Ascultați un cuvânt foarte bun al PS Irenei de Londra și Europa de Vest în care acesta ne explică cu claritate o noțiune teologică pe care este foarte bine să o știm cum se definește corect. Este vorba de noțiunea de „iconomie” în Biserică.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
În numele Tatălui, a Fiului, și a Sfântului Duh, Amin.
Dragi frați și surori, permiteți-mi să am un cuvânt cu privire la ”iconomia”, sau ”iconomie”, un concept în legătură cu viața noastră în Biserică. Pun în discuție acest concept așa cum am vorbit de canonicitate în altă parte, pentru că este, încă o dată, unul dintre elementele esențiale ale vieții noastre creștine și, cu toate acestea, este din păcate înțeles greșit sau aplicat abuziv, în această lume modernă stricată, ale ultimelor vremuri.
O înțelegere greșită a iconomiei
Auzim adesea ”iconomia” ca un mod de contrapunere la rigoarea Canoanelor. Canoanele sunt acelea care permit a, b și c, și interzic x, y și z, și, cu toate astea, un episcop căruia i se încredințează această ”iconomie” are autoritatea de a zice: ”vom urma [punctul] ”a” în litera sa, dar voi fi mai ușor cu ”b” pentru această persoană sau îl anulez complet sau ignor punctul ”c” din dragoste pentru el, sau pentru ea, sau din motive pastorale.” Astfel, ”iconomia” este înțeleasă ca această putere, aproape divină, pe care episcopii o au de a modifica Canoanele Bisericii. Canoanele există, regulile de aplicare trebuie să fie urmate de episcop cu carismă, pentru motive pastorale îndreptățite. [Episcopul] poate întoarce, modifica sau lăsa deoparte acele Canoane din dragoste pentru copiilor săi duhovnicești.
Doresc să subliniez într-un mod cât mai clar cu putință că NICIUN EPISCOP NU DEȚINE ACESTE DREPTURI SAU PRETINSĂ PUTERE. Aceasta este o alunecare adâncă și o neînțelegere spirituală aducătoare de moarte a ceea ce înseamnă ”iconomia”.
Niciun om nu are autoritatea de a schimba Sfintele Canoane
”Iconomia” este cu adevărat o realitate importantă în viața nostră spirituală. Dar este ceva greșit și vom produce o daună ireparabilă sufletelor noastre și ale celor din jurul nostru, dacă vom urma acel mod logic de care adesea îl auzim, pe care tocmai l-am descris. Și asta ar trebui să fie – deși n-aș fi vrut să fie – clar și evident pentru fiecare creștin ortodox evlavios. Deoarece Sfintele Canoane ale Bisericii sunt însăși descoperiri ale lui Dumnezeu prin intermediul Bisericii Sale, prin intermediul peniței Sfinților Săi și a Învățătorilor [participanți] la Sfintele Sinoade, sfințite cu Pecetea autorității Sale. Canoanele reprezintă îndrumarul Său cu privire la ce este drept, bun și mântuitor. Este îndrumarul Său pentru a evita ceea ce este dăunător, rău și distructiv. Și nu există nici un episcop, niciunul, de la cel mai mic până la cel mai mare, care are mai multă autoritate decât Dumnezeu Însuși.
Iar atunci când vorbim de ceea ce numim motivație pastorală pentru a întoarce unele lucruri, se impune a ne aduce aminte că nu există vreun episcop care are mai multă motivație pastorală – chiar și afirmând asta mi se pare atât de absurd că se mărginește cu blasfemia – niciun episcop nu poate să aibă grijă mai mult pentru mântuirea unuia dintre copii săi spirituali decât Dumnezeu Însuși. Nu este un alt Păstor mai mare decât Păstorul Șef, Bunul Păstor, Hristos, Dumnezeul nostru, care este vocea din spatele Canoanelor Bisericii. Este Dumnezeu care ne-a învățat ceea ce este binele și răul, Dumnezeul care ne arată calea cea bună și calea greșită. Și niciodată nu face asta cu intransigență și legalitate, dar cu grijă pastorală pentru mântuirea fiecăruia. Iar dacă fiecare crede că acea descoperire poate fi întoarsă sau dată la o parte, deoarece orice persoană cunoaște mai bine decât Dumnezeu Însuși, atunci am căzut deja într-o prăpastie care ne va duce către un întuneric și un abis de unde recuperarea devine foarte dificilă. Hai, să căutăm să avem o minte ortodoxă în toate lucrurile!
Ce înseamnă de fapt “iconomia”
”Iconomia” înseamnă în mod concret – în grecește, rădăcina cuvântului înseamnă administrarea gospodăriei – cadrul în care regulile sunt aplicate în realitate și prin care ne administrăm casa. Și astfel îl putem utiliza, iar cei din vechime l-au utilizat, cu privire la organizarea casei [familiei], a palatelor [princiare] sau ale instituțiilor guvernamentale civile. Avem un set de canoane, reguli, instrucțiuni pe care le implementăm în viața noastră spirituală.
Despărțirea dintre Canoane și ”iconomie” este în ea însăși imposibilă deoarece fiecare Canon este întotdeauna aplicat cu ”iconomie”. Dacă un Canon este aplicat cu strictețe absolută, în litera sa, aceasta este o formă de ”iconomie”. Este modul în care administratorul casei , episcopul în cazul Bisericii, pune în aplicare acea regulă în viața copiilor săi [spirituali]. Aceasta este ”iconomia” în cea mai strictă formă a sa. Cu toate acestea, aceeași regulă se poate aplica într-o formă mai moderată pentru cineva care are nevoie de lapte mai mult decât mâncare solidă. Dar oricum ar fi aplicat acel Canon, în toată rigoarea sa sau într-o formă atenuată din dragoste pentru cineva care nu poate mesteca tărie, în ambele cazuri avem de-a face cu ”iconomia”, administrarea acelei biserici, prin succesiunea apostolică a episcopului. Nu există nici o diviziune sau despărțire între ele.
Bineînțeles că episcopul nu are dreptul să aleagă între a aplica un Canon sau nu. Fiecare Canon este întotdeauna aplicat. Întrebarea este în ce mod [este aplicat] și în ce măsură. Iar aici avem mărturia Apostolilor, a Sfinților [Părinți], care ne arată în atât de multe feluri, mult mai multe decât pot enumera acum, că frumusețea stricteții și a blândeții se întrepătrund. Că există situații în care poți vorbi cu blândețe și nebăgând în seamă unele lucruri, pe care altfel nu le-ai trece cu vederea și asta pentru scopul de a aduce aceea persoană la un nivel de trăire unde mai multă strictețe și o mai mare conectare la Evanghelie este posibilă.
Aceasta înseamnă ”iconomia” în Biserică. Aceasta este ceea ce se numește pastorație: o anumită oaie are nevoie de o șoaptă pentru a o pune pe calea cea dreaptă, o alta necesită toiagul, o alta necesită să fie trasă de urechi și să fie condusă pe calea cea dreaptă prin aplicarea forței. Bunul păstor știe de ce este nevoie pentru fiecare și aplică regula într-un mod care va salva aceea oaie. Așa este și adevărul vieții noastre în Biserică. Nu ignorăm niciunul dintre Canoane. Este imposibil de a te îndepărta de descoperirea lui Dumnezeu, iar Biserica este un organism viu, care respiră, al cărui cap este Hristos. Iar atunci când Hristos consideră că este bine a vorbi pe ton mai blând așa o și face, iar atunci când simte că este nevoie de a vorbi pe un ton mai dur așa o și face. Toate [le face] pentru ca noi să ne putem mântui. Amin.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluiește-ne pe noi păcătoșii.Amin,Amin,Amin Maica Domnului ajută -ne împreună cu Sfântul Nectarie și toți Sfinții și Îngerii.Amin