
Sf. Nifon și Sf. Nectarie prodromiții au fost canonizați! – fotoreportaj
19 octombrie 2025
De ce inteligența artificială minte miliarde de oameni – prof. John Lennox
20 octombrie 2025Interviul atinge, cu onestitate, teme sensibile pentru școală și familie: formarea cadrelor, relația profesor–elev, dependența de ecrane, bullyingul, tentațiile tehnologiei și dilemele homeschoolingului. În centrul discuției stau modelele vii și conlucrarea școală–Biserică–familie. Prin exemple concrete și sfaturi practice, dialogul oferă repere pentru a înțelege și a trata problemele învățământului românesc fără panică, dar cu discernământ și nădejde.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin!
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin!
Părintele Teologos: Părinte, spuneți un «Împărate Ceresc».
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, Care pretutindenea ești și toate le plinești, Vistierul bunătăților și Dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi, și ne curățește pe noi de toată întinăciunea, și mântuiește, Bunule, sufletele noastre.
Părintele Teologos: Amin!
Părintele Teologos: Dragii noștri, ne aflăm cu un părinte de care mă leagă, mă rog, foarte multe din trecutul meu – părintele Caius Claudiu Cuțaru de la Facultatea de Teologie ,,Ilarion Felea” din Arad. Este profesor de Istoria religiilor, nu?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da, Istoria regiilor.
Părintele Teologos: Istoria religiilor și… – acum spun chiar în fața camerei, ca să-l forțez cumva, așa… o viclenie din partea mea, și îl rog să mă ierte pe tema asta –, în viitor o să facem și o discuție, dacă doriți, un interviu pe tema istoriei religiilor, care este o mare problemă astăzi, și o să vedeți atunci de ce.
Însă astăzi o să vorbim despre o altă problemă, într-un fel și mai mare: problema tinerilor, problema învățământului la ora asta, problema relațiilor dintre profesori și elevi și, mai ales, problema… indiferenței, a absenteismului de la ore – și in corpore –, adică și cu trupul, bineînțeles, dar mai ales cu sufletul.
Problemele învățământului românesc de azi şi de ieri
Știu că nu vă place să mă lungesc, pentru că n-aveți un interval de atenție corespunzător pentru așa ceva. Din cauza asta, primul lucru: îl întreb pe Părintele Profesor – cum vedeți lucrurile astăzi? Care sunt principalele probleme în învățământ?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Principalele probleme le putem identifica dacă aruncăm o privire generală asupra problemelor învățământului românesc, și aș porni de la problema formării cadrelor didactice. De acolo pornește problema. De ce? Pentru că, în general – și în special până în ultima perioadă, până în ultimii ani – în sistemul de învățământ nu intrau întotdeauna cei mai buni specialiști, pentru că nu era atractiv sistemul de învățământ, nici din punct de vedere financiar, nici din alte puncte de vedere al stimulării cadrului didactic.
În ultimii ani, într-adevăr, salariile crescând în învățământ sistemul de învățământ a început să atragă și oameni de valoare.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și aici este o primă șansă a învățământului, adică cadre didactice — profesori bine pregătiți. De aici se pornește — profesioniști, ar trebui, în propriul domeniu de expertiză. Apoi, sigur, o altă problemă este și problema familiei, suportul familiei, pentru că întotdeauna actul educațional este cam în trei: profesor, elev, dar și părinte.”
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: În ce măsură familiile își susțin copiii în actul didactic? În ce măsură îi mai supraveghează? Acum nu are rost să intrăm în această problematică a familiei. Știm, părinții sunt foarte ocupați, și unul, și celălalt muncesc foarte mult, îi supraveghează mai puțin pe copii. Știți că cea mai mare problemă – o să insistăm și probabil o să dezbatem acest aspect: de ce nu e pierderea timpului în fața ecranelor?!
Părintele Teologos: Evident, evident!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sfântul nostru părinte de acum, Arsenie Boca, spunea că a primit o singură palmă de la tatăl lui. Vedeți că-l supraveghea, totuși.
Părintele Teologos: Da??
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da!
Părintele Teologos: Nu știam!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da! O singură palmă am primit-o…
Părintele Teologos: Pentru ce?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Pentru că a pierdut timpul!
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu! Foarte…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: A învățat să nu mai piardă timpul!
Vedeți, un alt actor e familia, bineînțeles,.
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Avem nevoie, în actul educațional, și de suportul familiei. Și apoi, sigur, e problema elevului, celălalt actor…
Părintele Teologos: Da, exact!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …al actului educațional, pentru că, întotdeauna, educația se întâmplă între cei doi poli: emițători și receptor, profesor și elev, sau student.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și aici problemele sunt multe, aspectele sunt multe, începând de la tentațiile din ziua de astăzi.
Revin din nou la problema ecranelor, ispitelor pe care le au tinerii, anturajelor în care intră tinerii și multe, multe alte probleme de genul acesta.
Urmăriți și acest material – Un profesor pentru tineri – Nicolae Cune, p. Teologos.
Impactul ecranelor și căutarea soluțiilor
Părintele Teologos: În problema ecranelor, că tot ați amintit, ce puteți să spuneți pe tema asta? Cauze, simptome și o rezolvare, după cum…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da. După cum povesteam și zilele trecute, asistăm în prezent la o schimbare de paradigme.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: La o schimbare fundamentală în modul nostru de a fi, de a gândi, de a privi lucrurile, de a ne raporta la lume… și, în cele din urmă, la Dumnezeu.
Se schimbă paradigma, vă spunem în ce sens: așa cum, în urmă cu câteva mii de ani, s-a trecut de la oralitate la scris, ceea ce a însemnat o mare mutație pentru întreaga omenire. Pentru că, înainte, omul era capabil să memoreze mii și mii de versuri, își transmitea întreaga tradiție religioasă — mă refer la popoarele păgâne — întreaga tradiție mitologică, povestea mitologică oral, prin oralitate, prin recitarea epopeilor, marilor epopei care vorbeau despre nașterea lumii, nașterea omului și așa mai departe, și le transmiteau oral.
În momentul în care apare scrierea, omul pierde capacitatea de memorizare, în mare parte. Nu mai suntem probabili să memorăm prea mult iar în prezent o dată cu apariția ecranelor cea de-a doua mare mutație. Vedeți, am observat că tinerii, la serbările de astăzi, nu mai sunt capabili să recite o poezie. Vin cu poeziile pe hârtie.
Părintele Teologos: Pe hârtie, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Înainte, pe vremea noastră…
Părintele Teologos: Da, exact!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …chiar pe vremea noastră, recitam poezii întregi.
Părintele Teologos: Poezii. Sigur, evident!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și aveam scenete în care interveneau de mai multe ori, cu mai multe fragmente din poezii.
Părintele Teologos: Da, da. Aveam rolul nostru și știam tot rorul pe de rost.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sigur! Sigur! Acum nu mai sunt, îi văd la serbări cu hârtia în mână să recite o poezie.
Părintele Teologos: Săracii!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: De ce? S-a produs o altă mare mutație și suntem martorii acestei mari mutații: trecerea de la scris — și știm că scrisul are o mare influență, și cititul asupra creierului, legătura dintre mână și minte — la lumea aceasta a imaginilor, a ecranelor. Și, din nou, se pierde ceva. Acuma vedem cum ne adaptăm.
Părintele Teologos: Da.
Pentru că știm că omul are o mare capacitate de adaptare, suntem ființe adaptabile, suntem ființe raționale și, automat, ființe adaptabile. Vedem cât de bine ne putem adapta la această nouă provocare, la aceasta nouă lume în care am intrat în lumea ecranului.
Părintele Teologos: Ecranului, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Marelui și al micului ecran.
Consultați și acest material – Pericolele internetului – p. Teologos, Lucian Apopei. Pentru definiții și date despre agresiunea online, completați cu o resursă neutră: Agresiunea pe Internet – Wikipedia.
Soluții
Părintele Teologos: Da. Soluții? – Cum vedeți că am putea să ne adaptăm cât mai bine la așa ceva, astfel încât efectele secundare să fie cât mai reduse posibil?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Vedeți, școala încearcă o adaptare. În prezent, participi la lucrările de gradul întâi, în care învățătorii, profesorii de religie, susțin câteva ore — trei, patru ore — în fața comisiei. Ce se încearcă în prezent? Se încearcă un amestec, mă rog, o combinare să-i spunem, între metodele tradiționale de învățământ — observația, explicația, exercițiul, problematizarea și altele — cu metodele moderne: brainstorming-ul, apoi metoda cadranelor, ciorchinelui și alte metode moderne, și chiar cu unele și mai moderne, metodele care folosesc instruirea asistată de calculator.
Adică, încearcă școala să adapteze. Elevii din zilele noastre sunt supuși la aceste provocări. Profesorii deja le cer multe teme, fie să intre pe platformele pe care le au școlile deja, școlile, cel puțin, cele importante au platforme.
Părintele Teologos: Da. Platforme online?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Online.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Pe care pot să intri și să-și facă temele pe asemenea platforme. Și notele, apropo, le primim tot…
Părintele Teologos: Online.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …pe catalogul online.
Părintele Teologos: Ooo!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da! Existe catalog online și la cei mici, dar și la cei mari, și în facultăți. Deja avem platforme și cataloage online. Și li se cere să facă anumite teme în prezentări PowerPoint, de exemplu.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Ceea ce nu este rău. Deci, se încearcă. Învățământul actual încearcă să îmbine tradiționalul cu modernul.
Pentru sprijin pastoral-psihologic citiți şi: Anxietatea – p. Athanasie Ulea, p. Teologos.
Impactul tehnologiei asupra relațiilor interpersonale și iluzia comunicării în educație
Părintele Teologos: Nu credeți că… adică, să ne înțelegem… Deja — mă rog — spectatorii noștri știu că eu am fost, și, mă rog, oarecum și sunt în informatică de mulți ani, dar, cu toate astea, eu sunt foarte rezervat în ceea ce privește faptul că se distruge iubirea, se distruge relația interpersonală între elev și profesor, chiar la materiile — chiar la materiile reale, să spun așa: mate-fizică, nu? Că mai demult, țineți minte că — na, am făcut aceeași școală — exista o relație interpersonală foarte intensă între profesori și elevi. Cu atât mai mult, socotesc, această relație interpersonală este necesară la materiile umane, adică…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Corect.
Părintele Teologos: Deci, nu credeți că este o provocare aici?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Cu atât mai mult, pentru că împărtășim idei, împărtășim gânduri, pentru că există și o comunicare nu doar verbală, ci chiar și cea nonverbală.
Părintele Teologos: Evident!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …gestul, mimica e foarte importantă. Uneori, un gest sau mimica unui om exprimă mai mult decât cuvintele, pentru că ne putem ascunde în spatele cuvintelor, ce-i drept, și în spatele gesticii ne putem ascunde.
Părintele Teologos: Sigur! E adevărat.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dar se pierde, bineînțeles, se pierd multe alte lucruri!
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și știm foarte bine câte lucruri se pierd prin această comunicare, prin intermediul ecranului. Tinerii… comunică la aceeași masă prin telefon, prin intermediul telefonului…
Părintele Teologos: Ferească Dumnezeu!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …, și mi se pare groaznic.
Părintele Teologos: Da, evident, evident!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Adică să nu te poți privi față în față, să nu poți să vezi expresia…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …minica, gesturile interlocutorului. Mi se pare groaznic să comunici prin intermediul telefonului. Și acolo, culmea, au curaj să spună diferite lucruri, însă față în față nu mai au același curaj.
Părintele Teologos: Asta înseamnă că…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Se ascund.
Părintele Teologos: Se ascund.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Se ascund în spatele tehnicii.
Părintele Teologos: Se individualizează, de fapt.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da, și se depersonalizează. Pentru că, acolo poți să-ți permiți orice.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Ecranul – așa cum era și înainte: hârtia care suporta orice…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și ecranul, se pare, că suportă orice. Și acolo ești grozav, acolo poți să arăți cine ești… Dar, de fapt, față în față nu mai ai același curaj.
Părintele Teologos: Da. Și cred, iarăși, că… față în față, datorită tradiției, datorită unor mulțime de lucruri, există politețe…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Corect!
Părintele Teologos: …pe când pe ecran… nu prea.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dispare orice politețe.
Părintele Teologos: Evident, evident.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și vă spuneam: se pierd multe altele. Știm foarte bine că se pierde atenția – capacitatea de atenție…
Părintele Teologos: De atenție. Sigur!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Scade foarte mult prin recursul permanent. De ce? Pentru că, prin toate aceste mijloace, așa-zise de comunicare în masă, fluxul informativ al informațiilor este foarte accelerat. Ori, atunci când vorbim unul cu celălalt… cadrele nu se schimbă atât de repede cum se schimbă imaginile pe telefon, pe televizor sau pe calculator.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și atunci copilul nu mai are capacitatea de atenție, dispare. De ce? Pentru că mintea lui este provocată în permanență să sară de la…
Părintele Teologos: Să schimbe.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …de la o idee, de la o imagine la alta. Și apoi, gândiți-vă: în momentul în care copilul, în pauză, stă pe telefon – pentru că asta se întâmplă, din păcate, în majoritatea școlilor, deși există interdicția de a folosi telefonul în școală, nu se aplică în multe școli, nu se aplică această interdicție –, copiii folosesc telefoanele, uneori, din păcate, chiar și în timpul orelor… Nefiind, copiii, atenți la ce se predă. Dar, în pauză, copilul intră imediat pe telefon. Și urmărește câte cadre? O mulțime de cadre. Sigur, nu… depinde… la care mintea lui este supusă în cele 10–15 minute ale pauzei.
Apoi trebuie să se concentreze din nou. Vă dați seama care mai e capacitatea lui de concentrare la următoarea oră de matematică, fizică, chimie – ce ar fi… După ce mintea lui e provocată să sară de la o imagine la alta, de la un clip la altul. Scade această capacitate de atenție. Apoi scade capacitatea de memorare. Copiii nu mai pot învăța, nu mai pot învăța, fizic!
Părintele Teologos: Da, pentru că ei sunt obișnuiți să-și descarce încontinuu memoria pentru ceva nou.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Exact!
Părintele Teologos: Și acel nou, evident, că este un zgomot informațional, evident că nu este ceva adânc, pentru că, evident, pe internet, și în general, în clipa în care crește cantitatea, evident, scade calitatea. Nu poți să ai încontinuu…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Corect!
Părintele Teologos: …mesaj de calitate și atunci tânărul este învățat să descarce orice primește, pentru ceva nou indiferent dacă acel ceva nou are valoare sau nu. Pur și simplu pentru ceva nou! Și atunci, bineînțeles că nu mai…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da… și mă, mă…
Părintele Teologos: Spune-ți, sigur, nicio problemă.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …mă întrebați ce soluții.
Părintele Teologos: Da
O discuție aplicată despre IA și adicții digitale gǎsiți aici: Adicție, Inteligența Artificială și Iubire – p. Teologos.
Harul dascălului și relația cu elevii
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Una din soluție e harul, e harisma dascălului.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Modelul de dascăl… Am văzut lucrul acesta și la tinerii liceeni, dar și la tinerii din facultate: nevoia de modele. Și aici e problema noastră, deja, a dascălilor.
Părintele Teologos: Da!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Nu mai e problema… Până acum am vorbit despre…, despre elevi…
Părintele Teologos: Despre ei.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Despre ei, dar e și problema noastră, aici.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Îi văd, sunt aviz de modele. Vor să vadă știința sau disciplina respectivă întrupată în omul care o predă, în dascăl. La noi în teologie… ni se cere și mai mult.
Părintele Teologos: Mai ales! Mai ales, da!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Mai ales că suntem și preoți…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …cei mai mulți dintre noi. Adică vor să vadă că trăim ce propovăduim.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Iară, să știți, și la celelalte discipline e la fel.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Întotdeauna când e un dascăl cu har… un dascăl care se identifică cu ceea ce predă, sigur, care știe și să comunice… imediat atrage, atrage și se creează, așa, o emulație în rândurile elevilor. Eu am mărturii și din partea copiilor mei. Imediat când un dascăl e… intră și în mintea lor.
Părintele Teologos: Puteți să dați o mărturie?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: A, sunt multe!
Intră în mintea copiilor… Anumiți profesori știu să facă lucrul acesta printr-o glumă, printr-un spirit pe care îl faceți sau prin pasiunea cu care predă.
Părintele Teologos: Da.
O resursă despre lucrul cu tinerii și sensibilitățile lor: Catedrala neamului, muzica, tinerii, vrăjile – p. Teologos.
Chemarea predării: har, identitate și tehnologie
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …Imediat îi câștigă. Acum, sigur, nu e frumos să te dai exemplu, dar… De ce am ales această disciplină, istoria și filozofia religiilor? Pentru că m-a pasionat, am fost un pasionat și un…
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …Eram curios să văd ce se întâmplă dincolo de granițele creștinismului.
Părintele Teologos: Îhmm.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Ce se întâmplă? Sigur, problema fundamentală pe care ne-o punem toți: se mântuiesc ceilalți?
Părintele Teologos: Da, da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și de aici am pornit și eu. Și încerc să mă identific cu ceea ce predau, așa încât, la un moment dat, când predam budismul la anul 4, s-a ridicat un student și mi-a zis — nu eram preot atunci — acum, de când sunt preot, nu mă mai identific chiar așa mult!
Părintele Teologos: Da!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Zice „Dar…” zice „ Să credem ce spuneți? Nu! Doamne ferește, să nu credeți ce spun acum.
Părintele Teologos: Da, da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dar e foarte important să te identifici.
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Adică să vadă tânărul, copilului, elevul, studentul că există o identitate între ceea ce predai și ceea ce crezi tu, ceea ce ești tu.
Părintele Teologos: Da. Adică să existe har…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Har!
Părintele Teologos: Să existe acea energie…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Energie.
Părintele Teologos: …Energia necreată a lui Dumnezeu.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sigur! Transmisă prin cuvânt.
Părintele Teologos: Prin cuvânt, evident.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Prin cuvânt.
Părintele Teologos: Sigur! Și, deci, din cauza asta socotesc că niciodată… tehnologia, care desigur că este ajutătoare, niciodată nu o să înlocuiască omul.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Nu!
Părintele Teologos: Adică niciodată un motor de inteligență artificială nu o să înlocuiască omul.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: E un mijloc, tehnologia, e un canal.
Părintele Teologos: Da, exact.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Acum, noi știm că nu are nici valoare morală, nici valoare etică. Poate să fie folosită în bine sau rău.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Nu are valoare morală. E un canal de transmitere. Dar să nu ne limităm la el, pentru că poate să fie și un lucru opac. Cadranul poate să devină și opac la un moment dat, cum spuneați înainte, pentru comunicarea interpersonală dintre om și om.
Părintele Teologos: Da.
Legat de tema de discernământului tehnologiei: Inteligența Artificială: implicațiile duhovnicești în cotidian – p. Teologos.
De unde vine nepăsarea față de școală? Cauze
Părintele Teologos: …Cum spuneam, mă preocupă foarte mult tema nepăsării studenților. Mai demult, în rândurile noastre, erau studenți care, sau, mă rog, elevi, care erau rebeli, care erau… și așa mai departe, dar totuși ne păsa de școală. Astăzi văd că foarte mulți nu le pasă. De ce oare?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sunt mai multe cauze și aici. În vremea studenției noastre, acum 20-30 de ani, noi nu aveam altă preocupare, decât școala.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: În general, părinții ne întrețineau. Ne asigurau cadrul necesar ca să putem învăța. Studenții, mulți dintre studenții, de astăzi, și muncesc, și vin la școală printre picături.
Părintele Teologos: Săracii!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Ei sunt rupți între nevoia de a-și procura cele necesare traiului și nevoia de a învăța, și atunci încearcă să le împace și pe una, și pe cealaltă, și cred că nu le fac bine nici pe una, nici pe cealaltă.
Părintele Teologos: Nici pe cealaltă, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Ăsta e un aspect. Celălalt e cum discutam anterior…
Părintele Teologos: Ecranele…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …sunt și ei prizonierii ecranelor.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și, din păcate, așa cum discutam, ajung și în facultăți, deja, cei care au mari lacune. Mari lacune în informare, mari lacune în cultura generală… Analfabeți funcționali, deja au ajuns în facultăți.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Tineri care folosesc anumiți termeni, dar nu cunosc semnificația termenilor adică se potrivesc cuvintele că nuca în perete, ceva de genul.
Părintele Teologos: Da, puteți să dați un exemplu?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sunt multe exemple! Sunt multe exemple!
Părintele Teologos: Da, da, da.
Mă rog! În orice caz, într-adevăr, eu văd că ecranele, în loc să informeze, dezinformează și, într-un fel, și manipulează. Și tinerii, socotesc că… pentru că ecranele sunt o formă de drog, ei, fiind „drogati” — adică având pușeuri mari de dopamină — în clipa în care sunt expuși unei lecții care le asigură libertate, adică le oferă o informație care lasă liber, care nu-i subjugă sub acea cantitate de „drog”, lor li se pare că este plicticos. Da, dar socotesc că ei trebuie să accepte că trebuie să se plictisească puțin, astfel încât să rămână liberi. Nu credeți că…?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da. Profesorul, oricât ar fi de înzestrat, ori de cât ar fi de cu har, să știți că nu prea poate concura cu această tehnică.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Nu poți să faci ceea ce face tehnica. Pentru că, chiar dacă folosești aceste metode moderne — cum se numesc ele? — activ-participative, adică să-l implici și pe elev sau pe student în actul de predare și de învățare… tot nu poți concura cu ecranul, care, sigur, navighează acolo, în lumea internetului — sigur, nu e infinită, dar e foarte, foarte mare.
Părintele Teologos: Da, da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și profesorul care expune, care, sigur, pune și întrebări, adică îl implică și pe elev, cu toate acestea nu poate concura cu lumea ecranului. Și aici e problema, dezinteresul de care vorbeați al elevului.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: E greu să concurezi cu așa ceva.
Completați lectura cu un episod despre rolul familiei: Mama, tata, copilul, tânărul – p. Athanasie Ulea, p. Teologos.
Problemele învățământului românesc: homeschooling și integrarea socială: rolul relațiilor și al iubirii
Părintele Teologos: Da. Cred că elevii trebuie să știe că intră într-o capcană, pentru că ei au nevoie de iubire, nu de zgomot informațional. Au nevoie de iubire, au nevoie de relații interpersonale, cum spuneam. Și, apropo de relații interpersonale, socotesc că aici unii părinți, de fapt, au mers pe partea homeschooling, adică să-i învețe pe copii acasă, ceea ce, sigur, există niște cauze, dar cred că sunt și niște efecte secundare pentru asta.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sigur!
Părintele Teologos: Ați putea să vorbiți pe tema asta?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Efectul principal, cel mai grav, așa cum îl văd eu, e posibilitatea lui de a se integra social, mai departe.
Părintele Teologos: Da.
Cum te poți integra…? Sigur, într-o clasă… Vedeți că e un alt fenomen — bullying-ul — care se tot…
Părintele Teologos: Evident.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sigur, suntem împotriva bullying-ului, nu e de dorit. Dar într-o clasă se creează anumite relații. Fiecare copil, să știți, își cunoaște, din punct de vedere sociologic, locul și poziția în cadrul grupului.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: E cu siguranță. Când ești, și practici acest sistem homeschooling, tu ești acasă cu părinții, ești protejat, ești în bula ta acolo închis în turnul de fildeș, dar tot va trebui să ieși la un moment dat în societate, tot va trebui să interacționezi cu ceilalți, tot trebuie să îți găsești locul tău și poziția ta în cadrul unui grup, indiferent cum ar fi acel grup, și eu aici văd principala problemă.
În afară de asta, cei care adoptă, am înțeles că sunt platforme americane, în general, occidentali, în orice caz…
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: … Unde intră și le acordă anumite diplome. Pentru că nu mai pot să intre în sistemul nostru de învățământ.
Eu mă întreb ce informație primesc acei copii? Nu, nu o contest!
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: S-ar putea să fie ok, s-ar putea să fie în regulă. Dar, totuși, sistemul nostru de învățământ pregătește, mai mult sau mai puțin, pentru niște roluri sociale. Pentru că, știm că, orice sistem de învățământ are un ideal educațional, pe care încearcă să-l întrupeze prin diferite discipline și așa mai departe, întregul sistem de învățământ care încearcă să-i pregătească pe tineri pentru inserția socială mai târziu. Mă întreb… un tânăr care intră în acest sistem al homeschooling-ului, cum se va mai adapta el în societate? Ce pregătire are el pentru societatea românească? Poate o are pentru cea americană…
Părintele Teologos: Dar cred că și acolo, pentru că, vedeți… sistemul de învățământ nu este așa cum cred, credem, cred mulți că este o pâlnie de de…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Turnat conoștințe.
Părintele Teologos: … turnat, da, exact, de cunoștințe. Nu! Ci este vorba de, cum ași spus foarte bine Sfințea Voastră, este o pregătire pentru societate.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Un rol.
Părintele Teologos: Un rol.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Un rol pe care îl vei avea în societate.
Părintele Teologos: Evident, evident!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Clar!
Părintele Teologos: Și aici, evident, că sunt foarte, foarte importante relațiile interpersonale.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Corect!
Pentru context conceptual, puteți consulta şi: Școlirea acasă – Wikipedia; Educația în Anglia – Wikipedia.
Adaptarea sistemului educațional: între excesul turării, memorare și comunicare
Părintele Teologos: Și cred că, pe mine m-a impresionat foarte mult, la un moment dat, discutam – astăzi e o altă poveste, nu-i foarte bună, absolut deloc, dar mai demult era Cambridge, Harvard erau niște facultăți foarte bune – și discutam cu cineva care era la ambele, și… spunea că materia de la noi, comparativ cu materia din România, de exemplu, e relativ aceeași și în alte părți, dar la noi este mult mai bine. De ce? Pentru că relațiile interpersonale, profesorii și elevii sunt mult mai dedicați, mult mai bine pregătiți, și, deci, se turează și mult mai bine.
Și acuma ca să continui puțin pe tema asta, astăzi nu mai este așa de bine, de ce? Pentru că această turare a depășit măsura.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da.
Părintele Teologos: A depășit măsura… oamenii încep, deja, să facă boli de nervi, mai ales elevii, să facă boli de nervi, și, bineînțeles, se politizează pe distorsiuni sexuale… Știți la ce mă refer…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da.
Părintele Teologos: … și woke, și așa mai departe. Ce puteți să comentați pe tema asta?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Cu toate acestea, vedeți, și în sistemul de învățământ… Eu cred că s-au mai adaptat puțin. Au apărut, în cadrul semestrelor, sau acum sunt module.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Au cinci module elevii în învățământul preuniversitar. Noi am rămas în învățământul universitar pe cele două semestre… În cadrul acelor module există Săptămâni speciale, cum ar fi „Săptămâna Verde”, în care copiii sunt scoși din turația aceasta, știți?
Părintele Teologos: A! Da?!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …a, a învățării, a turnării de cunoștințe. Și au ocazia în „Săptămâna Verde” să meargă în excursii…
Părintele Teologos: A, o mini vacanță.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: O mini vacanță. Bine, cu efect pozitiv și negativ, pentru că-i și scoate din ritm.
Părintele Teologos: Da, da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dar e puțin altfel, îi mai detensionează, știți? Și atunci ai ocazia, în aceste săptămâni, să interacționezi cu colegii altfel decât în școală.
Părintele Teologos: Da
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Adică extracurricular chiar profesorii școlii…
Părintele Teologos: A!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …cu dirigintele, cu profesorii școlii în care merg, știu eu, vizitează muzee, merg în diferite locuri din natură. Și atunci au această ocazie a schimbului interpersonal de idei, de gânduri… Au ocazia comunicării, de fapt, și altfel, în afara… – și chiar spun copiii: „Ce de gașcă îi dirigintele, de fapt!”
Părintele Teologos: Da, dirigu!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dirigu, da. În afara orelor, zice că e altul.
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru:,,E altfel.” Este!
Deci, sistemul educațional românesc încearcă să se adapteze la această realitate. Știți că, înainte, se punea accentul — în vremea dinainte de ’89, dar puțin și după — doar pe transmiterea de informații și memorare.
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Astăzi nu mai e chiar așa. Adică, este foarte important, sigur, și să memorizăm, pentru că lumea fuge de asta… fiindcă, înainte, s-a făcut un exces.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dar creierul trebuie să lucreze cu ceva.
Părintele Teologos: Sigur!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru:Trebuie să lucreze cu o informație.
Părintele Teologos: Așa este.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Pe care nu o poți acumula decât, uneori, și prin… sigur, prin memorare. Bineînțeles, ar fi foarte important să și înțelegem ce memorăm!
Părintele Teologos: Da, să și înțelegem, să gândim lucrurile…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și să structurăm, așa cum sunt structurate calculatoarele – pe diferite fișiere.
Părintele Teologos: Evident, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Să știm când și cum, de unde să scoatem și ce să scoatem, ce informație să scoatem.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Ar trebui ordonate în mintea copilului. Și s-o înțeleagă, nu s-o tocească mecanic.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și de asta, au apărut și aceste săptămâni de comunicare, până la urmă, ele sunt de comunicare, chiar dacă sunt altfel, sunt verzi, dar sunt bune prilejuri de a mai ieși din cadrul acesta formal al școlii.
Problemele învățământului românesc: Inteligența artificială și ispita lenevirii minții
Părintele Teologos: Da, foarte important asta. Și, apropo de memorare, de înțelegere și de exersarea creierului… eu văd – și pe mine mă îngrijorează foarte mult – trendul acesta. Deja există studii foarte serioase. Mai demult, țineți minte, adică vorbim de sute de ani în urmă, oamenii erau foarte solizi din punct de vedere trupesc, foarte sănătoși și așa mai departe.
În timp, a apărut sedentarismul, a apărut obezitatea, au apărut o mulțime de probleme. Și, astăzi, oamenii care mai fac mișcare merg la sală, astfel încât să-și mențină sănătatea și să nu cadă în tot felul de boli, sau, mă rog, fac gimnastică acasă. Ei, astăzi – asta e pe partea trupească –, dar apare și un fenomen asemănător pe plan sufletesc, dacă doriți. Mai exact, inteligența artificială gândește totul pentru noi, și apar studii foarte serioase care arată că omul devine… cum se spune în românește? „Tâmpit” – vă rog să mă iertați pentru cuvânt, dar acesta este – adică fără putere de pătrundere.
Și se pune problema ce face omul că prin Al, prin sistemele de inteligență artificială, omul își pierde capacitatea de gândire. Și atunci cred că și ăsta este un alt motiv pentru care elevii devin analfabeți funcțional, și mai ales, nu pot să gândească mai nimic pentru că, vezi Doamne toate le face inteligența artificială. Dumneavoastră cum vedeți treaba asta?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …
Părintele Teologos: Sau, mă iertați puțin, mă iertați că vă întreb… și mai ales în clipa în care se dă un extemporal, sau o teză, sau să se facă un referat — elevul își fură, de fapt, căciula, da? — prin oferirea unui text scos de inteligența artificială.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Corect!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Pentru că vorbeam… înainte, aminteam această idee a idealului educațional. Fiecare societate are un ideal educațional. Știm că, în Grecia antică, s-a început cu „kalokagathia” (καλοκαγαθία) – frumos și bun.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Apoi, romanii — apropo, spuneați de trup și de nevoile lui… — romanii aveau expresia „mens sana in corpore sano”, adică „o minte sănătoasă într-un trup sănătos”.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: De aici, exercițiile fizice, „palaestrele” și toate celelalte. Apoi a apărut idealul Evului Mediu: omul „homo universalis”, omul universal, care să știe de toate — enciclopedismul, tentația enciclopedismului, care știm că astăzi nu mai e posibilă.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Pentru că știința a evoluat foarte mult…
Părintele Teologos: Exact, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …în toate domeniile, și nu mai putem cuprinde nici măcar un domeniu, dapăi… tot ce se… din toate domeniile.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Există, într-adevăr, în prezent, acum, unde se merge? Spre „homotehnicus” — omul care interacționează cu tehnologia, și iarăși zic, chiar mai mult, care va interfera cu tehnologia. Doamne ferește! Cu implantul de cipuri și…
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …în viitor s-ar putea să asistăm la acest amestec între om și mașină.
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Între om și computer. Și, sigur, când tehnologia îți oferă totul de-a gata, de ce să mai gândești, până la urmă? De aici e lenea și lenea de a gândi…
Părintele Teologos: Da, păi asta e problema.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Lenea de a face, nu mai zic, dar chiar și lenea de a gândi.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Pentru că așa e omul. Se adaptează, aici, în sens rău, se adaptează.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: La realitate, la mediu. Când ți se oferă totul, nu mai ai de ce să gândești. Dar, sigur pericolele sunt multe începând de la această alienare se ajunge la analfabeții funcționali, și apoi va fi analfabetism aproape total.
Părintele Teologos: Total, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Că nu ne vom mai înțelege, om cu persoană… în utilizarea limbajului și a termenilor… Dar sunt toate aceste interferențe care te influențează profund. Un alt aspect, pentru că aminteați de inteligența artificială: ce siguranță am eu că ceea ce îmi oferă mie inteligența artificială e corect din punct de vedere științific? Știți că știința s-a constituit de-a lungul timpului…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …În fiecare domeniu, dacă îl luăm.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Matematică, fizică, chimie, cele filologice, prin lucrările unor savanți. În fiecare epocă. Fiecare epocă a avut vârfurile ei. Sigur a venit perioada următoare care a confirmat sau a infirmat…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …ce au spus cei dinainte. Și teoriile în știință s-au schimbat odată cu progresul științei. Dar, s-a construit frumos, metodic, cărămidă cu cărămidă.
Părintele Teologos: Analitic, adânc.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sigur! Și foarte critic…
Părintele Teologos: Da, da. Foarte critic, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: … în știința clasică, cea care se predă în școli.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Ori, pe internet, fiecare poate posta orice.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și să creadă cei care intră că are valoare de adevăr. Ori…care-i discernământul?
Părintele Teologos: Da.
Eu pot să dau mărturii aici, pentru că m-am jucat puțin cu ChatGPT. În domeniile în care nu mă pricep, arăta foarte bine, dar în domeniile în care mă pricep — adică vorbim de teologie și puțină informatică — vedeam că greșește.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Așa este. Sunt lagune. Sunt probleme mari acolo.
Părintele Teologos: Da, da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Aici e, aici e problrma. Sigur, e tentația aceasta. Știți, și noi, la examene, îi căutăm pe studenți să nu aibă mijloace de informare — telefoane, ceasuri inteligente.
Părintele Teologos: Da, da. N-ar trebui să-și dea seama totuși că… își fură căciula? Adică că, de fapt, lucrarea pe care o dau, nu este să fie informat profesorul, ci este pentru gimnastica creierului lor, adică pentru ei este.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Știu, dar, pentru că spuneați că..
Părintele Teologos: Tentația e mare.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Tentația e mare. E patima!
Părintele Teologos: Da, da, da, e patima.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Ce înseamnă patima? Plăcerea de moment.
Părintele Teologos: Da, da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Nu privești în perspectivă care sunt consecințele satisfacerii plăcerii de moment. Pentru că… o să vezi: consecințele sunt dureroase și dezastruoase pentru tine, ca om, ca persoană. Dar, pe moment, îți rezolvi problema.
Părintele Teologos: Da. Și ,,se poate și așa”!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: De fapt, îți furi căciula, asta e.
Părintele Teologos: Îți furi căciula, da.
Despre criterii de folosire a IA: Întrebări și Răspunsuri: Post, Inteligența artificială (partea 1).
Indiferența care rănește: bullying, agresivitate pasivă și drumul spre soluții
Părintele Teologos: Ați spus, la un moment dat, de bullying, adică de agresivitate interpersonală. Aș vrea să vorbiți puțin despre bullying, dar mă refer nu doar la cel activ — adică agresivitatea propriu-zisă — ci și la bullying-ul pasiv, adică atitudinea de dispreț, de ignorare și așa mai departe.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și indiferența față de cineva.
Părintele Teologos: Și indiferența, da.
Așadar, să vorbiți puțin pe tema asta și, iarăși, dacă se poate, să oferiți și niște soluții. Adică — o anumită izolare a celor care provoacă această agresivitate, sau poate izolarea pozitivă a cercului care chiar dorește să învețe, să zic așa.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da.
Părintele Teologos: Cum vedeți lucrurile acestea?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da. Și aici sunt mai multe aspecte. De ce? Pe de o parte, școala luptă – școala modernă, actuală – pentru integrarea tuturor. Știți, înainte erau… sigur, poate nu e corect politic ce spun… erau școlile speciale pentru unii copii cu anumite deficiențe.
Părintele Teologos: Da, sigur!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Care nu se puteau integra într-un învățământ de masă.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și mergeau la acele școli. Astăzi sunt aproape goale.
Părintele Teologos: Oh!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Pentru că tendința actuală e de integrarea copiilor, chiar a unor copii cu deficiențe. Și atunci sigur că acești copii cu deficiențe oricât s-ar strădui de mult ei rămân în urma celorlalți. Și, sigur, sunt, pot să devină subiect de bullying din partea celorlalți copii.
Părintele Teologos: Da. Și iarăși, dacă – iertați-mă că vă întrerup, să nu vă pierdeți ideea – dacă acești copii, cu deficiențe vizibile și cu diagnostic…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Constatate. Sigur!
Părintele Teologos: Constatate.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Medical.
Părintele Teologos: Da! Ei, nu pot și ei, la rândul lor — nu din rea voință, dar efectiv că așa au situația sistemului nervos — nu pot și ei să tragă în jos clasa, prin deranjul prin care îl fac? Prin…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Aici, cu siguranță!
Părintele Teologos: Înțelegeți? Deci nu ar fi bine, totuși…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și cunosc situații, în special din învățământul primar…
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …unde asemenea copii deranjează o clasă întreagă. Învățătorul nu-și nu mai poate ține ora.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Trebuie să-l țină în frâu doar pe acel copil – sau pe acei copii; uneori sunt, din nefericire, doi-trei într-o clasă.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și îi tragi pe toți în urmă, pentru că tu nu poți merge…
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Tu trebuie să faci învățământ diferențiat. Să te ocupi și de unii și de alții. Ori ocupându-te de copii cu probleme nu mai ai timp pentru ceilalți copii…
Părintele Teologos: Evident!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …care are de suferit o clasă întreagă.
Dar, revenind…
Părintele Teologos: Sigur, mă iertați,mă iertați!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Nu-i nicio problemă!
…Chiar dacă nu sunt copii cu deficiențe, cu probleme, sigur, unii pot deveni subiect de bullying. Aici e o împreună lucrare a școlii cu familia. Aici e foarte importantă lucrarea cu familia, și de explicarea, și deprindere în acest proces, și al părinților celorlalți copii. Sigur, acum, din punct de vedere teologic e altă discuție: nu avem voie să batjocorim pe nimeni. Fiecare om e purtător al chipului lui Dumnezeu.
Părintele Teologos: Evident!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și nu știți voi că îngerilor Îl văd pe Tatăl vostru cel din cer, în permanență? Adică îngerul fiecărui om e în fața Tatălui ceresc în permanență. Nu avem voie să ne disprețuim, să ne batjocorim unii pe alții.
Părintele Teologos: Evident! Și avem o valoare infinită fiecare dintre noi.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Infinită. Fiecare dintre noi.
Părintele Teologos: Sigur!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dar copiii nu înțeleg alți copii când văd o mică deficiență la colegul lor. Acum știm că și noi poate…
Părintele Teologos: Da!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …am fost subiect de bullying în școală.
Părintele Teologos: Sau am făcut și noi bullying!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sau am făcut și noi bullying în școală. Atunci se trata mai altfel, mai cu indiferență, nu era așa de mult scos în evidență. Dar, sigur, există și alte cauze al bullying-ului.
„Din nou revenim la ecrane: violența pe care copiii o văd.
Părintele Teologos: Da. Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: La care, și nu doar violența, ci și indiferența deja… Violența repetată, scenele violente din filme, cu împușcături, cu tăieri de gât șamd, văzute repetat dau naștere nu doar violenței, ci și indiferenței față de violență.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și nu mai simți milă față de cel din jur. Nu numai că-i dai bullying, dar îi dai bullying repetat și nu mai simți nicio milă.
Părintele Teologos: Și mai ales validezi…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sigur!
Părintele Teologos: …pentru că așa câștigă eroul din film.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Corect!
Părintele Teologos: Așa este happy end-ul.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Corect!
Părintele Teologos: Că-i omori pe toți.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Corect!
Părintele Teologos: Care, bineînțeles, e distrugător.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și ajungem la o indiferență a unora față de ceilalți, Și asta o sau găsim în școli acum. Dar mâine, copilul de astăzi va fi adultul de mâine!
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Mâine îl vei regăsi în societate și nu va mai avea milă față de celălalt.
Părintele Teologos: Da! Ferească bunul și sfântul Dumnezeu! Și atunci îi va chinui și pe ceilalți, dar întâi de toate, se va chinui pe sine.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Pe sine. Pentru că întotdeauna când îl lovești pe celelalte te lovești pe tine. Asta nu înțelegem!
Părintele Teologos: Evident!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Noi suntem frați unii cu ceilalți.
Părintele Teologos: Evident!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: În Hristos, toți suntem una, toți suntem frați. Și, de fapt, afectându-l pe celălalt, lovindu-l pe celălalt, te lovești pe tine.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dar îți trebuie puțină maturitate duhovnicească ca să înțelegi lucrul ăsta.
Părintele Teologos: Și în mod concret, acest lucru.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și în mod concret, că îți faci rău ție, de fapt.
Părintele Teologos: Evident!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Că el e fratele tău. Cum să-i fac rău fratelui meu?!
Despre terminologie și tipologii: Bullying – Wikipedia.
Construind soluții eficiente
Părintele Teologos: Și cum vedeți, care este soluția?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Soluția e împreuna lucrare între profesorul care constată bullyingul în școli, copilul care suferă și părinții — părinții copilului, dar aș zice și părinții celorlalți copii.
Părintele Teologos: Da!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și chiar… foarte bine că mi-ați spus problema — noi avem activități catehetice cu copiii în parohie.
Părintele Teologos: A, ce frumos!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sâmbăta, duminica… Și chiar mi-a propus o mămică tema aceasta a bullying-ului. Având un prieten foarte bun, profesor de Psihologie la universitate, ne-am propus ca, în duminicile ce urmează, să avem o întâlnire între colegul meu — profesorul de Psihologie —, eu și copiii cu care facem cateheză, tocmai pe această problemă a bullying-ului. A venit foarte bine întrebarea Preacuvioșiei voastre.
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …O să vorbim despre acest lucru și din punct de vedere psihologic — un psiholog ce se întâmplă, ce mecanisme…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …Sigur stima de sineri și toate celelalte ce se întâmplă.
Părintele Teologos: Mândria, mai pe românește.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Mândria, da…din punct de vedere psihologic, dar și teologic.
Părintele Teologos: Da. Evident, evident!
Pentru că văd că e o mare problemă asta și, iarăși, copiii nu știu, săracii, cum să gestioneze.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Nu!
Părintele Teologos: Și se nasc mari traume din nimic, de fapt.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da! Pentru că e aceeași violență pe care noi, cei mari, o mai gestionăm cumva, o mai ascundem, o mai mascăm.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …Dar copiii nu o pot masca. Și atunci se revarsă asupra celuilalt, ceea ce văd, aceea și transmit mai departe.
Părintele Teologos: Și transmit mai departe.
Și, iarăși, cred că, după cum am spus foarte bine, trebuie sensibilizați părinții, mai ales mamele…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da.
Părintele Teologos: …pentru că ele, de obicei, încearcă să fie – o dată, și să rănesc mai ușor, dar sunt și mai protective. Mai ales mama, posibil să fie mama copilului care face bullying, mama copilului agresiv, nu? Ea trebuie să înțeleagă, socotesc eu, că copilul nu face bine, chiar dacă e copilul ei.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Corect!
Părintele Teologos: Chiar dacă e copilul ei.
Nu vedeți o soluție în… Pentru că apar și școlile private, care, cel puțin declarat — acum nu știu cât se poate și în realitate — au ca scop izolarea, dacă doriți. De fapt, nu izolarea, ci separarea fără a discrimina, o asigurare a unui cadru mai bun, adică a unor copii mai… cum să spun, mai selectați, să spun așa.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: În Occident e așa cum spuneți, Preacuvioșia voastră. Într-adevăr, școlile private în Occident — Statele Unite sau Occidentul Europei — adună copiii mai buni, copii cu posibilități, și acolo condițiile sunt altele.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Copiii care urmează mai târziu Harvard, Cambridge și celelalte universități puternice se pregătesc din… școala privată. La noi sunt anumite diferențe, de exemplu, aș zice în orașele de provincie școlile private nu sunt cele mai bune, departe de a fi cele mai bune.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: În București, într-adevăr, au apărut câteva școli private foarte bune, dar și ele nu vor pregăti pentru învățământul românesc…
Părintele Teologos: A!!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …ci cei care se pregătesc acolo vor pleca mai departe în Anglia, în Statele Unite…
Părintele Teologos: Am înțeles.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Deci sunt pregătiți oarecum… A! Și în Timișoara, de exemplu, au apărut școli private — școală în engleză, școală germană — care pregătesc oarecum, nu pentru sistemul românesc, pentru că unii dintre copii, cred, nici nu vor putea da Bacul…
Părintele Teologos: A!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …pentru că au altă…
Părintele Teologos: Au altă structură, da, da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Au altă structură pe care merg. Vor trebui să meargă mai departe în Occident la facultate. Și atunci, sigur, pentru asta trebuie putere financiară.
Părintele Teologos: Sigur.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Să-ți susții copilul într-o facultate din Occident, în special din Anglia încolo, pentru că în celelalte mai merge, dar în Anglia sau în Statele Unite, acolo e nevoie de mulți bani.
Părintele Teologos: Sau în Elveția…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sau Elveția, de putere financiară.
Deci, școlile private, într-adevăr, din capitală și din marile orașe, într-adevăr, pregătesc oarecum copiii pentru Occident și sigur e o segregare, se produce o segregare aici.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dar cele din orășele mici, acelea nu sunt cele mai bune școli, dimpotrivă, aș zice.
Părintele Teologos: Da.
O resursǎ auxiliarǎ despre vindecarea rănilor sufletești: Bolile psihice, Depresia: cauze și tratament – p. Athanasie Ulea, p. Teologos.
Războiul informațional, iluzia Occidentului și prețul sufletului
Și cred, iarăși, că da, și aici este o altă problemă, și aici vă întreb și ca și preot, că văd că, într-adevăr, există acest trend, într-adevăr pentru cei care au mai mulți bani, să zic așa, samd, dar nu numai, că da, ei doresc să meargă în vest, doresc să meargă în vest pentru că, după părerea mea, din câte se vede, ei sunt victimele unui război informațional foarte feroce, prin care li se inoculează faptul că tot ce-i românesc e prost, tot ce e de afară e bun.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da.
Părintele Teologos: Și că în afară faci bani, în țară nu… Prima este, clar, este falsă; a doua, posibil să fie adevărată, dar pentru a doua plătești cu sufletul.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da.
Părintele Teologos: Adică, văd pe toți cei care merg în afara granițelor țării, chiar dacă fac bani, să spun așa, au o problemă cu partea duhovnicească și, deci, indiferent câți bani ar avea, cred că se chinuie. Se chinuie și, din cauza asta, eu recomand oamenilor să rămână în România, nu atât pentru că îmi iubesc neamul — cu toate că îmi iubesc neamul —, ci pentru faptul că, în România, există o învățătură de credință de succes, adică există ortodoxia și, deci, poate sufletul să fie mai… să fie fericit. Pentru că ortodoxia este știința vindecării sufletului, știința fericirii!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Altfel spus, în alte cuvinte, ceea ce spuneați înainte… Într-adevăr, copiii aceștia, unii dintre ei — și aș zice destul de mulți — se pierd în Occident.
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sigur, probabil din punctul de vedere al educației e ceva în plus, într-adevăr, și eu am făcut studii în străinătate. Doi ani am studiat la Roma, cu profesori extraordinari, cu biblioteci extraordinare. Dar nu m-am gândit nicio clipă să rămân acolo, pentru că simțeam — nu doar din punctul de vedere al poporului, deși italienii sunt oameni foarte deschiși.
Părintele Teologos: Foarte deschiși. Da, exact, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dar simțeam că nu e locul meu acolo, nu e neamul meu, nu e țara mea, oricât de frumoasă ar fi Italia.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …Dar am multe mărturii că mulți între tinerii care pleacă în Occident se pierd. Se pierd sufletește, în primul rând. Și ce am observat? — în special fetele. Gândiți-vă ce înseamnă să fii fără suportul familiei, fără mama ta, fără tatăl tău, fără grupul tău de prieteni, singur într-o universitate occidentală, unde știm ce se întâmplă în campusuri…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …toate tentațiile, drogurile și toate celelalte.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: E foarte greu să reziști alcoolismul și toate celelalte. E foarte greu să reziști; trebuie să ai o așezare duhovnicească foarte bună.
Părintele Teologos: Să fii foarte aproape de biserică.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Sigur, foarte aproape! Sigur, avem comunități românești…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru:…s-ar putea integra în acestea, și preoți minunați în străinătate, dar, din păcate, acești tineri din universități nu prea se integrează…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …în comunitățile noastre românești și să se supună pastorației părinților, a preoților de acolo.
Părintele Teologos: Terapeuticii, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Terapeuticii.
Mulți dintre ei se pierd. Și, cum spuneam, în special fetele, care simt nevoia…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …relației, că de aici am pornit.
Părintele Teologos: Da, da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Mai mult decât băieții.
Părintele Teologos: Da!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Dar și băieții se schilodesc sufletește. Nu știu, rămân unii în Occident, rămân mai departe, dar niște oameni…, mulți necăsătoriți, mai…
Părintele Teologos: Săracii! Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …fără niciun rost în…
Părintele Teologos: Singuri, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …probabil buni în domeniul lor de formare, de expertiză, dar din punctul de vedere al vieții de familie, al vieții duhovnicești…
Părintele Teologos: E dificil, da. E dificil.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Mai dificil.
O discuție recentă despre educație și economie: Ortodoxia, învățământul, economia – Petrișor Peiu, p. Teologos.
Optimism si soluții de viitor pentru a combate problemele învățământului românesc
Părintele Teologos: Cum vedeți viitorul?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Viitorul! Tot așa: împreună lucrarea școlii cu Biserica și cu familia. Aici ar fi o soluție.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Pentru că vă spuneam salariile frumoase din prezent ale dascălilor, sper să atragă în viitor și profesori buni, profesori bine pregătiți din punct de vedere profesional. Dar nu rămânem aici, cum ați încercat în permanență să…
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Importantă e relația, important e ca omul acela să fie model. Pentru că tinerii caută modele. Și nu putem ajunge la așa ceva decât prin această conlucrare a Bisericii cu școala și cu familia. În acest triunghi văd viitorul educației, al învățământului. Sau, dacă vom ajunge la un stat care refuză prezența Bisericii, măcar binomul…
Părintele Teologos: Școală–familie.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: …Școală–familie.
Părintele Teologos: Dar cred că, dacă lipsește Biserica, cu activitatea ei terapeutică…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Clar!
Părintele Teologos: O să fie amputată, adică…
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Corect!
Părintele Teologos: O să fie amputată!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Fără bază.
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Fără bază.
Părintele Teologos: Sunteți, totuși, optimist?
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da! Așa trebuie să fim. Ca și creștini, trebuie să fim optimiști.
Părintele Teologos: Optimiști.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Și, văzându-i pe acești tineri de astăzi, care, chiar dacă nu știu cum să gestioneze lumea ecranelor, totuși, capacitate și minte există în popor! Doar trebuie canalizate.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Trebuie să găsim acele mijloace prin care să canalizăm toată această energie a tineretului și a tinereții.
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: … Canalizată înspre valori, înspre lucruri bune și frumoase.
Părintele Teologos: Da. Eficiență bună!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Eficiență bună.
Părintele Teologos: Să nu se verse pe marginea drumului.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Da. Și înspre virtuți – asta ar fi și mai bine,
Părintele Teologos: Da.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: … dacă am reuși să îi canalizăm spre virtuțile creștine.
Părintele Teologos: Să ajute bunul Dumnezeu!
Mulțumim tare mult Părintelui Profesor!
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Vă mulțumesc!
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi.
Pr. Caius Claudiu Cuțaru: Amin!
Părintele Teologos: Amin!
Un un rezumat catehetic despre pașii credinței și vindecarea anxietății: Credința ortodoxă: ce este, etape și vindecarea anxietății – p. Teologos.
Întrebări frecvente
Formarea inegală a cadrelor, suportul insuficient al familiei, tentațiile digitale și ruperea relației vii profesor–elev. Soluția cere modele credibile, rânduială acasă și colaborare reală între școală, Biserică și părinți.
Fluxul rapid de stimuli scade durata atenției și inhibă memorarea profundă. Pauzele cu telefonul fragmentează focusul, iar revenirea la lecție devine dificilă. Igiena digitală și exercițiul lecturii repară treptat funcțiile executive.
Stabilesc regim de ecrane, verifică temele, cer dialog cu profesorii și încurajează activități reale (sport, voluntariat, cateheză). Exemplul personal cântărește mai mult decât regulile.
Nu. Poate funcționa în contexte bine structurate, dar poate limita antrenamentul relațional și adaptarea la grup. Evaluarea realistă a copilului și a resurselor familiei este esențială.
Identificăm repede semnele, protejăm victima, implicăm dirigintele și părinții, sancționăm ferm agresiunea și cultivăm empatia. Rugăciunea și spovedania vindecă mânia; educația emoțională previne recurența.
Nu. Sunt unelte; nu transmit har, discernământ sau iubire personală. Pot sprijini învățarea, dar fără relația vie, elevul rămâne captiv în stimuli și nu crește în înțelepciune.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!









1 Comment
Mulțumim pentru interesul acordat acestei teme. Am citit articolul și ca mamă a 3 copii consider că problema ecranelor începe să devină rădăcina foarte multor rele. Trebuie insistat la părinți, să nu mai dea copiilor acces la internet la vârste așa mici, sub 12-14 ani, copiii nu au discernământ. La noi în cartier suntem singurii care nu ne lăsăm copiii pe telefoane, iar copiii nu se supără, asta pt că nici eu nici soțul nu stăm pe telefoane iar când avem treabă pe ecran, explicăm: „uite acum plătesc facturile, fac un transfer, caut o rețetă, etc.” Copiii trebuie să știe că tehnologia nu este o jucărie, un mod de a pierde timpul, ci o unealtă.