțul meu nu este cel care mă satisface, este – prin prismă creștină – acela căruia eu mă ofer. Acela pentru care eu trăiesc. Este darul lui Dumnezeu în viața mea!”. De ce suntem așa de departe de acest înțeles al lucrurilor? Și un bărbat când spune „Aceasta este femeia mea! Trăiesc pentru a o face fericită. Nu mulțumită! Trăiesc pentru a-L odihni pe Dumnezeu. Trăiesc pentru ea, ca împreună să experimentăm prezența Lui în viețile noastre. Și chiar de nu ne potrivim de multe ori!”
Eu am cunoscut asemenea situație, la părinții mei. Nu mă rușinez să mărturisesc că nu se potriveau. Și eu îi întrebam: „Dar cine v-a pețit? Poate că era orb?”. Deci, ei au reușit să formeze o familie extraordinară, aveau o iubire foarte puternică. Eu am amintiri minunate din perioada în care am crescut în casa mea și sunt recunoscător, în fața lui Dumnezeu, pentru cum s-a întâmplat să se găsească acești doi oameni, care nu se potriveau deloc, și au reușit să aibă o iubire așa mare. Pentru că aveau respect unul pentru celălalt, deși nu se puteau înțelege cu ușurință. Aveau percepții diferite.
Respectul – semnul adevăratei iubiri
Vă spun, deci, că toată această comoară a cultivării, a sfințirii, a prezenței lui Dumnezeu în viețile noastre, poate să se înfăptuiască doar în atelierul unei astfel de conviețuiri. Vin mulți tineri și îmi spun, pentru că eu mă ocup și de tineri, „Părinte, să înaintăm (spre căsătorie)? Eu îl iubesc și el mă iubește!”. „Fii atentă dacă te respectă!”. Ce înseamnă acest lucru? Acesta este cel mai important lucru! Vezi dacă te respectă! Te iubește? Poate să spună că te dorește. Aceasta nu este iubire!
A te respecta înseamnă că ești ceva neprețuit pentru el. Și acest fapt naște altfel de iubire. Iubire care are recunoștință, iubire care are încredere, iubire care are milă, iubirea care are speranță, iubirea care are libertate, iubire care are îngăduință și înțelegere, iubire care are prețuire. Pentru toate acestea este nevoie de respect. Odată am mai vorbit despre aceste lucruri și am auzit pe cineva zicând: „Vorbește așa fiindcă nu este căsătorit!”. Vom vorbi mai încolo și despre viața cotidiană. I-am răspuns că nu spun aceste lucruri pentru că nu m-am căsătorit – poate că și din această cauză -, dar le spun pentru că așa le prezintă Biserica. Pentru că așa le înțelege ea, pentru că astfel este alcătuită Taina, pentru că astfel poate oferi și denumirea de Taină.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
8 Comment
Multumim, parinte!
Părinte, sufletele celor uniți prin taina căsătoriei rămân unite și după moarte sau nu?
in sfarsit un text tradus de la IPS Nicolae. Trebuie sa notez undeva. Imi place mult sa ascult de la el.
Tocmai am citit ca purtatorul de cuvant al Patriarhiei Ecumenice cearta Biserica Greaca si 40 de stareti din Muntele Athos pentru ca se opun legislatiei adoptate si actioneaza prin excomunicarea celor care au votat pro, numindu-i pe primii primitivi. Oare de ce aceasta dojana nejustificata?
Articolul este fals și tendențios. 1. NU este purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Ecumenice. 2. NU sunt 40 de stareți din Muntele Athos. Patriarhia Ecumenică s-a exprimat aici: https://www.chilieathonita.ro/2024/02/05/tema-homosexualilor-vandalisme-patriarhul-ecumenic-certuri-dure-la-nivel-inalt/
Părinte, iertati ca îndrăznesc, trebuie sa facem distincție, la Primarie e vorba de căsătorie civilă, iar la Biserica e vorba de cununie religioasă! Iertati! Sărut mâna!
Impresionant! Dacă mau exista o continuare sau convorbiri pe aceasta tema ale acestui sfintit parinte va rog din suflet sa ni le postați. Ma interesează în special pt fiica mea de 12 ani pt care nu știu unde am greșit, poate lăsând-o prea nesupravegheata, să se alieze „cauzei” LGBTQ. Bogdaproste! Sărut mâna!
Poate că ajută: https://www.chilieathonita.ro/2021/07/28/ips-nicolae-al-mediteranei-despre-schimbarea-de-gen-averea-bisericii/
De asemenea: https://www.chilieathonita.ro/2022/06/24/un-fost-homosexual-arata-agenda-lgbtq-ascunderea-ororilor/
Din partea noastră: https://www.chilieathonita.ro/2023/12/31/in-retrospectiva-homosexualitatea-si-razboiul-cristi-bumbenici-p-teologos/